Studenti staví formuli, aby dobyli závodní okruh v Itálii

UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE na Fakultě strojní Západočeské univerzity v Plzni chce letos v září uspět v závodě univerzitních formulí v italském Varano de´Melegari a skončit do 15. místa absolutní klasifikace. V těchto dnech proto začal stavět nový vůz s názvem Evo2010. Hotový má b...

Cílená propagace v Plzni

UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE na Fakultě strojní Západočeské univerzity v Plzni chce letos v září uspět v závodě univerzitních formulí v italském Varano de´Melegari a skončit do 15. místa absolutní klasifikace. V těchto dnech proto začal stavět nový vůz s názvem Evo2010. Hotový má být koncem června, aby o prázdninách absolvoval důkladné testování. Oproti loňské formuli má být novinka menší, lehčí, a přitom výkonnější. Počítá se například i s robotizovanou převodovkou nebo kontrolou trakce zamezující prokluzu kol.
„Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, designu či bezpečnosti. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těmto disciplínám chceme nový vůz přizpůsobit. Loňský model byl oproti konkurenci větší a hodil se spíše na klasické závody na okruzích,“ říká Ing. Jiří Barták z katedry konstruování strojů, který zajišťuje chod celého týmu.
Loňský model má hmotnost 295 kilogramů. Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se budou spořit hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, samotných kolech či brzdách nejen subtilnější konstrukcí, ale i použitím moderních materiálů a technologií. Studenti dále zlepší akceleraci vozu výkonnějším motorem využívajícím speciální řídící jednotku s vlastním programem.
„Abychom se stali konkurenceschopnými špičkovým týmům, nemůžeme mít ruční řazením. Je pomalé,“ říká vedoucí týmu Jiří Koldinský. S kolegy připravuje řazení elektronické. Znamená to, že řidič bude převodovku ovládat páčky pod volantem. Přeřazení se tím zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin. Při sprintu, tedy závodu na 75 metrů z nulové rychlosti, ale ani tato úspora stačit nemusí. Pro tuhle část závodu proto studenti doplní řazení o plně automatický systém vyhodnocující ideální otáčky pro změnu převodového stupně, kterou sám provede.
Kromě základních komponent motoru a několika dalších specifických dílů lze auto označit jako Made in ZCU. „Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují,“ říká Ing. Jiří Barták.
V závodech Formule SAE figuruje zhruba 300 univerzitních týmů. Ročně mají na pořadu devět závodů. Drtivá většina se ale ročně účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. „To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Přijedou autobusem s vlastním logem. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další. Po nich přijede kamion, kde v části je uložená formule a někdy i náhradní vůz a část kamionu se rozloží a slouží jako dílna,“ říká Ing. Jiří Barták.
Rozpočty těchto velkých týmů, jdou do milionů. Plzeňský tým potřebuje na sezonu kolem půl milionu korun. Jen část peněz je z veřejných zdrojů. Důležití jsou také sponzoři a těch je málo. Tým ZČU má přitom na letošek smělé plány k propagaci formule a tedy i jejích mecenášů.


Evo2010:
Motor: Yamaha, 600 ccm
Hmotnost: max. 230 kg
Výkon: cca. 100 koní (v regulích soutěže je omezen průměrem otvoru sání vzduchu)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: cca 3 s
Rozměry: rozvor 1700mm, rozchod1190mm Délka 2950mm, výška 1150m
Kde bude k vidění? Dny vědy a techniky (Plzeň), Mezinárodní strojírenský veletrh (Brno), Veletrh Jedeto (Karlovy Vary) apod.

Co se také hodnotí při soutěžích Formule SAE?
Design, konstrukce, bezpečnostní prvky, náklady, propagace týmu, apod.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 06.06.2010 14:13



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka