U Štěnovic otevřeli nový most

V průběhu výstavby dálničního obchvatu Plzně bylo nutné najít řešení, které by odlehčilo nesmírnému dopravnímu přetížení západočeské metropole. Důležité bylo odklonění tranzitní kamionové dopravy a propojení již hotových částí dálnice D5. K tomu účelu sloužil i most u Štěnovic. Most najdete u Št...

Cílená propagace v Plzni

V průběhu výstavby dálničního obchvatu Plzně bylo nutné najít řešení, které by odlehčilo nesmírnému dopravnímu přetížení západočeské metropole. Důležité bylo odklonění tranzitní kamionové dopravy a propojení již hotových částí dálnice D5. K tomu účelu sloužil i most u Štěnovic.
Most najdete u Štěnovic na silnici II/180 v blízkosti dálnice D5 a tunelu Valík. Původní most byl postaven v letech 1978 - 1980 a převáděl tuto komunikaci přes řeku Úhlavu. Nejprve se počítalo s tím, že bude tento most po celkovém zprovoznění dálnice D5 jen částečně zrekonstruován sanací, avšak vzhledem k jeho celkovému špatnému stavu bylo rozhodnuto o provedení téměř kompletní rekonstrukce a tím i dosažení vyšší životnosti.
Před zahájením celkové rekonstrukce museli pracovníci zhotovitelů nejprve provést překládku inženýrských sítí a následně postavit mostní provizorium přes řeku pro obslužnost stavby z obou břehů. Následně byla provedena demolice nosné konstrukce a spodní stavby až po její základy. Projekt a jeho provádění byl náročný také proto, že protékající řeka spadá do II. ochranného pásma hygienické ochrany a je zásobárnou pitné vody pro město Plzeň.
Rekonstrukce byla naplánována tak, aby jednotlivá řešení minimalizovala dopady na budoucí životnost objektu a aby bylo možno při opravě využít původních základů pilířů a spodních částí dříků opěr. V průběhu výstavby byla vyměněna nosná konstrukce a z větší části i spodní stavba. Podmínkou správce toku bylo také odstranění středního pilíře z koryta řeky. Most byl rozšířen na 12 m a ze čtyřpolového vznikl třípolový. Velmi pracné bylo provádění dodatečných vrtů pro kotvení a zesílení základových bloků pilířů a pro nově navrženou výztuž úložných prahů opěr.
Nový most je tvořen nosnou předpjatou betonovou spojitou komorovou konstrukcí o třech polích s rozpětími 30,80 + 61,905 + 30,80 m a využívá stávajících základů krajních pilířů stavby, které mají tvar kruhového průřezu o průměru 2 m. Jejich původní základy musely být posíleny mikropilotami s nadbetonováním, protože se vzhledem k rozšíření vozovky a absenci středového pilíře muselo počítat i s větším zatížením od nosné konstrukce. Délka přemostění je 120,630 m a délka nosné konstrukce 125,705 m. Celková délka mostu je 141,013 m. Nový most má dilatační závěry pouze nad krajními opěrami.
Finanční prostředky na výstavbu nového mostu byly použity podle původního rozpočtu ŘSD ČR dálnice D5 na tento objekt a z rozpočtu Krajského úřadu byla uhrazena demolice mostu a překládka podzemních kabelů.
Ukončení projektu bylo naplánováno na poslední srpnový den, ale termín dokončení a kolaudace se podařilo zkrátit o 14 dnů tak, aby naše nedočkavá motoristická veřejnost mohla tento pěkný most začít používat co nejdříve.
Na závěr dodejme, že to je prakticky poslední mostní objekt, který byl postaven v souvislosti s výstavbou dálnice D5.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 17.08.2008 13:27



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka