Kraj dá drahám na obslužnost víc peněz

Plzeňský kraj dá příští rok Českým drahám na zajištění základní dopravní obslužnosti o deset milionů korun více než letos. Na tento rok vydal na ztráty z dopravy osobními vlaky 310 milionů korun.


Plzeňský kraj dá příští rok Českým drahám na zajištění základní dopravní obslužnosti o deset milionů korun více než letos. Na tento rok vydal na ztráty z dopravy osobními vlaky 310 milionů korun. Důvodem vyšších dotací, které dosáhnou ze strany kraje dlouhodobého maxima, je nárůst ujetých kilometrů, zejména na trati Plzeň - Horažďovice a také z Plzně do Klatov. Řekl to Miroslav Jaroš, radní pro Plzeňský kraj, který je objednavatelem spojů a hradí drahám ztráty z dopravy osob.
Podle Jaroše musí ještě sumu 320 milionů Kč na veřejnou dopravu po železnici schválit v úterý krajské zastupitelstvo. "Umíme si představit více peněz, které bychom využili na obnovu vozového parku. Na této sumě jsme se ale nakonec dohodli," řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. V západní Evropě je běžné, že kromě prokazatelné ztráty, definované v zákoně, si dopravce může účtovat i přiměřený zisk ve výši pěti procent. Bohužel rozpočty krajů ani ministerstva tomu zatím moc neodpovídají, dodal.
Letos vydal kraj na zajištění dopravní obslužnosti regionů 310 milionů korun, o sedm procent více než loni. "Kryli jsme tak ztrátu, která činila v průměru 59,95 koruny na kilometr," uvedl radní. Dalších 12 milionů korun dal kraj drahám na žákovské jízdné, což bude stejná suma jako příští rok. Dva miliony korun pokrylo zajištění průjezdnosti vlaků Waldbahn z německého Plattlingu do Železné Rudy na Špičák, které jezdí bez přestupu od června.
"Z hlediska finančních možností je tato obslužnost asi maximum, které můžeme občanům nabídnout. Větší prostor pro zvyšování počtu kilometrů nevidím. Musíme zlepšit návaznost spojů a mít železnici jako páteřní a k ní dělat návozy lidí autobusy," uvedl Jaroš. Jedině tak se podle něj dá ušetřit a uspořené peníze dát dopravcům na obnovu vozového parku. Kraj nemůže vydat více, neboť po novele zákona o sociálních službách bude mít velký problém s úhradou provozu domovů důchodců a ústavů sociální péče, na něž padne příští rok asi celá rozpočtová rezerva 83 milionů korun.
Osobní vlaky v kraji přepraví ročně zhruba 11 milionů cestujících, autobusy o čtyři miliony více. Linkové autobusy v kraji, téměř výhradně ČSAD autobusy Plzeň, mají letos ujet 13,2 milionu kilometrů, o jedno procento více než loni. Osobní vlaky 5,2 milionu kilometrů, o 70.000 km více. Autobusoví dopravci dostanou na příští rok od kraje na základní obslužnost 220 milionů korun, o pět milionů Kč více. Dalších zhruba 13 milionů jako dotaci na žákovské jízdné.



Vizovické Trnkobraní 2024

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 16.12.2006 11:23



0 +
 
Auto CB - Nová Škoda Kodiaq

Hlavní zprávy

 

Auto CB - Nová Škoda Kodiaq