Výrobci zimního oblečení se bojí plných skladů

Tuzemští výrobci zimního oblečení a sportovního zboží sice letošní teplou zimu zatím na tržbách příliš nepocítili, někteří se však obávají toho, že obchodníci kvůli neprodaným zásobám od nich nakoupí méně tohoto zboží na příští zimu. Obchody totiž v závěru letošní lyžařské sezony hlásí výrazný pokles prodeje zimního sortimentu.

Cílená propagace v Plzni

Tuzemští výrobci zimního oblečení a sportovního zboží sice letošní teplou zimu zatím na tržbách příliš nepocítili, někteří se však obávají toho, že obchodníci kvůli neprodaným zásobám od nich nakoupí méně tohoto zboží na příští zimu. Obchody totiž v závěru letošní lyžařské sezony hlásí výrazný pokles prodeje zimního sortimentu.
Kontrakty na příští zimní sezónu obchodníci s výrobci většinou sjednávají právě v těchto týdnech. Například výrobce lyží Sporten v Novém Městě na Moravě proto zatím nechce odhadovat dopad nezvykle teplé zimy na svůj odbyt. "Nejsou uzavřeny objednávky na další sezonu," zdůvodnil ředitel Ján Hudák. Předpokládá, že výroba poklesne kvůli tomu, že obchodníkům zůstaly velké zásoby na skladě. Kvůli váznoucímu prodeji odběratelé prý také stupňují tlak na ceny.
Sportenu zřejmě nepomůže ani to, že prodává větší část své produkce v zahraničí. "Zima je špatná v celém světě," řekl Hudák. Vinou velkých zásob v obchodech poznamená letošní výkyv i další sezonu. "I když bude dobrá zima, tak se to projeví, minimálně tlakem na ceny," uzavřel. Sporten s necelými 300 lidmi loni dodal na trh přes 300.000 párů lyží.
Mluvčí obchodního řetězce Tesco Stores ČR Jana Matoušková řekla, že teplá zima prodej zimního sportovního sportovního vybavení výrazně ovlivnila. Nejvíce se podle Matouškové snížil prodej lyží, zimní lyžařské obuvi, sáněk a bobů. "Zatímco v prosinci zájem zákazníků a zimní sportovní vybavení stále trval, pokles jsme zaznamenali v lednu a v únoru. Prodeje zvedl občasný sníh, který se na horách během těchto měsíců objevil, nicméně letošní zima se od minulé zimy (z hlediska prodejů) výrazně liší," uvedla.
Připustila, že letošní nižší poptávka může ovlivnit zájem obchodníků o zimní sportovní potřeby na další lyžařskou sezonu. "Naším cílem je letošní zásoby (zimního zboží) minimalizovat," prohlásila Matoušková. Obchodníci kvůli slabším prodejům zimních sportovních potřeb a oblečení letos zahájili tradiční zimní výprodeje mnohem dříve než v předchozí sezoně. "Věříme, že naše nabídka bude pro zákazníky co do šíře sortimentu a ceny natolik atraktivní, aby zbylé zásoby byly na konci sezóny minimální," podotkla Matoušková.
Také vedení společnosti Hannah nevidí situaci na trhu dramaticky. "U zahraničních odběratelů a velkoobchodů se špatná zima neprojevila, v maloobchodech je to trochu problém, ale zásadní vliv počasí nemá," uvedl Robert Šimice z marketingu plzeňské firmy Hannah, která je jedním z největších českých výrobců venkovního sportovního oblečení a vybavení. Podnik se zhruba 160 zaměstnanci exportuje do 30 zemí.
Část maloprodejců, jichž zásobuje firma 200 až 300, zpožďuje platby za zboží. Na některých pultech oblečení leží. Naše nejlepší prodejny se ale i s touto zimou-nezimou dokázaly poprat, například včasným zlevněním produktů, které podporujeme, řekl Šimice. Hannah nyní prodává velko i maloobchodům za nižší ceny. V ojedinělých případech je podnik schopen drobnější objem zboží vykoupit zpět, aby jeho dobrý odběratel nemusel kvůli nízkým tržbám skončit.
Devět podnikových prodejen, které prodávají výhradně zboží Hannah, funguje podle prodejních plánů. Firma chce dokonce jejich síť významně rozšířit. Internetový obchod navíc letos dále roste.
Hannah od ledna do poloviny března uzavírá smlouvy na zimu 2007/2008, na niž tradičně připravil nové kolekce. "Kontraktace jsou velmi optimistické. Buď je to dáno provedením nových kolekcí, nebo prodejci věří, že příští zima bude velmi dobrá," řekl Šimice. Připustil, že objednávky nedosahují plně loňské úrovně, kterou motivovala velmi dobrá loňská zima.
"Mírná zima se trochu projevila na prodeji hokejek v maloobchodě," potvrdil Jaroslav Buriánek, majitel a ředitel horažďovického Bohemia Sportu, výrobce hokejek a saní. Firma se 170 lidmi, která vyváží tři čtvrtiny produkce, má saně a hokejky na export vyprodané. "Začátkem února jsme byli na mnichovském veletrhu ISPO, kde jsme na další zimu podepsali o 20 procent kontraktů více než loni, hlavně na saně," dodal.
Zatímco odběr saní i letos roste, dřevěné hokejky zažívají stagnaci. To není dáno zimou, ale faktem, že světoví výrobci už zhruba dva roky nakupují moderní celokompozitové hole (epoxidová matrice s grafitovými, kevlarovými a titanovými vlákny) z Číny a Mexika. Nyní se to ale ustálilo a prodeje těchto drahých holí budou klesat, uvedl ředitel.
Podle Buriánka není letošní leden a únor pro firmu nijak katastrofální. Připustil ale, že zejména malým obchodníkům způsobuje problémy. Bohemia Sport nyní uzavřel kontrakty na léto a má nasmlouváno zhruba 80 procent zimních dodávek, které uzavře v červenci.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 05.03.2007 07:14



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka