Západočeská univerzita má mobilní počítačovou učebnu

Počítačová učebna katedry matematiky na Západočeské univerzitě v Plzni vypadá na první pohled jinak. Chybí to tu nejdůležitější: počítače.Ty doveze teprve učitel ve speciální skříňce a studentům je rozdá. Nápad na vytvoření mobilní učebny vznikl v roce 2004 během diskuze mezi Západočeskou univerzitou a tehdy ještě firmou IBM.

Cílená propagace v Plzni

Počítačová učebna katedry matematiky na Západočeské univerzitě v Plzni vypadá na první pohled jinak. Chybí to tu nejdůležitější: počítače.Ty doveze teprve učitel ve speciální skříňce a studentům je rozdá. Nápad na vytvoření mobilní učebny vznikl v roce 2004 během diskuze mezi Západočeskou univerzitou a tehdy ještě firmou IBM. Objevili několik obrázků mobilní počítačové učebny z USA, pracovníci katedry matematiky začali proto přepisovat již běžící grant z požadavku na počítačovou učebnu na učebnu mobilní.
„Samozřejmě je tu otázka finanční, ale když jsme náklady sečetli,vyšla nás notebooková učebna stejně, jako kdybychom koupili stolní počítače. Ale s tou velkou výhodou, že si je můžeme přenést, kam potřebujeme, a nemusíme zabírat učebnu,“ počítá Ing. Jan Nejedlý z katedry matematiky Západočeské univerzity v Plzni, z Fakulty aplikovaných věd, a ihned reaguje na nechápavý výraz. „Tady na univerzitě to totiž funguje tak, že když máte hodinu, tak za učebnu a obrazně řečeno také za židle platíte do fondů. Když máme mobilní počítačovou učebnu, platíme za místnost jen v té době, kdy ji využíváme, takže i z tohoto ekonomického hlediska to bylo výhodné. Učebna neblokuje místnost, ale můžeme ji vytvořit kdekoli.“

Skříň na 16 notebooků

Změna u Fondu rozvoje vysokých škol prošla, a tak se za pár měsíců už čekalo na notebooky a nejnetrpělivěji pak na zázračnou skříň, která byla tenkrát v Evropě možná vůbec první. Ale nejde o sci-fi, zvenku i zevnitř vypadá jako normální kovová skříň, jakou byste čekali někde v dílně. „My jsme čekali, že se do toho notebook zaklikne a začne se nabíjet. A pak přivezli obyčejnou kovovou skříň na 4 kolečkách.“ Vevnitř je jednoduchá elektroinstalace, 16 zásuvek, 16 pozic na notebooky. „Je to univerzální. Můžu tam dát libovolný notebook, libovolnou nabíječku. Ale pohled na tu železnou skříň byl pro nás trošku zklamáním.“
To, co dělá počítačovou učebnu učebnou, jsou ale počítače, V tomto případě tvoří obsah 16 notebooků Lenovo ThinkPad T41 s podporou bezdrátového připojení k internetu - WiFi. Přímo ve skříni najdete rádiové pojítko. „To proto, že v době, kdy jsme realizovali mobilní učebnu, na univerzitě ještě Wi-Fi síť nebyla. Na druhou stranu teď můžu jet do učebny nebo na balkon, nezáleží na místě. Připojím skříň do vnitřní sítě a všech 16 notebooků je připojeno. Nezakopávám o dráty.“
Jediný kabel najdete na myši a tady je to spíš z praktického hlediska „Ony se ty myši ztrácí...“ Notebook se prý ale zatím neztratil a i kantoři jsou poučeni, že notebooky musejí od studentů na konci hodiny vybrat.
A vydrží notebook pracovat celé vyučování bez napájení? „T41 vydrží v normálním provozu kolem 3 hodin. Semináře jsou tu dlouhé 1,5 hodiny, pak máme dvacet minut pauzu a za těch 20 minut se dokážou nabít znovu minimálně na tu hodinu a půl.“

„Nevýhody? No to se budu muset zamyslet...“

Když v roce 2004 katedra s nápadem na mobilní počítačovou učebnu přišla, nebylo nutné nikoho přesvědčovat. Výhody byly každému jasné a ani nepadl argument, že notebooky jsou méně výkonné, tak jak se ještě před pár lety tradovalo. „Navíc když si člověk koupí nějaké neznačkové počítače, postavené na míru, je tam složitý servis, špatně se o to stará. Co chvíli něco odchází. Koupili jsme úplně stejné notebooky i pro zaměstnance, jeden jako druhý, takže se dá servis řešit výměnou kus za kus, aby všechno fungovalo hladce. I správa softwaru je jednotná.“
Ani učitelé proti novince neprotestovali? „Inu nevýhodou je to, že musíte notebooky rozdat, to máte 2 minuty na začátku, dvě na konci.“ Zvláště Ing. Nejedlému je líto, že notebooky jsou řadu hodin nevyužité. „Celou noc leží a nic nedělají. Dříve se učebna v noci přeměnila na výpočetní cluster a něco počítala. Ale teď už to máme řešené jinak a clustery jsou výkonné dost.“ A také by prý notebooků mohlo být v mobilní učebně víc: „Je jich jenom 16, kdyby jich bylo 30, bylo by to lepší, to se taky vyrábí. Jenže mobilní učebna váží už teď 100 kilo, asi bychom ji už neuvezli.“ To jsou semináře tak plné? „Na některé předměty je zapsáno kolem 30 lidí, ale obvykle dorazí tak polovina. Když se náhodou stane, že jich přijde 30, tak se sejdou dva u jednoho počítače. Ale i v těch velkých normálních učebnách bývá tak 15-16 strojů – nemáme tak velké místnosti, aby jich tam mohlo být víc.“

Mobilní i podruhé, ale jinak

Na katedře matematiky na Západočeské univerzitě je i druhá mobilní učebna, ale už ne na kolečkách. Je určena pro výuku geomatiky (obor zabývající se GIS, zpracování geoinformačních dat a určování polohy). Notebooky jsou sice uloženy ve stolech, ale dají se kdykoli sbalit do batohu a vyrazit s nimi do terénu, konkrétně třeba do měřičského střediska v zámečku v Nečtinech.
Mobilní počítačová učebna je natolik úspěšná, že už ji opisuje ekonomická fakulta stejné univerzity a žádá o grant na podobnou učebnu.
A reakce studentů? „Už jen ta důvěra, že jim dáte do ruky notebook... On je tedy pancéřovaný, dá se na něj stoupnout, displej se nedá zlomit. Všechny notebooky jsou po 3 letech intenzivního provozu zachovalé, ale kdyby to byla jiná značka, bojím se, že by odešly minimálně klouby nebo jiný plast.“
Navíc jde o prostor, notebook mají studenti na stole, jen když je potřebují. „Stolní PC zabírá strašně moc místa na stole, tam už se se sešitem nevejdete.“ No a navíc: kde jinde můžete zažít výuku informatiky na trávníku s notebookem na klíně...


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 30.10.2007 11:46



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka