Ústav umění a designu v Plzni zve na Průsečíky

V rámci doprovodného programu VIII. mezinárodního Bienále kresby Plzeň 2012 se v nové budově Ústavu umění a designu představuje tvorba tří absolventů UUD – Adély Knajzlové, Alexi Goubareva a Pavla Trnky, kteří byli v letech 2006, 2008 a 2010 vybráni pro účast na hlavní výstavě Bienále. Jsou to tak p...

Cílená propagace v Plzni

V rámci doprovodného programu VIII. mezinárodního Bienále kresby Plzeň 2012 se v nové budově Ústavu umění a designu představuje tvorba tří absolventů UUD – Adély Knajzlové, Alexi Goubareva a Pavla Trnky, kteří byli v letech 2006, 2008 a 2010 vybráni pro účast na hlavní výstavě Bienále. Jsou to tak právě oni, kdo tvoří jeden z průsečíků mezi Ústavem a Bienále. Na této výstavě všichni tři autoři prezentují výběr z nedávné či současné tvorby. Výstava tak mimo jiné podává svědectví o dráze, kterou ve své tvorbě urazili od doby minulých ročníků Bienále.
Adéla Knajzlová se představuje cyklem kreseb na téma Já a Plzeň a sérií grafických listů doprovázejících literární dílo Fernanda Pessoy Kniha neklidu. V prvním zmíněném cyklu čerpá z reálných i surreálných motivů z plzeňského prostředí; jednotlivé kresby (ilustrační elementy) pak v matricích po 12 obrazech rytmicky řadí vždy do nových kompozic a autorských výpovědí. V sérii grafik pro Knihu neklidu autorka vychází z fotografií, které kromě monochromní barevnosti spojuje prvek vody. Na základě čtyř vybraných fotografií pak vytváří sítotisky, které dále kombinuje s linorytem a šablonovou technikou. Opakováním
výrazných motivů a tvarů z fotografií, prolínáním napětí a klidu, harmonie a disharmonie, jasného a neurčitého se i zde autorka snaží dosáhnout svébytného rytmu.
Alexi Goubarev se jako jediný ze tří umělců odchyluje od kresby a grafických technik, když prezentuje výběr z cyklu olejových obrazů À rebours, inspirovaného stejnojmenným románem Joris-Karla Huysmanse. V tomto manifestu dekadence autor nachází pozoruhodnou paralelu k současnému světu – i dnešní společnost podle něj charakterizuje jistý dekadentní rozměr. Nejvýrazněji to Alexi Goubarev vnímá ve světě umění. Kostmi, které tvoří motiv většiny obrazů tohoto cyklu, jsou podle autora nesčetná (pseudo)umělecká díla, házená – jako kosti psům – kritikům i veřejnosti. Co se výtvarné formy týče, autor chce podle svých slov obnažit čistou tvořivost, zbavenou umělé vrstvy řemesla, jež často pouze zatemňuje či zkresluje vnímání díla. Tento přístup – směs dekadence, minimalismu a exprese, kdy maluje prsty na plátno, sám autor označuje jako konceptuální primitivismus.
Pavel Trnka, výtvarník, ilustrátor a pedagog UUD, zůstává v rámci výstavy věrný hlavnímu žánru Bienále a představuje velkoformátové figurální kresby a několik menších volných kresebných děl. Těžištěm jeho oddílu je však jeho tvorba na poli komiksu – a sice ukázky z připravovaného čísla komiksového časopisu Caves, které vyjde v závěru letošního roku.

12. 10. – 9. 11. 2012
Vernisáž výstavy čtvrtek 11. října 2012 od 17 hodin
Místo konání výstavy výstavní prostor v nové budově Ústavu umění
a designu ZČU, Univerzitní 28, Plzeň
Termín konání výstavy od 12. října do 9. listopadu 2012
Výstavu pořádá Ústav umění a designu ZČU
Otevřeno pondělí–pátek 8–20 h


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
12.10.2012 07:19



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka