Otázka bezpečnosti je při každém nákupu auta jednou z těch vůbec nejdůležitějších. Platí to (nebo by to alespoň platit mělo) pro výběr sportovního auta, rodinného kombíka a jakéhokoliv jiného vozu, auto do města nevyjímaje. Jaká městská auta jsou považována za skutečně bezpečná?
Při ježdění po městě většinou nehrozí stejný typ havárií jako na dálnici, což ale neznamená, že by snad bylo řízení ve městě bez rizik. Nejde ani zdaleka jen o bezvýznamné ťukance, na křižovatkách, obchvatech i v dalších místech hrozí nebezpečné srážky znamenající potřebu přežít (pokud možno) ve zdraví nárazy z boku a občas i ty čelní.
Bezpečnost jednotlivých modelů je testována národními i evropskými autoritami. Při výběru auta je proto na místě k jejich hodnocení přihlížet. Především laiků je ale ne vždy dostatečně jasné, jak takové finální hodnocení vzniká. Přesný postup a definice jednotlivých parametrů není nutné studovat, je ale na místě si uvědomit, že posuzovány jsou především následující oblasti (nejsou ale ani zdaleka jediné):
Která evropská auta tedy vycházejí z tohoto hodnocení jako spolehlivá a pro městský provoz? Není samozřejmě snadné vybrat jedno konkrétní nejbezpečnější auto, na to je relevantních technických parametrů až příliš mnoho a žádné auto není nejlepší ve všech.
Legendární Golf je již ve své sedmé generaci a nezadržitelný technický vývoj se projevuje i v úrovni ochrany, kterou tento vůz poskytuje řidiči, spolujezdcům i ostatním účastníkům provozu.
Testy ukazují maximální míru ochrany při bočním nárazu s tím, že dobře jsou chráněna všechny části těla. Platí to jak pro dospělé, tak pro děti. Nechybí ani systémy jako AEB, asistent jízdy v pruzích nebo nastavení rychlostních limitů.
Hyundai Ioniq 5 není tak úplně městské auto a svojí velikostí tuto volnou kategorii přece jen trochu přesahuje, přesto je ale natolik oblíbené, že si své místo v seznamu zaslouží. Testy ukazují na efektivní ochranu dospělých i dětských pasažérů s tím, že auto exceluje zejména při čelním nárazu.
Auto disponuje prvky jako je sledování únavy řidiče nebo připomínka zapnutých pásů. Asistent jízdy v pruzích vyhodnocuje polohu při jízdě, přičemž je v případě potřeby schopen i mírné a v kritických případech výraznější korekce. Ioniq 5 taktéž disponuje technologií e-Call.
Seat Leon je autem, které řidiči i cestujícím zajišťuje odpovídající úroveň ochrany a co se dospělých cestujících týká, dosahuje maximálních hodnocení. To platí i pro Děti, které jsou také vysoce chráněné v různých kolizních scénářích.
SEAT Leon je vybaven systémem pro sledování řidiče, který detekuje jeho únavu nebo nepozornost a varuje jej, pokud je cokoliv z toho při řízení zjištěno. Auto disponuje také asistentem pro jízdu v pruzích nebo možnost nastavení rychlostních limitů.
Všechny kolizní testy ukázaly, že ochrana všech kritických částí těla byla vyhodnocena jako dobrá. Testy také prokázaly, že sedadla a opěrky hlavy poskytují optimální ochranu v případě nárazu zezadu. Oboje platí pro dospělé i děti.
Z bezpečnostních asistenčních prvků je přítomen aktivní asistent jízdy v pruhu nebo rychlostní asistent. Ford FOCUS získal poměrně vysoké známky za svou bezpečnost a je neustále chválen za kombinaci své velikost, funkčnosti coby malé rodinné auto do města a bezpečnost.
Tento krátký seznam samozřejmě není vyčerpávající a bezpečných aut do města je vícero. Je ale ukázkou toho, že existují auta, která skutečně dbají na bezpečnost všech, kteří v nich cestují, a je lhostejné, jestli se vydají do centra Prahy, skrze Plzeň nebo někam úplně jinam. Zkrátka a dobře, bezpečná auta do města naštěstí existují.
Zdroj textu: inzerent
Zdroj obrázku: pixabay.com/cs/photos/mercedes-benz-automobil-auto-gt-2498264/