Trať z Plzně do Domažlic je z desetiny hotova

Sedmdesátikilometrová neelektrifikovaná trať z Plzně do Domažlic, jedna z nejpomalejších v Plzeňském kraji, má po sedmi měsících stavby obnovenu desetinu délky.

Jarní servisní akce AUTO CB

Sedmdesátikilometrová neelektrifikovaná trať z Plzně do Domažlic, jedna z nejpomalejších v Plzeňském kraji, má po sedmi měsících stavby obnovenu desetinu délky. Komplexní oprava úseku ze Staňkova do Blížejova na Domažlicku přišla na 237 milionů korun, tři čtvrtiny získala investorská Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) z evropského operačního programu Infrastruktura. Při zprovoznění stavby to novinářům řekl ředitel odboru SŽDC Jiří Bureš.
Investor zatím nepožádal o dotace na opravu dalších úseků. Počká až do roku 2009 až 2010, kdy by měl být v rámci nedávno zahájené stavby III. koridoru Praha-Plzeň-Cheb modernizován železniční uzel v Plzni. "Schváleno bylo 2,6 miliardy korun na západní část uzlu, kde se počítá s přehozením domažlické a chebské trati v Plzni, aby se trať výhledově zelektrifikovala a zdvojkolejnila," uvedl Bureš. Až po této akci by SŽDC žádala o evropské peníze na další úseky. Celkem by si trať vyžádala minimálně 1,5 miliardy korun, v případě její elektrifikace by byla o miliardu dražší.
"Plzeňský kraj jednoznačně preferuje rychlé spojení z Plzně do Mnichova po dvou kolejích, tedy výstavbu III. odbočného, zcela nového koridoru," uvedl radní pro dopravu Miroslav Jaroš. Volá po něm také bavorská strana, ale žádná vláda ho zatím neschválila. Bavorský ministr dopravy nám napsal, že ho silně prosazuje a rozložení politických sil tomu nahrává, řekl radní.
Na stavbu odbočného koridoru Plzeň-Domažlice-Furth im Wald-Schwandorf-Řezno-Mnichov, který by přišel na 40 až 50 miliard korun, je nyní pouze studie. Plzeňská SŽDC letos zpracuje prováděcí studii úseku Plzeň-Česká Kubice, která bude podkladem pro žádosti o peníze EU. "Je velmi důležité, aby byla poptávka z bavorských a centrálních míst Německa," dodal Bureš.
Podle všech zástupců budou evropské programy dávat v letech 2007 až 2013 polovinu peněz na železnici a druhou na silnice. Nyní byl poměr 1:3 v neprospěch železnice. Podobně také český Státní fond dopravní infrastruktury podporoval dosud dráhu čtyřikrát méně než silnice. "EU nyní dává nemalé prostředky na to, aby přesunula dopravu nákladů zpět na železnici," uvedla vedoucí sekretariátu šéfa SŽDC Anna Kodysová.
Dokončená obnova sedmikilometrového úseku přesně kopíruje současnou trať Plzeň-Domažlice, ale uvažovaný odbočný koridor by vedl po jiných pozemcích. Studie počítá s tím, že by se na nové elektrifikované trati jezdilo rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, což je více než dvojnásobek oproti současném průměru.
Prioritou plzeňského regionu je III. tranzitní železniční koridor Praha-Plzeň-Cheb, kde se už staví úsek z Plzně do Stříbra. Má být dokončen v roce 2015. Podle Jaroše je ale domažlická trať také velmi důležitá pro turistiku a obchod. Navíc provoz naftových lokomotiv je třikrát až čtyřikrát dražší než elektřina.
Po nejzanedbanějším úseku Staňkov-Blížejov o délce 6,9 kilometru jezdí odedneška vlaky místo dosavadních 90 km/hod stokilometrovou rychlostí a doprava je výrazně bezpečnější. Podle Miroslava Švece provedla Skanska ŽS obnovu celého železničního spodku, svršku, tří železničních přejezdů a tří mostů, vybudovala dvě protihlukové stěny v Osvračíně i Chotiměři.
"Staré přejezdy se závorami mají světelnou a zvukovou signalizaci a jezdí se po nich bezpečně a velmi dobře," řekl Václav Němec z radnice Blížejov. V Osvračíně mají novou zastávku podle norem EU se 170metrovým nástupištěm.






The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 22.07.2006 13:18



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka