Vánoce prověří pracovní vztahy: Zaměstnanci na internetu nakupují pod stromeček

Předvánoční reklamní kampaň se prodlužuje a úměrně s ní roste i význam internetového nakupování. Řada lidí však nákupy či zimní dovolenou neřeší doma, ale v pracovní době. Zaměstnanci, kteří vánočními on-line nákupy stráví až pětinu pracovní doby, nejsou výjimkou. Firmy, i ty v Plzeňském kraji, budo...

Jarní servisní akce AUTO CB

Předvánoční reklamní kampaň se prodlužuje a úměrně s ní roste i význam internetového nakupování. Řada lidí však nákupy či zimní dovolenou neřeší doma, ale v pracovní době. Zaměstnanci, kteří vánočními on-line nákupy stráví až pětinu pracovní doby, nejsou výjimkou. Firmy, i ty v Plzeňském kraji, budou muset stanovit mez toho, co v práci ještě lze tolerovat, a co už nikoli.
V prosinci rapidně klesá pracovní morálka. Nakolik je rozptýlena koncentrace pracovníků, ukazují analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování pracovního využití firemní výpočetní techniky.
„V předvánočním období bývá pracovní morálka zaměstnanců v ohrožení. Oproti předchozím měsícům zaměstnanci při využívání výpočetní techniky věnují o 20 - 50 procent více času vyřizování soukromých záležitostí. Přeloženo do konkrétních čísel to může znamenat až 90 minut denně, jež zaměstnanec čerpá ze svého pracovního fondu na mimopracovní činnost,“ říká Robert Kleiner, ředitel společnosti truconneXion.
Tento čas bývá podle poznatků společnosti truconneXion většinově využit pro hladký průběh vánočních příprav – výběr a nákup vánočních dárků, rezervaci zimní dovolené a plánování svátečních dnů, rozesílání péefek a komunikaci prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí.

Tam, kde jsou zaměstnanci monitorováni, se pracuje více
Technologické nástroje pro monitorování pracovní činnosti zaměstnanců nebyly ještě loni příliš rozšířené. Rok 2010 však znamenal v nasazování monitoringu aktivit zaměstnanců výrazný posun: „Management firem si uvědomil, že právě prostřednictvím monitorování může analyzovat modely chování svých zaměstnanců a odlišit pracovité zaměstnance od těch, kteří nadměrně zneužívají fond pracovní doby. Pokud zaměstnanci vědí, že jejich zaměstnavatel jim vidí pod prsty, své mimopracovní aktivity výrazně omezují,“ bilancuje klíčový posun roku 2010 Robert Kleiner.
Analytici firmy truconneXion očekávají, že se během letošního předvánočního období vyselektují dvě skupiny firem. Ve firmách, které již monitoring zavedly, nebudou letošní Vánoce představovat významnou odchylku od normálu, i když i zde nepochybně nárůst mimopracovních aktivit zaznamenají. „Naopak firmy, které žádným způsobem efektivitu zaměstnanců nesledují, se mohou dočkat poklesu pracovní aktivity až o 30 hodin měsíčně na zaměstnance. Bez specializovaného softwaru totiž není prakticky možné odhalit ty, kteří práci s počítačem pouze předstírají,“ varuje Robert Kleiner.

Striktní zákazy potlačují kreativitu a důvěru
Některé firmy se v rámci boji proti poklesu pracovní morálky rozhodly své zaměstnance zcela odstřihnout od sociálních sítí a vybraných internetových stránek, až na určité specializované profese. Ale ani tohle řešení není podle odborníků ideální. „Smyslem regulace internetových aktivit zaměstnanců by nemělo být vytvoření prostředí, které potlačuje kreativitu a přirozené návyky lidí. Zaměstnance je třeba naopak stimulovat k maximálnímu výkonu a počet odpracovaných minut není vždycky tím nejspolehlivějším měřítkem dobře odváděné práce,“ dodává Robert Kleiner.
Proto společnost truconneXion zaměstnavatelům doporučuje vytvořit kontinuitu v monitorování zaměstnanců a na základě toho vyloučit anomálie a excesy typu závislých hráčů a notorických stahovačů filmů. „Možnost včas reagovat na případné anomálie začíná patřit ke standardu firem, které chtějí podporovat produktivitu práce, ale nikoli na úkor kreativity a vzájemné důvěry,“ říká Robert Kleiner. Vánoce jsou v tomto ohledu extrémním pokušením, při kterém pracovní vztah projde zátěžovou zkouškou. „Pokud je zaměstnanec v nepřiměřeném stresu kvůli tomu, že není schopen včas obstarat dárky nebo sehnat vánoční pobyt, určitě to kvalitě jeho práce nepřidá,“ dodává šéf firmy truconneXion.
Podle konzultantky v oboru lidských zdrojů Martiny Švandové je potřeba na předvánoční období pohlížet z pozice zaměstnavatele realisticky a s tendencí zaměstnanců „pořešit Ježíška“ od pracovního počítače předem počítat. „Valná většina zaměstnanců – až 85 % - nedisponuje přirozenou pracovní disciplinou a zcela dokonalý time management je vlastní skutečně jen hrstce pracovníků. Většina lidí tudíž má tendenci podléhat svodům k přerušování práce a zodpovědný výběr dárků a přípravy Vánoc pro ně navíc představují ušlechtilý důvod, proč chvíli nepracovat,“ uvádí Martina Švandová, podle níž by však zaměstnavatel tuto tendenci neměl zcela tolerovat.
Východisko ze senzitivní situace může přinést otevřený a férový přístup v oblasti motivace zaměstnanců: „Většina zaměstnavatelů má již dnes své odborníky zabývající se motivací pracovníků, kteří mohou před Vánoci zpříjemnit pracovní atmosféru neobvyklými benefity - ty by ale měly nést jasné poselství: víme, že se blíží Vánoce, i my pro vás máme "dárek", ale práci je třeba udělat ve stejné kvalitě,“ shrnuje řešení Martina Švandová.

Rolničky, kam se podíváš. Už od října…
Na Vánoce jako největší obchodní událost roku začínají mnohé obchodní společnosti zbrojit čím dál dříve. Maloobchodní řetězce letos opět předsunuly začátek své předvánoční kampaně o několik dní k začátku října[1]. Také podle údajů společnosti dobryweb.cz, která svým klientům pomáhá vytvářet webové stránky, lidé myslí na vánoční dárky čím dál dříve. Internet je v tom spolehlivým barometrem: „Z vývoje hledanosti výrazů Vánoce, dárek, dárky, hračky v České republice v druhé polovině loňského roku je patrné, že hledanost rostla již od konce září,“ analyzuje Helena Papírníková, která má ve společnosti dobryweb.cz na starosti správu a rozvoj PPC kampaní.
Nakupování nejen po internetu provází permanentní kampaň a Vánoce jsou jejím vyvrcholením. Čeští uživatelé internetu jsou navíc velmi vděčným terčem těchto kampaní, protože k jejich základní charakteristice patří, že se v online prostředí chovají aktivně a z hlediska svých příjmů se řadí mezi nadprůměrné. Podle Roberta Kleinera ze společnosti truconneXion se zájem obchodníků o skupinu internetových uživatelů zvyšuje a množství reklamních podnětů, kterému budou vystaveni, v budoucnosti rozhodně poroste. „S tím, jak na sebe reklamní kampaně plynule navazují, je jasné, že Vánoci to neskončí. S lednovými výprodeji přijde další internetová kampaň a zaměstnanci s přístupem na internet budou vystaveni další vlně stresu a pokušení, jak si v práci několika kliknutími pořídit nějaký neodolatelný výrobek,“ říká Robert Kleiner.




The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 29.11.2010 06:25



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka