Změny v pravidlech silničního provozu pohledem policie

Od minulé středy platí novela zákona č. 361/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kterou byly upraveny některé nesrovnalosti v tomto zákoně, včetně zákona č. 200/1991 Sb., o přestupcích. Tím byly pro policisty vytvořeny nové nástroje pro řešení některých nešvarů ze strany řidičů.

Cílená propagace v Plzni

Od minulé středy platí novela zákona č. 361/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kterou byly upraveny některé nesrovnalosti v tomto zákoně, včetně zákona č. 200/1991 Sb., o přestupcích. Tím byly pro policisty vytvořeny nové nástroje pro řešení některých nešvarů ze strany řidičů.
Mezi změny, ke kterým novelou došlo, patří vypuštění výjimky pro řidiče vozidel, kteří plnili povinnosti podle zvláštního zákona. Tímto zákonem byl například zákon o poštovních službách. Přestože nemáme k dispozici konkrétní informace o problémech řidičské veřejnosti s řidiči „pošťáky“, lze předpokládat, že hlavní snahou této změny bylo odstranit výkladové problémy, které toto ustanovení přineslo. Výjimka byla mylně vnímána jako neomezená výjimka ze zákazu zastavení a stání, což by přinášelo zvýšené riziko ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Čas ukáže, zda zrušení výjimky přinese eliminaci případů, kdy „pošťácká vozidla“ stála v místech, kde bránila provozu na pozemních komunikacích, či nikoliv.
Dalším bodem je problematika šetření dopravních nehod. Původní znění zákona hovořilo o dvou základních možnostech řešení dopravních nehod. V případě, že škoda na některém ze zúčastněných vozidel převyšuje částku 50000 Kč nebo je nižší než 50 000 Kč. S ohledem na skutečnost, že mohlo dojít až k právnímu patu v případě, že by škoda byla odhadnuta přesně na 50000 Kč, bylo znění zákona upřesněno a tudíž tento případ již nemůže nastat.
/ Původní znění příslušného ustanovení znělo : „ Dojde-li při dopravní nehodě ke hmotné škodě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech nižší než 50 000 Kč, jsou účastníci dopravní nehody povinni ohlásit tuto nehodu policistovi, jestliže se nedohodnou na míře účasti na způsobení vzniklé škoda nebo byla-li hmotná škoda způsobena na majetku třetí osoby.“ Novela zákona toto ustanovení upravuje a škodu nižší než 50 000 Kč nahrazuje slovy „ ve výši 50 000 a nižší“./
Velice diskutovaným problémem bylo ustanovení § 22 odst. písm. h), kdy byl sankcionován vysokou pokutou i řidič motorového nebo nemotorového vozidla (např. cyklista) pokud si při dopravní nehodě způsobil zranění sám sobě. Nově tedy platí, že postižen bude podle tohoto ustanovení pouze ten řidič, který způsobí při dopravní nehodě zranění jiné osobě. Úprava tohoto ustanovení zákona však nemění právní stav, kdy řidič, byť nezpůsobí zranění, ale je označen jako viník této nehody, bude řešen podle ostatních ustanovení přestupkového zákona. Dále pak byla odstraněna duplicita v tom, že jednání řidiče, kdy usmrtí jinou osobu je trestným činem podle trestního zákona a nelze jej tedy řešit podle zákona přestupkového.
Obdobně jako v předchozím případě je možné vysvětlit změnu zákona ve vztahu k neoprávněnému zastavení nebo stání vozidla na vyhrazeném parkovišti pro vozidlo s označením O1 (invalidé). Za spáchání přestupku porušením tohoto zákazu nebude již nadále ukládán zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel, ale sankce 5-10000 Kč. zůstala. Stejným způsobem bude řešeno i neoprávněné používání označení vozidla O1 při stání nebo jízdě. Zde je nutné připomenout, že by si měli někteří řidiči sáhnout do svědomí, zda tohoto označení nezneužívají. Dikce zákona totiž jednoznačně stanovuje, kdy lze toto označení použít. Je to pouze v případě, že vozidlo je přímo řízeno nebo se v době kontroly ve vozidle nachází osoba, která je držitelem tohoto označení.

Samostatnou kapitolou je pak problematika registračních značek, jejich používání a zejména jejich umístění. Podrobný popis celé problematiky, jak je uvedeno v zákoně o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a jeho prováděcích vyhláškách by zasloužilo samostatný článek. Proto se zaměříme jen na některé aktuality:
- na komunikaci se nesmí provozovat vozidlo, které není zaregistrováno v registru silničních vozidel v České republice nebo v registru silničních vozidel jiného státu a není opatřeno registrační značkou, pokud registraci podléhá.
- vlastník a provozovatel vozidla musí udržovat tabulku registrační značky v řádném stavu tak, aby byla na vozidle v provozu zachována její čitelnost.
- tabulku registrační značky není povoleno deformovat jinak, než podle místa, na kterém je umístěna a úpravou nesmí být změněna její čitelnost (za nesnížené viditelnosti minimálně 40m)
- vlastník a provozovatel vozidla je povinen chránit tabulku registrační značky proti zneužití. Dbá na to, aby nebyla umístěna na vozidlo, na které nebyla přidělena.
- tabulka registrační značky musí být umístěna svojí spodní hranou dole a přibližně vodorovně k vozovce
- tabulka registrační značky musí být umístěna kolmo nebo skloněná ne více než 30 stupňů vpřed a ne více než 15 stupňů vzad od roviny kolmé k podélné ose vozidla.

Tento pouze malý výčet povinností řidiče vozidla signalizuje, že provedená změna v zákoně má přinést snížení počtu řidičů, kteří na svých zejména tuningových vozidlech a motocyklech provádějí neoprávněné úpravy v umístění a tvaru registračních značek v rozporu se zákonem. Za tato porušení budou nyní ukládány citelné sankce včetně zákazu činnosti.

Závěrem chtějí policisté motoristům doporučit, aby se s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích důkladně seznámili. V silničním provozu se budeme potom setkávat pouze v příjemných situacích.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 28.08.2007 07:38



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka