Sutnarova galerie vystavuje od středy Vladimíra Mertu

První výstavou v plzeňské Galerii Ladislava Sutnara v novém kalendářním roce bude výstava respektovaného výtvarníka a vedoucího oboru Multimediální design na Ústavu umění a designu ZČU Vladimíra Merty. Po zářijové výstavě Margity Titlové Ylovsky se tedy v galerii představí i druhý z mimořádně tvůrčí...

Jarní servisní akce AUTO CB

První výstavou v plzeňské Galerii Ladislava Sutnara v novém kalendářním roce bude výstava respektovaného výtvarníka a vedoucího oboru Multimediální design na Ústavu umění a designu ZČU Vladimíra Merty. Po zářijové výstavě Margity Titlové Ylovsky se tedy v galerii představí i druhý z mimořádně tvůrčí manželské dvojice. Výstava má versnisáž ve středu 16. ledna.

Informace o autorovi
Vladimír Merta, výrazná osobnost akčního umění 80. let, se dnes věnuje především malbě. Po performancích v krajině a jejich záznamech vystavoval na počátku 90. let prostorově pojaté obrazy, objekty a instalace, v nichž propojoval přírodní a civilizační symboly v kombinaci tradičních a netradičních materiálů, typických a atypických prvků. Podroboval analýze jak archetypy přirozeného světa, tak i schémata virtuálního vnímání. Vytvořil například skulpturální objekt Veřejná geometrie (1991), šibenici, jež byla vyrobena z prken přírodního kmene stromu, s běžícím monoskopem prázdné televizní obrazovky. Na počátku nového století realizoval akci se stromem „plovoucím“ proti proudu řeky Vltavy k Muzeu Kampa v Praze pod názvem Imigrant – jako vzpomínku na povodně v roce 2002. Tento objekt byl nejprve vystaven v Karlínské Šípkárně na výstavě Jisté stopy: Dialog Los Angeles – Praha v roce 2004, pak teprve instalován do plenéru parku na Kampě. Velká Mertova výstava v Galerii kritiků v roce 2009 představila pod názvem ErROrS jeho kompaktní cyklus velkoformátových obrazů, nazvaných původně Watching Spirit pro prezentaci v USA, jež kombinují malířské a mediální vidění v jakýchsi „poruchových“ TV obrazech. Po analytickém průniku do tohoto světa pomocí fotografie Merta převedl své vizuální technické objevy na plátno, dotykem štětce i bezdotykově, cákáním barvy pomocí velkých štětců na plátno, a instaloval tyto obrazy jako TV přijímače ve veřejném prostoru. Demýtizoval jejich motivy tak, aby nás obrazy vrátily přirozenému vnímání malby. V roce 2010 se Merta věnoval v reminiscenci na své Kresby větrem z konce 80. let


abstraktním obrazům Malby větrem, malovaným rovněž bezdotykově akrylem pomocí štětce, umístěného na kovovém nosiči a pohybujícího se samovolně po plátně nárazy větru. Upozornil tím na syntézu svého přírodního a malířského vidění, v umění i v oblasti kulturní ekologie.

Vlasta Čiháková-Noshiro (artlist.cz)



Informace o výstavě

Při koncipování výstavy do prostoru Galerie Ladislava Sutnara se Vladimír Merta obrátil do minulosti a sestavil soubor, který otevírá pohled do rejstříku jeho aktivit na poli vizuálního umění v průběhu více než třiceti let. Tento řez časem, jakkoliv omezený prostorovými možnostmi galerie, zahrnuje vedle fotografické dokumentace instalací a procesuálních akcí autentické obrazy a objekty z několika cyklů typických pro autorova různá tvůrčí období – jmenujme např. soubory Reklama na nekonečno, Velký finanční skandál, Kámen správné chvíle, Horká geometrie, ErROrS či Malby větrem. Mertovo jedinečné vidění světa i navýsost originální umělecký přístup se jeho studentům v ateliéru Nová média Ústavu umění a designu Západočeské univerzity v Plzni jistě stanou mimořádným zdrojem inspirace.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 16.01.2013 08:28



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka