Šumavský park letos opravil desítky kilometrů cest

Národní park Šumava prožívá ekonomicky velmi úspěšný rok. Díky zodpovědnému hospodaření Správy NP a CHKO Šumava a mnoha získaným grantům „proudí“ na Šumavu desítky milionů korun. V letošním roce se podařilo připravit a rozjet desítky grantových projektů. Další desítky projektů má Správa NP a CHKO Šu...

Cílená propagace v Plzni

Národní park Šumava prožívá ekonomicky velmi úspěšný rok. Díky zodpovědnému hospodaření Správy NP a CHKO Šumava a mnoha získaným grantům „proudí“ na Šumavu desítky milionů korun. V letošním roce se podařilo připravit a rozjet desítky grantových projektů. Další desítky projektů má Správa NP a CHKO Šumava v zásobníku – vše v celkové hodnotě 654 milionů korun. Což je suverénně nejvíc ve více než 22 letých dějinách Správy NP a CHKO Šumava.
654 milionů korun – to jsou peníze, které do konce roku 2015 „připlují“ na Šumavu. Projekty v takovém finančním objemu má připravené Správa NP a CHKO Šumava. Je to nejvíc v historii Správy šumavského parku.
„Zapojili jsme do přípravy projektů profesionály. Projekty budeme financovat jak ze svých zdrojů, tak hlavně z grantových peněz. Samozřejmě, že ne vše najednou, ale postupně, jak se budou otevírat jednotlivé grantové výzvy. Důležité je, že jsme s předstihem připraveni, což se ještě před rokem a půl říct nedalo,“ říká Jiří Kvapil, ekonomický náměstek ředitele Správy NP a CHKO Šumava.

„Od počátku jsme chtěli nastavit hospodaření Správy NP a CHKO Šumava jako u firmy. To pro nás znamenalo maximální osobní nasazení a odpovědnost za každou korunu. Po prvním roce a půl víme, že takhle to funguje i u stání správy. I při nejnižších příjmech na činnost a historicky nejnižších těžbách, tedy s historicky nejmenšími prostředky na straně příjmů stavíme mosty, opravujeme silnice, stavíme vyhlídky, opravujeme vlastní nemovitosti, máme zásobník plný projektů. Všechno zvládáme s historicky nejnižším počtem zaměstnanců - 275 a na účtě máme dnes dostatek prostředků na pohodlný chod organizace,“ uvádí Jiří Mánek, ředitel Správy NP a CHKO Šumava.

Prostředky z mimořádně dobrého hospodaření samozřejmě zůstanou v regionu, a to ku prospěchu všech. Milovníci Šumavy se tak ještě letos mohou těšit například na zrekonstruovanou hájenku na Březníku, dva nové mosty – přes Roklanský potok na Modravě a přes Studenou Vltavu u Černého kříže, další část šumavské cyklomagistrály u Prášil nebo patnáct nově zrekonstruovaných lesních cest po území Národního parku Šumava, které budou sloužit jak pěším, tak i cyklistům.

„Spokojenost turistů je pro nás na prvním místě. Musíme jim proto vytvářet podmínky, které je na Šumavu budou lákat. Přijímáme spoluzodpovědnost za regionální rozvoj. Turistická infrastruktura musí být šetrná k přírodě a přitom pojmout kapacitu stále náročnějších návštěvníků. Budujeme moderní národní park, kde má vedle divočiny prostor i zhýčkaný turista. Inspirujeme se v národních parcích celé Evropy, protože jsme přesvědčeni, že jedině tak může Šumava obstát v silné konkurenci," doplňuje Jiří Mánek.

„Protože jsem sám vášnivým turistou i cyklistou, tuto zprávu vítám. Čeká nás teď mnohem větší komfort při putování po Šumavě. Zvětší se i bezpečnost turistů. Například díky upraveným cestám jistě ubyde zbytečných úrazů,“ pochvaluje si Emil Kintzl z Klubu českých turistů v Kašperských Horách.

Březnická hájenka je pro mnohé symbolem Šumavy a jedno z nejnavštěvovanějších míst na Šumavě. Je to mystické místo popisované již Karlem Klostermannem s úžasným podhledem do Luzenského údolí a na vrchol Luzného.

Mosty na Modravě a u Černého kříže buduje Správa NP a CHKO Šumava z důvodu bezpečnosti návštěvníků. „Na Modravě mostem řešíme problém střetu turistů s automobily, a zároveň tím vytvoříme více klidu pro místní obyvatele, jimž pod okny proudily stovky turistů. V Černém kříži řešíme dvě desítky let trvající problém s bezpečím turistů, kteří museli v poměrně dlouhém úseku chodit podél vlakové trati, díky mostu budou nyní v bezpečí,“ vysvětluje Pavel Pechoušek, mluvčí Správy NP a CHKO Šumava.

Vybudovaný úsek šumavské cyklomagistrály - Skelná - odbočení Vysoké Lávky na Prášilsku se napojí na dva již hotové úseky, končící v Mechově u Srní. Šumavská cyklomagistrála se postupně stane nejdelší a ucelenou cyklostezkou na Šumavě. 3,2 kilometrů dlouhý úsek vyšel na 10 milionů korun.

Na Šumavě se také do konce roku opraví téměř 27 kilometrů lesních cest za 22 milionů. Jedná se o největší množství opravených lesních cest za posledních pět let. Cesty se opravují z prostředků ISPROFIN, které poskytlo Ministerstvo životního prostředí ČR.

Suverénně největšími projekty jsou potom dvě návštěvnická centra oblíbeného Zoologického programu Správy NP a CHKO Šumava. Jedno na Kvildě a druhé na Srní. Oba projekty jsou v celkové hodnotě 130 milionů korun a obě centra se začnou stavět ještě tento rok. Prostředky poskytnul Státní fond pro životní prostředí ČR.

„Když jsem před rokem a půl přebíral odpovědnost za Správu NP a CHKO Šumava, bylo to v situaci, kdy na účtech bylo na jeden měsíční plat zaměstnanců. Bylo to v době, kdy nám zřizovatel snížil příspěvek na činnost. Zároveň bylo zřejmé, že ubývá kůrovcové těžby, museli jsme propouštět a ekonomická situace byla kritická,“ vzpomíná Jiří Mánek.

Správa NP a CHKO Šumava přestala plýtvat prostředky na různé právní služby či nesmyslné projekty, zavedla řadu úsporných opatření, jako jsou GPS ve služebních automobilech, vzrostly příjmy na ubytovnách i informačních střediscích a hlavně se na Šumavě začalo správně a průhledně zpeněžovat dřevo z šumavských lesů. „Kácíme mnohem méně dřeva, než tomu bylo v minulosti, přitom z jeho prodeje máme stejný zisk. Zdravá a funkční ekonomika tak jde ruku v ruce s ochranou přírody,“ říká ředitel Jiří Mánek.



Bilance hospodaření NP Šumava v posledních letech:

Rok náklady (v tis. Kč) těžba dřeva v metrech krychlových příspěvek na činnost od MŽP (v tis. Kč) Mzdové náklady včetně odvodů (v tis. Kč)

2008 498.757 118.702 222.095 121.261

2009 593.207 249.631 211.068 126.260

2010 633.085 354.863 179.268 123.095

2011 571.217 285.198 152.887 114.755

2012 434.161 127.599 157.645 119.251

2013 cca 320 cca 105.000 101.000 101.527

2014 cca 300 cca 100.000 105.000 101.527




Další významné projekty na území Národního parku Šumava:

Areály lesních her – Rokyta, Antýgl, Kvilda, Borová Lada

Přístřešky pro turisty – 16 nových

Vyhlídková věž - České Žleby

Rekonstrukce a modernizace přezimovací obůrky – Srní, Planýrka, Františkov,



Úseky lesních cest, které se letos zrekonstruují:

Lesní cesta Pod dálnicí – 2,826 kilometru Prášilsko

Lesní cesta Strážní – 2,486 kilometru, Modravsko

Lesní cesta Koňská - 1,255 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Lapka -1,260 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Jelení – 1,190 kilometru, Stožecko

Lesní cesta Ježová – 1,509 kilometru, Stožecko

Lesní cesta Modrava – Tříjezerní slať – 2,044 kilometru, Modravsko

Lesní cesta Spodní Grádelská – 1,824 kilometru, Prášilsko

Lesní cesta Hakešická – 1,810 kilometru, Srňsko

Lesní cesta Jelení II – 3,126 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Březová alej – 1,6 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Horní Orlovka - 2,360 kilometru, Boroladsko

Lesní cesta Žulová - 1,5 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Na hřebenech – 1,6 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Bílý potok – 415 metrů, Borovoladsko


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 20.10.2013 10:07



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka