Prestižní fotografická soutěž Czech Press Photo 2013 už zná své vítěze. Jsou mezi nimi i dva studenti Fakulty umění a designu ZČU, oba získali ocenění v kategorii Cena Canon Junior Awards pro fotografy do 25 let.
Student ateliéru Užité fotografie Tomáš Binter zaujal porotu souborem fotografií s názvem “Vatikánský déšť skrápí věřící ve Vatikánu na nedělním požehnání nově zvoleného papeže Františka”. Série fotografií zachycuje atmosféru svatopetrského náměstí ve Vatikánu, kde se i přes vytrvalý déšť shromáždily desetitisíce lidí, aby vyslechly tradiční nedělní požehnání papeže Františka.
Tomáš Binter se do Říma vydal letos v září pracovně, aby zde pořídil fotografie ke článku pro cestovatelský časopis, se kterým spolupracuje. Za deštivé neděle však vznikly u Baziliky sv. Petra i snímky, které původně neplánoval:
“Chtěl jsem vlastně už odejít a schovat se před deštěm, ale ocitl jsem se v pohybujícím se davu, ze kterého se nedalo uniknout, a tak jsem postupoval dál a nechal na sebe působit zvláštní atmosféru, která před projevem papeže na náměstí panovala. Desetitisíce věřících zde ve vytrvalém dešti trpělivě čekaly, až papeže zahlédnou v okně a uslyší jeho požehnání. Nechal jsem se tedy unášet davem a snažil se atmosféru kolem sebe a své dojmy zachytit na fotografiích, které mají působit “mokře” – fotografoval jsem například přes pláštěnku i pomocí stativu umístěného doprostřed davu.”
Fotografování je pro Tomáše Bintera způsobem vyjádření a odreagování i vysněným budoucím povoláním. Jeho cesta za studiem fotografie na Fakultě umění a designu ZČU přitom nevedla přes uměleckou střední školu – je absolventem gymnázia a sám říká, že to při své umělecké práci vnímá spíše jako výhodu, jelikož si svou cestu za uměním prošel a vybudoval sám, bez okolních vlivů. Potvrzuje tím i filosofii FUD, totiž že šanci ke studiu zde mají všichni talentovaní uchazeči bez ohledu na typ střední školy, ze které se hlásí.
Ocenění získala i studentka magisterského ateliéru Grafický design Barbora Klimszová. Ta porotu přesvědčila jedinou fotografií, konceptuálním portrétem s názvem Marta. K fotografii, která je součástí souboru portrétů, se váže i nevšední příběh. Jedná se totiž o první fotografii, na které modelka Marta ukazuje svůj “defekt”, a to nevyvinuté ňadro. Čtverec vytetovaný kolem ňadra je způsobem vyrovnání se s tímto handicapem, který Marta vnímá jako svoji nedílnou součást a povyšuje tak původní nedokonalost na svoji přednost. Barbora Klimszová o své fotografii říká: “Jde o velmi minimalistický portrét, který svým stylem připomíná až produktovou fotografii. Přesto je v něm patrný silný lidský rozměr a emoce - jemnost, zranitelnost a čistota. Symbolický význam má i linie pozadí procházející skrze achylovy šlachy modelky, tedy velmi zranitelné místo na lidském těle.”
Fotografie se stala impulzem pro pokračování spolupráce a Barbora Klimszová v současné době s Martou spolupracuje na další sérii fotografií, které ji tentokrát zachycují v běžných situacích každodenního života.