V dálničním vrchu Valík dnes hořelo

Dnes byl v novém dálničním tunelu pod vrchem Valík proveden pokus, který simuloval podmínky požáru automobilu. Zkušební požár v tunelu Valík, při kterém hořela nádrž s benzínem, měl ověřit požární bezpečnost tunelu. Cílem bylo prozkoumat chování ohně za specifických podmínek a vyzkoušet jeho účinky.

Cílená propagace v Plzni

Dnes byl v novém dálničním tunelu pod vrchem Valík proveden pokus, který simuloval podmínky požáru automobilu. Zkušební požár v tunelu Valík, při kterém hořela nádrž s benzínem, měl ověřit požární bezpečnost tunelu. Cílem bylo prozkoumat chování ohně za specifických podmínek a vyzkoušet jeho účinky.
Experiment se skládal z celkem dvou zkušebních požárů o výkonu 5 MW. V praxi se jednalo o hoření 170 litrů benzinu na ploše 4 m2 a ve výšce 50 cm nad úrovní budoucí vozovky, což odpovídá požáru osobního automobilu. Aby se podmínky pokusu co nejvíce blížily běžnému provozu v tunelu, bylo proudění vzduchu v tunelu omezeno překážkami a dvěma kamiony.
Samotný test v tunelu provedli odborníci z Fakulty bezpečnostního inženýrství Vysoké školy báňské – Technické university Ostrava, odborná pracoviště Technického ústavu požární ochrany a profesionální hasiči Plzeňského kraje, Jihomoravského kraje a generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Při zkušebním požáru experti měřili teploty v tunelu, teploty konstrukcí, směr a rychlost šíření tepla, hustotu tepelného toku, optickou hustotu kouře a rychlost šíření vrstvy kouře. Provedli rovněž vzorkování zplodin hoření.
Zkušební požáry v tunelu Valík jsou prováděny vzhledem k jeho chystanému otevření, které je naplánováno na říjen letošního roku. Podle směrnice Evropské komise 2004/54/EC musí být totiž před uvedením silničního tunelu do provozu ověřena jeho požární bezpečnost.
Důvodem, proč Evropská unie věnuje zvýšenou pozornost bezpečnosti v silničních tunelech, je série tragických požárů v silničních tunelech z 90. letech minulého století. Lze připomenout např. požár Eurotunelu v roce 1995 nebo tunelu pod Mont Blancem v roce 1999. Evropská komise poté iniciovala zahájení výzkumných programů, na jejichž základě měla být zpracována legislativní úprava požární bezpečnosti v silničních tunelech. Byla provedena řada experimentů v podmínkách napodobujících podmínky v reálných silničních tunelech, nebo v opuštěných silničních tunelech. Jednalo se např. o sérii zkušebních požárů v Reppafjordu v rámci výzkumného programu Eureka, nebo ověřovací požáry v Runehamerském tunelu pořádané v rámci výzkumného programu Upton v Norsku.

Tento v českých podmínkách unikátní projekt pokusného požáru v tunelu Valík byl připravován několik měsíců a podílela se na něm řada odborníků. Vedle specialistů MV- generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Technického ústavu požární ochrany, HZS Plzeňského, HZS Moravskoslezského a HZS Jihomoravského kraje se na akci podílí i Ředitelství silnic a dálnic, Metrostav a.s., Fakulta bezpečnostního inženýrství Vysoké školy báňské - Technické University v Ostravě a Pragoprojekt a.s.

„Dnešní experiment dopadl dobře, a to jak dopolední zkušební požár s nucenou ventilací tak odpolední s přirozenou ventilací.. Získaná data nám v budoucnu poslouží pro standardizaci požární bezpečnosti v krátkých silničních tunelech,“ říká plk. Ing. Zdeněk Hanuška, ředitel odboru IZS a výkonu služby generálního ředitelství HZS ČR.

Na zkušební požáry v tunelu Valík naváže v září taktické cvičení, které má za cíl prověřit funkčnost požárně bezpečnostních zařízení a schopnost složek integrovaného záchranného systému rychle a efektivně zasahovat při požárech automobilů v tunelu.

Ražba tunelu Valík začala v září 2003, v současné době v něm probíhají dokončovací práce a montáž technologických zařízení. Otevření tunelu je naplánováno na říjen letošního roku.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 25.05.2006 15:25



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka