Trolejbusy křižují Plzeň pětašedesát let

Už 65 let křižují nepřetržitě plzeňské ulice trolejbusy. První linka zahájila provoz v dubnu 1941 do čtvrti Doubravka. V současné době jezdí trolejbusy v zelených barvách na šesti linkách o celkové délce přesahující 52 kilometrů. Na víc než pěti kilometrech dvou linek přitom jezdí i mimo trolejové vedení.

Cílená propagace v Plzni

Už 65 let křižují nepřetržitě plzeňské ulice trolejbusy. První linka zahájila provoz v dubnu 1941 do čtvrti Doubravka. V současné době jezdí trolejbusy v zelených barvách na šesti linkách o celkové délce přesahující 52 kilometrů. Na víc než pěti kilometrech dvou linek přitom jezdí i mimo trolejové vedení. Tyto úseky mohou překonat díky alternativnímu pohonu. Letos ujedou podle plánu víc než 4,1 milionu kilometru, řekla mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků Alena Suttrová.
V Plzni nyní jezdí 94 trolejbusů čtyř typů. Jsou tu starší dvanáctimetrové vozy, kloubové trolejbusy a nízkopodlažní vozy s alternativním pohonem. Průměrné stáří plzeňských trolejbusů je 11 let. Starší vozy se postupně modernizují. Kromě trolejbusů vozí lidi v Plzni ještě 123 tramvají a 120 městských autobusů. Celkem městská doprava najezdila loni 14,96 milionu kilometrů.
Provoz trolejbusů stojí ročně podle Suttrové téměř 224 milionů korun, což představuje zhruba 28 procent celkových nákladů na MHD v Plzni. Letos dopravní podniky investují do nákupu čtyř nízkopodlažních trolejbusů s alternativním pohonem téměř 47 milionů korun.
První trolejbusy s alternativním pohonem vyjely v Plzni do ulic poprvé v květnu 2001 a byly to zároveň první nízkopodlažní trolejbusy ve městě. Nyní dopravní podniky mají 27 vozů s alternativním pohonem, který eliminuje jedinou nevýhodu trolejbusu, a to závislost na trolejovém vedení a dodávce elektrické energie. Dva typy trolejbusů s alternativním pohonem mají agregáty o výkonu 45 a 100 kW, takže mohou přejet nejen části linky, kde není natažené vedení, ale mohou být nasazené i v případě plánované výluky nebo při výpadku energie.
V 70. letech minulého století město sice ukončilo provoz trolejbusů do rychle se rozvíjejících oblastí Košutka a Bolevec, protože zde začala jezdit tramvajová doprava s vyšší kapacitou, trolejbusové tratě se ale stále rozrůstají. V krátkodobém výhledu se předpokládá výstavba trolejbusové trati do průmyslové zóny Borská pole a k fakultní nemocnici na Lochotíně. Uvažuje se i o postavení trolejbusového vedení na další místa.




The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 31.08.2006 19:41



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka