V pátek se otevře dálniční obchvat Plzně

Řidiči, kteří pojedou přes Plzeň po dálnici D5 na Prahu nebo Rozvadov, se už nebudou sunout v kolonách po vojenské silnici u Štěnovic. V pátek 6. října, devět let po otevření úseku z Rozvadova k okraji Plzně, se jim otevře posledních 3,5 kilometru z Černic do Litic.

Jarní servisní akce AUTO CB

Řidiči, kteří pojedou přes Plzeň po dálnici D5 na Prahu nebo Rozvadov, se nebudou sunout v kolonách po vojenské silnici u Štěnovic. V pátek 6. října, devět let po otevření úseku z Rozvadova k okraji Plzně, se jim otevře posledních 3,5 kilometru z Černic do Litic. První kilometry dálnice D5 z Prahy do Ejpovic u Plzně měli od roku 1995.
Ve stejný den německá strana plně zprovozní celou třicetikilometrovou dálnici A6 z Rozvadova k dálnici A93 Amberg-Řezno-Mnichov. "Tím se poprvé propojí východoevropská dálniční síť se západoevropskou," řekl ČTK koordinátor stavby 20,5kilometrového obchvatu Plzně Petr Otásek. Obě části dálnice se spojí 6. října ve 13:00 přestřižením pásky na dálniční lávce Rozvadov-Waidhaus. Třicetikilometrové pokračování dálnice A6 až do Norimberku, královská cesta z Prahy Via Carolina, bude hotova až v roce 2008.
Český i německý dálniční úsek se řidičům zprovozní 6. října mezi 07:00 až 10:00. O den dříve ve 14:00 přestřihne na středním úseku dvě pásky - v tunelu Valík a před novým mostem přes Úhlavu - ministr dopravy Aleš Řebíček. Zájem přijet do Plzně má podle informací ČTK také premiér Mirek Topolánek. Zprovoznění německého úseku se německý ministr dopravy nezúčastní. Řebíček by se měl se svým protějškem a údajně také s německou kancléřkou sejít v prosinci při otevření hraniční části dálnice D8 Praha-Drážďany.
"Na střední úsek dálničního obchvatu vydalo včera (v úterý) ministerstvo dopravy jako kolaudační orgán povolení k předběžnému užívání od 6. října. Žádné závady neobjevili," řekl Otásek. Na předání stavby má investor, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), smluvní termín do 31. července 2007. Do roku 2008 se budou ještě napravovat škody vzniklé na objízdných silnicích ve Štěnovicích, Útušicích a okolí, což si včetně terénních úprav vyžádá ještě asi půl miliardy korun. Jen nový most ve Štěnovicích přijde na 60 milionů korun.
"Nejtěžší na stavbě obchvatu bylo překonat odpor ekoteroristů a obcí Štěnovice a Útušice, které trvaly téměř deset let až do roku 2003," uvedl Otásek. Vláda několikrát změnila trasu, ekologičtí aktivisté se s městem a investorem soudili. Odmítali stavbu střední části obchvatu s tunelem vrchem Valík u Štěnovic. Dávali přednost variantě, která měla být blíže Plzni.
Poslední 3,5kilometrový úsek obchvatu přijde na více než 3,5 miliardy korun. "Dálnice D5 měla vždycky prioritu číslo jedna a byla nejsledovanější silniční dopravní stavbou v zemi. Proto neměla nikdy problémy s dostatkem peněz," uvedl náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. Dálnice směrem na západ je podle něj významnější než tepna D8.
Celá stavba plzeňského obchvatu včetně DPH přijde na 13,5 miliardy korun. Nejnáročnější byl 380metrový tunel vrchem Valík, který bude stát přes 1,5 miliardy korun. Prošel už všemi záchranářskými a hasičskými testy. Na něj navazuje 450 metrů dlouhý most přes Úhlavu za 400 milionů Kč.
Stavba 151 kilometrů dálnice D5 začala už v roce 1982, kdy bylo dokončeno prvních pět kilometrů. Celkem 66 kilometrů od Prahy bylo hotovo v roce 1995. O dva roky později se řidičům otevřela část Plzeň-Rozvadov o délce 63 kilometrů. V prosinci 2003 byl kompletně zprovozněn úsek Útušice-Sulkov o délce 8,5 kilometru a koncem září 2004 stejně dlouhá část od Ejpovic do Černic. Ve střední části je dosud doprava převedena na silnici druhé třídy.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 04.10.2006 08:07



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka