Zastupitelstvo města Plzně schválilo podání žádosti o dotaci z Operačního programu Životní prostředí na rozšíření Environmentálního centra Lüftnerka o terénní učebny nazvaného „Stopy člověka v přírodě“. Podmínkou je vyhlášení příslušné výzvy Ministerstvem životního prostředního prostředí ČR. V případě získání dotace předfinancuje město projekt v celkové hodnotě 16 milionů ze svého rozpočtu a bude se podílet i na jeho spolufinancování. 65% z této částky představují náklady na stavební část, zbytek připadá na výrobu naučných panelů, nákup interaktivních prvků a pořízení trojrozměrných exponátů.
Environmentální centrum Lüftnerka otevřela Zoologická a botanická zahrada města Plzně v únoru roku 2007 spolu s nabídkou několika výukových programů pro školy. Ještě v tomto roce navštívilo programy a další aktivity centra 506 školních kolektivů, v roce 2008 to bylo již 707 skupin s 21 700 dětmi a mladými lidmi. Učitelé si mohou vybrat z více než 35 výukových programů, z nichž většina má úzký vztah k zoo. Nechybí ani další témata s ekologickým a environmentálním zaměřením.
Jednotlivá terénní stanoviště:
· Terénní učebna VYHLÍDKA NA KUDU
Stanoviště pro pozorování antilop a dalších zvířat ve východní části nových afrických a asijských expozic a výuku spojenou s „africkými“ tématy.
· Terénní učebna VYHLÍDKA NA ŽIRAFY
Stanoviště pro pozorování žiraf a výuku témat spojených s v příštím roce dokončenými novými africkými expozicemi.
· Terénní učebna VYHLÍDKA NA SAVANU
Terénní učebna bude seznamovat se zákonitostmi využívání savany pro chov hospodářských zvířat a křehké rovnováhy mezi životním stylem domorodců a zachováním tohoto snadno zranitelného ekosystému. Doplňkem bude etnografický materiál ze života Masajů.
· Terénní učebna OLDUVAJSKÁ ROKLE
Etnicko – přírodovědné stanoviště ukazující počátky lidstva na naší planetě a jak byly objeveny. Terénní učebna bude napodobovat amharskou vesnici, v níž je úzce spjat život lidí se zvířaty a přírodou vůbec.
· Terénní učebna CHURUATA
Toto stanoviště bude určeno pro výukové programy spojené s faunou, flórou a přírodní problematikou Jižní Ameriky. Na informačních panelech bude zmíněno nebezpečí, které představuje kácení deštných pralesů nejen pro tamní přírodu a původní indiánské kmeny, ale i z globálních hledisek.
· Terénní učebna STROMOVÝ DOMEK
Z hlediska interaktivity a pocitové a vjemové složky bude pro výuku velmi zajímavá, neboť ta se bude odehrávat v „koruně“ mohutného dubu a děti budou mít možnost si alespoň na chvíli zahrát na opičky. Informační panely budou seznamovat s ochranou zvířecích druhů ohrožených vyhubením civilizačními faktory a možnostmi jak je zachovat v industrializující se krajině.
· Terénní učebna ASIJSKÁ ZAHRADA I
Představí tlaky člověka na asijskou, především východoasijskou, přírodu se všemi z toho vyplývajícími negativními dopady. Dotkne se otázky stále se zvyšujícího zalidnění planety.
· Terénní učebna ASIJSKÁ ZAHRADA II
V návaznosti na předchozí téma ukáže, že i tato lidská rozpínavost dala světu něco pozitivního - a to miniaturizaci přírody v podobě bonsaí, saikeí, ikeban a japonských zahrad, které naopak představují její průnik „až do domu“ i v silně industrializované zemi.