V červnu 2012 operní hvězda Eva Urbanová vystoupí v prostorách jízdárny zámku Kozel (jižní Plzeňsko), spolu s orchestrem Národního divadla. Operní galakoncert se bude konat 10.června 2012 od 16.00 hod. Plzeňské pracoviště Národního památkového ústavu očekává, že půjde o událost sezóny. Právě spojení kulturní památky s kulturní událostí je to, co láká zájemce o podobné typy vystoupení.
Není tedy divu, že na kozelský koncert Evy Urbanové je pohlíženo jako na velký magnet a velmi významnou událost letošní sezóny. Operní galakoncert naší přední pěvkyně Evy Urbanové v jízdárně zámku Kozel bude umocněn i tím, že naši přední pěvkyni doprovodí orchestr Národního divadla Praha. Na koncertě zazní operní árie české (Smetana, Dvořák, Janáček) a světové (Puccini, Cilea, Verdi) a orchestr připravuje i některé předehry od uvedených autorů.
EVA URBANOVÁ (SOPRÁN) – životopis umělkyně
Již více než dvacet let patří k největším hvězdám pražského Národního divadla a sklízí ovace v zahraničí. K nejvýznamnějším trofejím Evy Urbanové patří Cena Thálie za Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni a americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias (Nebeská Aida: Slavné operní árie). V roce 2003 získala v Torontu ve spolupráci s Kanadskou operní společností cenu Dora Mavor Moore za vynikající operní představení, opět za ztvárnění Kostelničky. V roce 2003 byla Eva Urbanová jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francie.
V Národním divadle se Eva Urbanová zhostila nastudování tak rozdílných partů jako je Alžběta (Don Carlos), Leonora (Síla osudu), Julie ve Dvořákově Jakobínu, Milada ve Smetanově Daliboru, Matka Míly v Janáčkově Osudu, stejně jako role, za kterou je ceněna především, Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni. V poslední době nastudovala v Národním divadle roli Adriany v Cileově Adrianě Lecouvreur, Minnie v Pucciniho La Fanciulla del West. V současné době se zhostila skvělým způsobem také mezzosopránových rolí, a to rolí Amneris ve Verdiho Aidě a v roce 2010 se představila v roli Marfy Ignatěvny Kabanové v Janáčkově Kátě Kabanové, kterou v Národním divadle nastudoval světový režisér Robert Wilson. V letošním roce se divákům představila v roli Kundry v opeře Richarda Wagnera Parsifal v Národním divadle v Praze. V roce 2009 nastudovala dramatickou roli Salome ve stejnojmenné opeře Richarda Strausse. Další obrovskou výzvou pro výjimečný a skvostný soprán Evy Urbanové je Turandot, stejně jako Cizí kněžna v Rusalce, Donna Anna v Donu Giovannim, Ortruda v Lohengrinu (tou debutovala v roce 1998 na jevišti newyorské Metropolitní opery, kam se v letech následujících vracela jako Santuzza z Cavalleria Rusticana, Tosca, Cizí kněžna i Turandot).
Zpívala na galakoncertech v kanadském Torontu, ve španělské Valencii a Seville, stejně jako na Pražském jaru. Na švýcarském turné účinkovala ve Verdiho Requiem, v Mozartově Requiem pro změnu v Mnichově, v Brittenově Válečném requiem v londýnské Royal Albert Hall, v Martinů Gilgamešovi v Londýně a v Janáčkově Glagolské mši znovu v městě nad Temží a také v Torontu, Vídni a Aténách. Každoročně se vrací do koncertních síní Španělska se svými koncerty árií a písní a účastní se řady hudebních festivalů.
Mezi nejvýznamnější nahrávky Evy Urbanové na deskách patří Smetanova Libuše a Dalibor, Fibichova Šárka, Dvořákova Rusalka, Mahlerův Žalozpěv a Janáčkova Glagolská mše. Světová premiéra nahrávky Janáčkovy Šárky s Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonií pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla nominována na cenu Grammy.