Vstup do Unie neovlivnil tržby v příhraničí

Podle většiny obchodníků v České republice nesouvisí růst tržeb v českém maloobchodu se vstupem České republiky do Evropské unie.

Jarní servisní akce AUTO CB

Podle většiny obchodníků v České republice nesouvisí růst tržeb v českém maloobchodu se vstupem České republiky do Evropské unie. Výzkum, který provedla společnost GE Capital Multiservis v rámci ocenění Multiservis Obchodník roku 2004, ukázal, že se tato tendence výrazněji neprojevila ani v příhraničních oblastech.

Vstup České republiky do Evropské unie vyvolával řadu očekávání i možností, několik měsíců po jeho dokončení se ale ukazuje, že změny v oblasti obchodu nejsou příliš velké a projeví se spíše v dlouhodobém horizontu. Kromě toho, že nedošlo k obecnému zvýšení cen (pouze k určitým posunům oběma směry vzhledem ke změnám cel), se společnosti oslovené v rámci ankety shodly, že se vstup do Evropské unie neprojevil zásadním způsobem ani na objemu jejich tržeb.

Ve většině případů došlo k nárůstu tržeb zcela v souladu s plánem a očekáváním obchodníků – tedy v reakci na obchodní politiku i marketingové akce jednotlivých řetězců. Růstové tendence tak závisí více na českých spotřebitelích, jejich ekonomické situaci a rostoucí chuti nakupovat.

V příhraničních oblastech sice zahraniční spotřebitelé tvoří část zákazníků, jejich počet se ale po vstupu do EU nezměnil. „V příhraničních oblastech je nárůst patrný už několik let, a to v souvislosti s vracením DPH. Tato možnost sice už se vstupem do EU padla, ale zájem o nákup v našich obchodech ze strany zákazníků ze sousedních zemích stále je,“ podotýká PhDr. Václav Brom, ředitel pro vnější vztahy společnosti Mountfield. „Výkyvy v návštěvnosti mají spíše sezónní charakter, protože velká část našich zákazníků je z řad stavebníků (ať již firemních nebo soukromých),“ uvedla v průzkumu Ing. Ema Matějů, marketingová ředitelka společnosti HORNBACH–Baumarkt CS.

Naopak u některých dalších komodit se vstup do EU výrazněji neprojevil i proto, že ceny jsou v daném segmentu obchodu na poměrně podobné hladině. „Vzhledem k tomu, ze v oblečení jsou ceny s prodejci v zahraničí přibližně vyrovnány a na druhou stranu nejsou naše ceny až tak vysoké, aby se v minulosti vyplatilo zákazníkům ze zahraničí nakupovat s odpočtem DPH, tak nepociťujeme žádnou změnu v prodeji ve srovnání s obdobím před vstupem do EU,“ uvedl Ing. Aleš Drábek, ředitel společnosti C&A.

Právě zmíněná nemožnost využívat odpočet daně ale v oblasti módního oblečení, obuvi či například elektroniky činí zboží pro zahraniční návštěvníky méně výhodné, než tomu bylo dosud. V objemu tržeb od zahraničních zákazníků tak může docházet podle obchodníků k jistým poklesům.

Vstup do Evropské unie se tak výrazněji v obchodní politice většiny společností neprojevil, řada z nich ale především v příhraničních oblastech přesto zavedla možnost platit v eurech.

Z výzkumu, který provedl GE Capital Multiservis v květnu letošního roku vyplývá, že platbu eurem umožňuje u svých pokladen přibližně 40 % českých maloobchodů. Mnoho z nich tuto službu nabízí již od zavedení eura, jako reakci na poptávku zákazníků. Podle odborníků v maloobchodním prodeji je trend platby eurem rostoucí, zvláště pak v pohraničních oblastech a ve velkých městech. Platbu eurem využívají převážně zákazníci ze současné EU, ale také zákazníci z České republiky, kterým zbyly eura po návratu z dovolené.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 29.09.2004 10:54




0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka