Výboje, vypadávání jističů, praskání žárovek i zapalování zásuvek v domku rodiny Mračkových ve Strašicích zapříčinila rušivá energie zavlečená až ze železničního koridoru u Rokycan. Tvrdí to studie, kterou dnes společnosti ČEZ Distribuce předal odborný pracovník ČVUT Ivan Cimbolinec.
Nenápadný domek na okraji vojenského výcvikového prostoru Brdy zaujal loni na podzim veřejnost tím, že v něm docházelo ke zdánlivě záhadným jevům. Technici ČEZ Distribuce, zaměstnanci firmy Elektro Zajíček i zástupci města byli svědky toho, kdy bez zjevné příčiny docházelo k výše uvedeným nehodám.
„Odborníka z ČVUT jsme pozvali proto, abychom zjistili, zda v naší síti nedochází k nějakým dosud nepoznaným poruchám. Postupně jsme vylučovali všechny vlivy, ale chtěli jsme příčinu znát přesně, abychom se při případném opakovaném výskytu takových jevů mohli o něco opřít,“ uvedl vedoucí útvaru Poskytování sítí ČEZ Distribuce Richard Ceplecha.
„Záhy jsem přišel na to, že jde o bludné proudy. Stejně tak jsem brzy poznal i to, že příčinou budou velké motory. Po vyloučení pohonů ve vodárně jsem se dostal až k výstavbě železničního koridoru v prostorách nedaleko nádraží v Rokycanech,“ vzpomíná Ivan Cimbolinec a s úsměvem dodává, že došlo i na klišé z britských detektivek: „Z okna kupé jsem uviděl montážní vlak a uvědomil jsem si, co jsem v celé mozaice přehlédl. Bylo mi najednou jasné, že zdrojem rušivé energie může být jiskření v motorech starších typů lokomotiv.“
Pátrání po příčině mimořádných událostí v domku ve Strašicích tak ve zpětném pohledu vypadá jako klasická detektivka. S jediným rozdílem, neexistuje pachatel. Jde jen o něšťastnou souhru náhod. V místě výstavby koridoru se nachází vodovodní rozvody, které se další náhodou staly zároveň vlnovodem. Došlo k tomu navíc v době, kdy byl podkriticky nízký stav podzemních vod. Další podmínkou jevů bylo to, že výkopy při výstavbě kanalizace odkryly potrubí a také to, že domek Mračkových má jiný způsob uzemnění než okolní zástavba. Až zpětně se zjistilo, že s jevy ve Strašicích souvisí i selhání dvou železničních kabelů a nevysvětlené rušení tevize a rozhlasu v blízkosti drážní napájecí stanice Mýto.
„Výsledky studie sedí perfektně na harmonogram prací na koridoru. Musím ocenit spolupráci, kterou mi kromě ČEZu Distribuce poskytla vodárna Veolia, obec i správci železniční cesty. Užitečná byla i studie, kterou pro obec vyhotovila zdarma firma Pudis,“ zakončil svou dvouapůlhodinovou prezentaci závěrečné zprávy Ivan Cimbolinec.