Zájem o růžová vína a sekty stoupá

V Česku druhým rokem výrazně roste zájem o růžová vína a sekty. Zatímco v západoevropských zemích tvoří dlouhodobě jejich podíl až 25 procent, v tuzemsku dvě až tři procenta. Dlouhodobě k nim panovala nedůvěra kvůli barvě i názoru, že nejde o pravé víno. teď Bohemia Sekt Starý Plzenec rozšířil jejich výrobu.

Cílená propagace v Plzni

V Česku druhým rokem výrazně roste zájem o růžová vína a sekty. Zatímco v západoevropských zemích tvoří dlouhodobě jejich podíl až 25 procent, v tuzemsku dvě až tři procenta. Dlouhodobě k nim panovala nedůvěra kvůli barvě i názoru, že nejde o pravé víno. Nyní se z nich ale stává velmi módní nápoj a většina výrobců i dovozců je zařazuje do nabídky. Zatím se tato vína objevují hlavně v restauracích a barech.
"Tento trend je patrný už druhým rokem," řekla Ludmila Kalvachová z firmy RoséFrance, která růžová vína dováží už deset let z jihofrancouzských oblastí Provence, Languedoc a Avignon, kde je specifické složení půdy. Tato vína tvoří sedminu světové produkce a polovinu výroby francouzských vinařů.
"Lidé chtějí nové věci," potvrdil dvouletý trend výrazného zájmu o růžová vína Antonín Koníček z Agrodružstva Nový Šaldorf na Znojemsku. Firma zatím nabízí pouze jeden druh z vlastních hroznů, Rulandské modré, neboť technologie výroby růžového vína je náročná. "Cenově se pohybují na úrovni jakostních bílých vín," uvedl. Podle Kalvachové se cena pohybuje od 70 do 300 korun za láhev 0,7 litru, průměr je 200 korun.
"Poptávka po dobrém růžáku je zejména na západě velmi vysoká," uvedl Alexandr Lochman, zástupce velkého dovozce firmy Bacchus Praha. Firma dováží vína vyšších cenových relacích zejména z Francie, Španělska a Itálie, ale i z Chile. V západní Evropě odhadl podíl růžových vín na čtvrtinu, v Česku tvoří podle Lochmana dvě až tři procenta.
"Růžová vína představují styl života. Pijí se často jako aperitiv a také tam, kde se griluje," uvedl Lochman. Barva údajně povzbuzuje ke konzumaci, i když jsou zatím spíše ženským pitím. Podle Lochmana je škoda, že tato vína nejsou moc vidět v maloobchodech. "Distributoři se toho pořád bojí. Gastronomické časopisy by ho měly více podporovat," dodal. V ČR údajně tato vína dlouhá léta neuměli vinaři vyrobit, ale situace se rychle mění.
"Rozdíl je v pojímání jejich pití, jsou jako doplněk k jídlu, zejména rybám, kořeněným jídlům, uzeným a grilovaným masům," uvedla Kalvachová. Vína jsou svěží, lehká a mají ovocnou až květnatou chuť.
Velký zájem o růžová vína potvrzují největší čeští výrobci. Bohemia Sekt koncem loňského roku výrazně rozšířil výrobu růžových vín a sektů. Firma sází zejména na novinku Bohemia Sekt rosé brut. "Její letošní potenciál je až 400.000 prodaných lahví ročně," uvedl finanční ředitel Ondřej Beránek.
"Je to něco jako barikové víno. Buď lidem chutná, nebo ne," uvedl Petr Šrámek z Vína Zaječí. Firma vyrábí už třetím rokem Svatovavřinecké rosé. Podle Šrámka by se mělo toto víno, po němž se lidé cítí svěže a uvolněně, více propagovat, zejména v létě.
Skupina Bohemia Sekt loni vyvezla 1,04 milionu lahví sektů a vín, což je meziročně o 30 procent více. Export firmy tvořil 3,5 procenta celkové loňského prodeje lahví. Ze zahraničí podnik inkasoval necelých 40 milionů korun, což jsou necelá tři procenta z celkových tržeb skupiny, které loni, včetně spotřební daně, dosáhly téměř 1,5 miliardy korun. ČTK to řekl generální ředitel Bohemia Sekt, Českomoravská vinařská, a.s., Josef Vozdecký.
Letos chce firma export znovu výrazně zvýšit. "Vývoz na obsazené evropské trhy je ale velmi tvrdá práce, východní trhy jsou stále riskantní," uvedl ředitel. Přes půl milionu lahví sektů a vín vyvezl podnik na Slovensko, následovalo Polsko a Belgie. Zejména kvalitní přívlastková a šumivá vína jdou většinou do gastronomie. Skupina nepravidelně vyváží do 14 zemí.
Vozdecký potvrdil, že se firma zajímá o koupi bulharského výrobce vín jižnějšího typu, zejména červených. "Zájemců je víc," uvedl. Firma čeká, až bude definitivně jasný termín vstupu Bulharska do EU, zpřísní se zákon na ochranu investic a zvýší se rating republiky z Balkánského poloostrova.
Nedávno firma zahájila vývoz lihovin na Slovensko. "Zájem je o čisté lihoviny, tedy čistou vodku," uvedl Vozdecký. Bohemia Sekt loni převzal tuzemské ochranné známky švédského výrobce lihovin V&S Group. Od června začal distribuovat 60 druhů lihovin - hlavně značek Pražská vodka, Dynybyl, Nordic Ice a Silver Ice, kterých loni prodal ke čtyřem milionům lahví.
Podnik chce letos opět vydat pět procent z obratu, zhruba 70 milionů korun, do marketingu. Část peněz bude směřovat také na zahraniční trhy. V minulých deseti letech investovala skupina přes jednu miliardu hlavně do technologie, nyní už peníze míří do podpory prodeje.
Největší česká vinařsko-vinohradnická skupina, zahrnující devět závodů s 320 lidmi, měla loni čistý zisk 118 milionů korun, meziročně o osm procent více. Čistý profit mateřského Bohemia Sektu činil 96 milionů Kč.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 24.05.2006 08:14



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka