V kraji odstartoval projekt pro děti Rozumíme penězům

Unikátní projekt finančního vzdělávání s názvem Rozumíme penězům bude nově probíhat na základních školách v Plzeňském kraji. Po středních Čechách je Plzeňsko druhým krajem v ČR, kde se školáci seznámí se základy finanční gramotnosti. Semináře, jejichž cílem je přiblížit problematiku finančního vzděl...

Cílená propagace v Plzni

Unikátní projekt finančního vzdělávání s názvem Rozumíme penězům bude nově probíhat na základních školách v Plzeňském kraji. Po středních Čechách je Plzeňsko druhým krajem v ČR, kde se školáci seznámí se základy finanční gramotnosti. Semináře, jejichž cílem je přiblížit problematiku finančního vzdělávání pedagogům zapojených škol, již od září probíhají na vybraných ZŠ v kraji. Nově budou moci v Plzeňském kraji také učitelé a žáci ve výuce používat novou učebnici finančního vzdělávání. Kniha Rozumíme penězům je unikátní pomůcka a jedinečný metodický materiál projektu Rozumíme penězům. Cílem projektu je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků. Jeho realizátorem je občanské sdružení AISIS, odborným garantem a jedním z myšlenkových autorů je GE Money Bank.

„Cílem projektu Rozumíme penězům je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků prostřednictvím specializované výuky. GE Money Bank má v rámci projektu Rozumíme penězům roli odborného garanta a naši specialisté se zároveň podíleli také na tvorbě nové učebnice,“ říká Roman Frkous, ředitel Komunikace GE Money v ČR.

Pro realizaci projektu na 12 základních školách v Plzeňském kraji získalo občanské sdružení AISIS dotaci ve výši 6 milionů korun. Cyklus odborných seminářů proto již od září pokračuje po středních Čechách také na základních školách v tomto regionu. Mezi zapojené školy patří ZŠ a MŠ Hrádek, ZŠ Dobřany, ZŠ a MŠ Stod, ZŠ Klatovy, ZŠ a MŠ Město Touškov, ZŠ Karla Vokáče, Strašice, 22. ZŠ Plzeň, 28. ZŠ Plzeň, 13. ZŠ Plzeň, 17. ZŠ a MŠ Plzeň, 14. ZŠ Plzeň a ZŠ Radnice. „Na úvodní jednodenní semináře naváže vzdělávání vybraných učitelů - budoucích odborníků na finanční vzdělávání. Ti během tohoto a příštího školního roku absolvují celkem pět dvoudenních seminářů,“ říká Martin Ježek, finanční ředitel občanského sdružení AISIS a manažer projektu Rozumíme penězům.

„Projekt Rozumíme penězům bereme především jako dobrou investici do budoucna. Jsme totiž přesvědčení, že finanční vzdělávání žáků na základních školách je jednou z cest, jak mít z obyvatel Plzeňského kraje v budoucnu dobré hospodáře a správce rodinného rozpočtu,“ Vilém Wolf, zástupce oddělení řízení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost na Krajském úřadu v Plzni.

Celkem AISIS na realizaci projektu v České republice v letech 2008 – 2010 doposud získal podporu ve výši 11 milionů korun z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Ve Středočeském kraji dotace dosáhla 5 milionu korun, zbytek připadá na Plzeňský kraj, kde se do projektu zapojí o jednu základní školu více než ve středních Čechách. Občanské sdružení AISIS předpokládá, že v listopadu roku 2009 se projekt rozeběhne též v Libereckém kraji a o dotace na realizaci v dalších krajích žádá. „Naše snahy jednoznačně směřují k tomu, aby se do projektu zapojili i další kraje. Jsme přesvědčeni, že také prostřednictvím nové učebnice, kterou jsme navrhli jako studijní materiál projektu Rozumíme penězům, ale i kvalitou finančního vzdělávání, kterou se prezentujeme, se nám podaří získat školy v dalších krajích ČR,“ říká Martin Ježek, finanční ředitel občanského sdružení AISIS a manažer projektu Rozumíme penězům.

O učebnici
Učebnice Rozumíme penězům je navržena tak, aby její používání ve výuce bylo co nejjednodušší, a proto finanční vzdělávání učí prostřednictvím běžných životních situací. Kniha je rozdělena do deseti samostatných metodických lekcí, přičemž pořadí lekcí není závazně dané, ale pouze doporučené a tvoří tedy samostatné celky. Základní témata výukových lekcí byla navržena již v pilotní fázi projektu. Patří mezi ně Hospodaření domácnosti, Dovolená, Auto, Peníze, Náklady na bydlení, Nové bydlení, Zodpovědné zadlužování, Spoření a investice, Výhodné nakupování a Smlouvy. Tyto situace pak školáci aplikují na vytvořenou modelovou domácnost a řeší konkrétní situace spojené s finančním rozhodováním.

Kniha vychází v nákladu 400 ks určených především pro školy zapojené do projektu Rozumíme penězům. Ukázkové sešity budou od října 2010 rovněž volně ke stažení z webových stránek projektu. Konečná podoba učebnice, jejíž rozsah převyšuje 300 stran, vznikala ve spolupráci se šesti základními školami, které se zapojily do pilotní fáze projektu. Kniha vznikla díky finanční a odborné podpoře GE Money Bank, a.s., která projekt Rozumíme penězům v roce 2006 iniciovala a od té doby jej i financuje. Od roku 2008 je projekt Rozumíme penězům zároveň financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

O pokračování projektu
Ve školním roce 2009/2010 budou lekce finanční gramotnosti již s využitím nové učebnice pokračovat na 23 zapojených základních školách ve Středočeském a Plzeňském kraji. Učitelé ve spolupráci s odborníky z projektu Rozumíme penězům zde v průběhu září zahájí systémový rozjezd výuky finanční gramotnosti a povedou semináře pro celé pedagogické sbory a koordinátory finančního vzdělávání. Letos také budou spuštěny webové stránky projektu Rozumíme penězům s praktickými informacemi jak pro učitele, tak pro jejich žáky, ale i širokou veřejnost.

Projekt Rozumíme penězům od svých počátků kontinuálně rozšiřuje základnu proškolených učitelů ale i žáků. Ve školním roce 2006 – 2007 bylo v pilotní fázi projektu proškoleno 20 učitelů na šesti zapojených školách a výuky finančního vzdělávání se účastnilo 350 dětí. Ke konci roku 2009 školením projde již 500 učitelů a 2000 dětí na 23 základních školách. Především nárůst v počtu proškolených učitelů je markantní a představuje dobrou základnu pro výuku finanční gramotnosti i v budoucnu. Odhad množství žáků, kteří projdou finančním vzděláváním v roce 2010 - 2012 je více než 4000, počet škol, které se do projektu Rozumíme penězům zapojí je 36 a proškolených pedagogů bude ke konci roku 2012 více než 800.

Rozumíme penězům
Záměrem projektu Rozumíme penězům je seznámit děti ve školním věku s principy hospodaření s penězi a základní nabídkou finančních produktů a služeb. Důležitým bodem finančního vzdělávání je také zprostředkování základů zodpovědného rozhodování. Cílovými skupinami projektu jsou především žáci základních škol (11 – 15 let) a mladé rodiny.

O smysluplnosti projektu Rozumíme penězům svědčí také podpora Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které mu udělilo svou akreditaci. Doporučující posudek k používání materiálů ve výuce získal také od pracovníků Výzkumného ústavu pedagogického a Národního ústavu odborného vzdělávání. Do projektu se v posledních dvou letech mělo zájem zapojit více než 80 základních škol, což je též důkazem kvality výuky finančního vzdělávání.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 08.10.2009 07:29



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka