Slavnostní představení nově získaného obrazu Václava Brožíka do sbírek Západočeské galerie v Plzni

Ve středu 1. února 2012 bude po celý den ve výstavní síni Masné krámy vystaven mimořádně cenný obraz, získaný v uplynulém roce do sbírek ZČG díky příspěvku Plzeňského kraje a dotaci Ministerstva kultury. Námět rozměrného historického plátna Václava Brožíka z počátku jeho umělecké kariéry pr...

Cílená propagace v Plzni

Ve středu 1. února 2012 bude po celý den ve výstavní síni Masné krámy vystaven mimořádně cenný obraz, získaný v uplynulém roce do sbírek ZČG díky příspěvku Plzeňského kraje a dotaci Ministerstva kultury.

Námět rozměrného historického plátna Václava Brožíka z počátku jeho umělecké kariéry pravděpodobně čerpá z populárního románu česko-německého spisovatele Karla Šebestiána Herloše Böhmen von 1414 bis 1424 o husitských válkách. Námětem se Brožíkovi stala scéna, kdy mladý šlechtic Zikmund ze Švamberka nalézá u Pořičské brány během potyčky mezi pražskými husity a německými křižáky svoji milou Anežku Steinhäuserovou. Tato událost se odehrává v předvečer bitvy na Vítkově.

Václav Brožík v letech 1875-1876, po návratu ze školení v Mnichově, namaloval v Praze tři rozměrově
odlišné a obměněné varianty tohoto námětu. Jedna z nich byla pořízena pro Artura hraběte Desfourse-Walderode jako protějšek k jím již dříve zakoupenému Brožíkovu obrazu Smrt sv. Irie z roku 1873. Obě díla spojuje melodramatický námět a také kombinace naturalistického zpracování s určitou mírou sentimentality, které odkazují k vlivu v Mnichově žijícího malíře Gabriela Maxe.

Obraz byl roku 1875 vystaven na výstavě pražské umělecké Akademie a v dobových periodikách mu
kritika věnovala velkou pozornost. Mimo jiných o něm psal také Jan Neruda.
Od roku 1875 byl Brožíkův obraz ve sbírkách hraběte Desfourse-Walderode a v roce 1903 se stal
majetkem Anežky Čermákové-Slukové, neteře Karoliny Světlé. Od roku 1960 se nacházel ve sbírkách
Okresního muzea a galerie v Rakovníku (od 1991 Rabasova galerie), odkud byl roku 1993 vrácen
v restituci a následně prodán v aukci Dorothea soukromému majiteli.
Dílo bylo zapůjčeno na velkou výstavu Václava Brožíka uspořádanou Národní galerií v Praze ve
Valdštejnské jízdárně v roce 2003 a je reprodukováno v publikaci vydané k této výstavě (č. kat. 23),
jejíž editorkou je Naděžda Blažíčková-Horová.

Václav Brožík je předním představitelem historické malby, který se proslavil v Čechách i v cizině
především rozměrnými výpravnými scénami s náměty z českých dějin – jediným dílem tohoto druhu
ve sbírce ZČG byl do této doby obraz Přijímání pod obojí z let 1892-1893. Proto je dílo Anežka
Steinhäuserová a Zikmund ze Švamberka (Ve smrti spojeni), který hrál důležitou roli v začátcích
Brožíkovy kariéry historického malíře, velice cenným obohacením celé kolekce.

Brožíkův obraz byl zakoupen do sbírek Západočeské galerie v Plzni díky mimořádné finanční podpoře
Plzeňského kraje ve výši 500 000 Kč a prostřednictvím dotace Ministerstva kultury České republiky
z programu ISO na výkupy kulturních památek a předmětů kulturní hodnoty mimořádného významu
v částce 775 000 Kč.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 30.01.2012 11:11




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka