V Plzni se uvažuje o zdražení nočních autobusů

Rada města Plzně souhlasila se zachováním současného rozsahu a způsobu zajištění nočního provozu MHD v Plzni. Na květnovém zasedání rada projedná návrh změny tarifu MHD, a to zvýšení ceny jízdného v nočních autobusových linkách MHD. Od listopadu 2009 došlo k úpravám nočního provozu spočívajícím...

Cílená propagace v Plzni

Rada města Plzně souhlasila se zachováním současného rozsahu a způsobu zajištění nočního provozu MHD v Plzni. Na květnovém zasedání rada projedná návrh změny tarifu MHD, a to zvýšení ceny jízdného v nočních autobusových linkách MHD.
Od listopadu 2009 došlo k úpravám nočního provozu spočívajícím v omezení provozu v pracovní dny a přesunu ušetřených kilometrů na volné dny. S tím souviselo i zavedení nových linek do nových oblastí, kam dosud noční spoje nejezdily, které znamenalo mírné zvýšení počtu cestujících. Jinak se jejich počet prakticky nemění a závisí pouze na růstu počtu obyvatel lokality, do které je linka směrována, případně kde končí. Proto se ani do budoucna nepočítá s výrazným snížením nebo zvýšením počtu cestujících.
Zachování nočního provozu je i přes určitou finanční náročnost pro občany města důležitou službou. Mnohdy se jedná i o jediný způsob, jak se dostat do a ze zaměstnání v pozdních či naopak brzkých ranních hodinách. Využívají ho zejména zaměstnanci pošt, restaurací, obsluhy novinových stánků, zaměstnanců drah, apod. Důležité jsou také existující přepravní vztahy mezi spoji MHD a spoji ČD a autobusy meziměstských a dálkových linek v nočním době.
Stávající noční dopravní výkon, cca 190 000 vozokilometrů za rok, je zahrnut do objemu vozokilometrů sjednaného ve smlouvě mezi městem Plzní a PMDP, a.s. k financování ztráty vzniklé z provozu MHD.

V současné době zajišťuje noční provoz MHD v Plzni šest autobusových linek, které se pravidelně setkávají v centrální přestupní zastávce Mrakodrap. Linky N1 – N3 jsou v provozu denně v rozsahu 4 páry spojů za noc v 60-minutovém intervalu. Linky N4 – N6 jsou v provozu pouze v noci na sobotu a neděli v rozsahu tři páry spojů za noc v 60-minutovém intervalu. Svojí trasou částečně kopírují základní linky N1 – N3 a na společných úsecích jsou vedeny v prokladu, mimo to zajišťují obsluhu okrajových částí města.
Odjezdy od Mrakodrapu jsou v 0:20, (0:50#), 1:20, (1:50#), 2:20, (2:50#), 3:40, 4:30 (jen příjezd)
# - linky N4 – N6 jen v sobotu a neděli

Linka N1:
Bolevec – Lochotín – Mrakodrap – FN Bory – Bory – Borská pole – Nová Hospoda
Délka linky je 17,4 km, za noc se na lince ujede 157,1 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu denně.
Linka N2:
Skvrňany – Mrakodrap – Světovar – Slovany – Čechurov – Černice
Délka linky je 13,2 km, za noc se na lince ujede 118,4 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu denně.
Linka N3:
Košutka – Lochotín – Vinice – Mrakodrap – Lobzy – Doubravka
Délka linky je 16,1 km, za noc se na lince ujede 135 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu denně.
Linka N4:
Bolevec – Lochotín – Mrakodrap – FN Bory – Bory – Litice – Valcha - Lhota
Délka linky je 18,1 km, za noc se na lince ujede 125,6 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli. Od července 2010 se předpokládá prodloužení linky na Bílou Horu v reakci na četná přání obyvatel této oblasti.
Linka N5:
Malesice – Radčice - Křimice – Mrakodrap – Slovany – Světovar – Koterov
Délka linky je 18,3 km, za noc se na lince ujede 117,8 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli.

Linka N6:
Košutka – Lochotín – Vinice – Mrakodrap – Lobzy – Doubravka – Červený Hrádek
Délka linky je 17,6 km, za noc se na lince ujede 118,5 km. Na lince jsou nasazeny dva autobusy. Linka je v provozu v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli.

Celkový dopravní výkon linky v noci na sobotu a neděli je tedy 410,5 km/noc v pracovní dny a 772,4 v nepracovních dnech.

Současné využití spojů všech nočních linek lze prakticky rozdělit do dvou skupin:

I. využití spojů nočních linek v nocích od neděle do čtvrtka
V těchto dnech jezdí spoje obsazeny v průměru z cca 20%. První a poslední spoje bývají obsazeny až z 80 %. Využívají je cestující, kteří mají pozdní pracovní dobu, či naopak dřívější nástup na pracoviště. Nezanedbatelné množství tvoří sami zaměstnanci, resp. řidiči PMDP, a.s., dále cestující za prací dojíždějící, např. do Prahy, pro které znamená spoj noční linky jediné schůdné napojení na vlakové či autobusové nádraží. Nejvíce cestujících jezdí v noci ze středy na čtvrtek, nejméně z neděle na pondělí.


II. využití spojů nočních linek v nocích v pátek a v sobotu
Spoje ve dnech volna nejvíce využívají mladší cestující při cestách z noční zábavy, ale i těchto dnes cestují občané z a do zaměstnání. Využití spojů ovlivňuje mnoho faktorů (roční období, počasí, plesová sezóna, prázdniny, před výplatou/po výplatě apod.) Nejvíce cestujících jezdí v noci z pátku na sobotu.
I přes vyšší četnost spojů dochází k přeplňování některých spojů. Běžně se stává, že se část cestujících nevejde do autobusu a zůstane na zastávce. Nejčastější je to u spojů směrem na Košutku, ale i do Doubravky a Černic.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
02.04.2010 07:11



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka