Škodovku opustila první lokomotiva

Skříň první z 20 nových lokomotiv pro České dráhy (ČD) opustila brány plzeňské Škody Transportation. Míří na statické a pevnostní zkoušky do akreditované zkušebny v Cerhenicích, která patří Výzkumnému ústavu kolejových vozidel Praha.

Jarní servisní akce AUTO CB

Skříň první z 20 nových lokomotiv pro České dráhy (ČD) opustila brány plzeňské Škody Transportation. Míří na statické a pevnostní zkoušky do akreditované zkušebny v Cerhenicích, která patří Výzkumnému ústavu kolejových vozidel Praha. Elektrická vysokorychlostní lokomotiva Škoda 109E vyjede na trať v polovině roku 2007. První vůz získají ČD podle smlouvy, v květnu 2008. Poslední o rok později. Řekla to mluvčí Škody Holding Radka Pistoriusová.
Škoda Holding, respektive její dceřiná firma Škoda Transportation, podepsala s ČD smlouvu na nákup 20 lokomotiv v květnu 2004. Výroba podle kontraktu, který má hodnotu 2,7 miliardy korun bez daně, nemá podle mluvčí žádný skluz.
"Testy potrvají měsíc. Poté se vůz vrátí do Plzně a začne se do něj montovat elektrovýzbroj a podvozky, jejich výroba se nyní rozjíždí," uvedla mluvčí. Podnik vyrábí dvě další lokomotivy, které mají také hotovou skříň. Vyrobené už jsou také první trakční motory, jež prošly úspěšnými testy.
"Třísystémová lokomotiva splňuje jako první všechny aktuální normy EU, aktualizované v roce 2006," dodala Pistoriusová. Je určena pro jízdu na třech rozdílných druzích trakce, takže může jezdit i v okolních zemích. Během druhé poloviny 2007 bude homologována v šesti zemích - v Česku, Německu, Rakousku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Středoevropská lokomotiva by měla dosahovat rychlosti 200 kilometrů za hodinu.
Zakázku pro ČD, které objednaly nové elektrické lokomotivy po 14 letech, chápe šéf Škody Holding Jiří Zapletal jako referenční. Firmě dveře k exportu, zejména do Ruska. Podle šéfa Asociace podniků železničního průmyslu ACRI Tomáše Ignačáka by právě specifická výroba kolejových vozidel mohla být, podobně jako automobilový průmysl, motorem navazujících dodavatelských odvětví, z nichž by profitovala celá ekonomika.
Podíl českých podniků na ceně zakázky přesáhne 90 procent. Kromě Škodovky jde o Bonatrans (kola), MEZ Postřelmov (elektrosoučásti), Pérovna Prostějov (pružiny), Atmos Chrást (kompresory) a Škoda Electric (pohony).
ČD mají přes 900 elektrických lokomotiv. Jejich průměrné stáří je 28 let. Nejstarší jsou vozy pro střídavou trakci s průměrným stářím 33 let.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 07.09.2006 15:27



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka