Evakuaci a záchranu osob z těžko přístupného zasněženého terénu a vyproštění lyžařů z porouchané lanové dráhy si příští týden vyzkouší letečtí záchranáři. Součinnostní výcvik složek záchranného systému se uskuteční ve středu a čtvrtek 15. a 16. února na Šumavě v katastru města Železná Ruda – Špičák, v oblastech Pancíř, Hofmanky, Belveder a na lanové dráze Špičák.
Výcvik leteckých záchranářů v zimním období na Šumavě se uskutečňuje každoročně. Cvičení má za úkol prověřit standardní taktické postupy při záchranných činnostech ve složitém terénu a za extrémních povětrnostních podmínek, a také záchranné postupy na lanové dráze. Důležitým cílem výcviku je ověřit součinnost mezi hasiči-leteckými záchranáři, osádkami vrtulníků a Horskou službou Šumava.
Součinnostní výcvik složek IZS se uskuteční 15. a 16. února 2011 v době od 12:00 do 18:00 hodin. Praktický výcvik bude probíhat v katastru města Železná Ruda – Špičák, v oblastech Pancíř, Belveder, Hofmanky, lanová dráha Špičák Sport service spol. s r. o. Po oba výcvikové dny budou záchranáři v dopoledních hodinách nacvičovat záchranu osob z nepřístupného zasněženého terénu, odpoledne pak bude výcvik probíhat na lanové dráze Špičák.
1. Evakuace a záchrana osob z těžko přístupného zasněženého terénu: připadá v úvahu v situaci, kdy osoba při turistickém nebo sportovním vyžití ztratí orientaci, popřípadě vlivem nepříznivého počasí zabloudí nebo utrpí úraz. V rozsáhlém, nepřehledném a mnohdy v nepřístupném terénu si může záchranná akce vyžádat nasazení velkého počtu sil a prostředků. Obtížně přístupný terén a extrémní povětrnostní podmínky velmi ztěžují pozemním silám pátrání často s velkou časovou prodlevou nebo je pozemní zásah přímo znemožněn. Vrtulník společně s leteckými záchranáři vypátrá pohřešovanou (zraněnou) osobu pomocí dostupných prostředků a záchranářských postupů (slanění, lanový podvěs nebo palubní jeřáb) a dotyčnou osobu zachrání.
2. Evakuace a záchrana osob ze sedačkové lanové dráhy: připadá v úvahu, když při provozu lanové dráhy dojde k poruše pohonu. V případě poruchy pohonu na lanové dráze se naskýtá pouze nouzové ruční řešení pohonu. Doba na posun sedaček je v tomto případě značně dlouhá nebo může dojít i k selhání spuštění nouzového pohonu. Je proto potřeba cestující evakuovat pomocí lezecké techniky, popřípadě vrtulníku.
V zimním období, kdy dráhu využívá mnoho rekreantů, znamená tato porucha jejich vážné ohrožení na zdraví. Výcvik je zaměřen pouze na záchranu osob pomocí vrtulníku.