Škoda Steel pokořila hranici 100 tisíc

ŠKODA STEEL (konsorcium firem škodováckých Hutí a Kováren) uskutečnila v těchto dnech jubilejní 100 000 tavbu v elektrické peci nové generace. Ta byla instalována v roce 1979 a její původní kapacita odlévané oceli byla 25 tun (v roce 1999 byla zvýšena na 60 tun).

Jarní servisní akce AUTO CB

ŠKODA STEEL (konsorcium firem škodováckých Hutí a Kováren) uskutečnila v těchto dnech jubilejní 100 000 tavbu v elektrické peci nové generace. Ta byla instalována v roce 1979 a její původní kapacita odlévané oceli byla 25 tun (v roce 1999 byla zvýšena na 60 tun). Při 100 tisící tavbě byl odlit ingot zalomené hřídele, který bude po vykování, tepelném zpracování a obrobení dodán finské společnosti Wärtsilä.

Historie slévárenství sahá ale v plzeňské Škodovce až ke kořenům jejího vzniku (1859) a o jeho mohutný rozvoj se výstavbou vlastní ocelárny v roce 1884 zasloužil Emil Škoda. Původní Siemens – martinské pece byly postupně nahrazovány elektrickými (první elektrická oblouková pec byla instalována v roce 1918). V období mezi světovými válkami odlitky pro elektrotechnická zařízení, válcovny a lodní stavitelství dosahovaly váhy až 125 tun – jako například kormidlo pro zaoceánskou loď Normandie. Zapojením Škody Plzeň do jaderného programu vedlo k dalšímu zvyšování hmotnosti ingotů až na 200 tun (první byl odlit v roce 1979). V 90. letech minulého století byly postupně nejstarší pece odstaveny a dvě nejmladší modernizovány, přičemž byla zvýšena jejich kapacita. V současné době je ve škodováckých provozech možno odlévat i více než 300 tunové odlitky (rekordní má prozatím hmotnost 340 tun). Současné provozy ŠKODA STEEL splňují přísné ekologické limity. Prakticky každý týden se v současnosti odlévají 180 tunové odlitky (stojany pro lisovací stolice).

Současný zastupující ředitel divize Ocel ŠKODA STEEL Milan Ladič, který nastoupil do Škodovky jako hutní dělník už v roce 1970, říká : „Od té doby se toho hrozně moc změnilo. Kvůli splnění náročných emisních norem jsme například instalovali nové odsávání či zavedli půdní dmýchání. Změnil se i způsob odlévání oceli (ocel odléváme do kokil tzv „spodem“) a díky různým příměsím dokážeme odlít velmi čistou ocel s daleko lepším povrchem ingotů. U odlitků zalomených hřídelí a rotorů se můžeme měřit s kýmkoliv na světě. Jsme také schopni odlévat speciální oceli pro jadernou energetiku včetně litinových kontejnerů pro vyhořelé jaderné palivo. Jaderná energetika patří ke stěžejním oborům nového vlastníka a myslím, že máme co nabídnout.“

Odlitky ze škodovácké oceli se v minulosti dokázaly prosadit v řadě prestižních dodávek po celém světě. Mezi ty nejslavnější patří např. součásti pro elektrárnu na Niagarských vodopádech, kormidlo pro v té době největší zaoceánskou loď světa Normandii (30. léta 20. století) nebo na přelomu tisíciletí středová osa a kotvící patky pro atrakci London Eye (rok 2000). V poslední době pak k výjimečným zakázkám patřila sestava 12 odlitků pro největší světové výzkumné centrum fyziky částic CERN (o celkové hmotnosti přesahující 700 tun).

Firmy konsorcia ŠKODA STEEL získaly na konci minulého týdne společně s další firmou ze skupiny ŠKODA HOLDING ŠKODA JS a.s. nového majitele v podobě ruské průmyslové skupiny OMZ (podrobnosti jste obdrželi v pátek 23.4.).Odlitky a výkovky označené jménem či logem okřídleného šípu ze světové trhu ale nemizí. Firma si totiž podle dohody zakotvené v prodejní smlouvě novému vlastníkovi ponechá jak ve svém obchodním jménu, tak na svých výrobcích označení ŠKODA


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 26.04.2004 15:10




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka