V Plzni jezdí rekordně velké tramvaje

V Plzni začnou koncem týdne jezdit dvě nové a zatím největší tramvaje v Česku, do kterých se vejde až 280 lidí.

Jarní servisní akce AUTO CB

V Plzni začnou koncem týdne jezdit dvě nové a zatím největší tramvaje v Česku, do kterých se vejde až 280 lidí. Jde o modernizované starší vozy T3 z produkce ČKD opravené z peněz EU. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) na ně loni získaly z programu SROP téměř 51 milionů korun. Celkové náklady na úpravy osmi vozů, z nichž po přidání středního nízkopodlažního článku vzniknou čtyři nové tramvaje, budou činit 68 milionů korun. Novinářům to řekl plzeňský primátor Miroslav Kalous.
Další dva modernizované vozy dodá šumperská firma Pars nova do Plzně v lednu příštího roku. "První dvě tramvaje již mají za sebou technickou bezpečnostní zkoušku a cestující se jimi svezou už tento čtvrtek. Postupně je vyzkoušíme na všech tratích," řekl náměstek PMDP Jiří Klusoň.
"Nová dvacetimetrová tramvaj Astra ze Škody Plzeň přijde na 38 milionů korun, což je o 21 milionů více a má o více než třetinu méně míst než námi modernizovaný vůz," řekl generální ředitel firmy Pars nova Tomáš Ignačák. Jeho životnost je 15 let, u nové tramvaje je to až o pět let více.
Podle Ignačáka je výrazně nižší také spotřeba repasovaného vozu proti původním tramvajím. "Díky polovodičové výzbroji, která nahradila odporovou, je minimálně o 35 až 40 procent nižší," dodal. Nová tramvaj šetří elektřinu při rozjezdu a při brzdění dodává elektřinu zpět do sítě.
Modernizovaná tramvaj, která je počtem míst pro cestující největší v ČR, má délku téměř 30 metrů. S 225 místy k stání a 54 k sezení má shodnou kapacitu se současnou dvouvozovou soupravou jezdící v Plzni. Ve voze, jenž váží bez lidí 36 tun, jsou dvě místa pro invalidní vozíky. Vozidlo může dosáhnout maximální rychlosti 65 kilometrů za hodinu.
PMDP se na dodávce každého vozu podílela 2,2 milionu korun, která zahrnuje generální opravy podvozků, část vnitřní elektrovýzbroje včetně akusticko-optických systémů, montáž sedadel, madel a topení.
Pars nova dodal první modernizovaný vůz začátkem předminulého roku do Brna. Plzeň, která je druhým českým odběratelem repasovaných tramvají, čeká, jak se osvědčí a poté možná objedná další. Pars nova vlastní už několik let licenční smlouvu na užití kompletní výrobní dokumentace všech tramvají ČKD.
Letošní tržby šumperské firmy dosáhnou téměř miliardy korun, z toho tramvaje se na nich budou podílet pětinou. Loni firma utržila 650 milionů; za úpravy tramvají inkasovala 150 milionů korun.
Děti z plzeňského dětského domova Domino pokřtily první dvě modernizované tramvaje jmény Pampeliška a Špagetka.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 10.06.2006 13:21



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka