Momentálně se nachází ve své plzeňské domovině, kam si ho přijel prohlédnout ministr dopravy ČR Martin Kupka. Vodíkový autobus představuje alternativu ke klasickým spalovacím motorům i stále populárnějším elektromotorům a je tak další variantou, kterou mohou dopravní podniky doplnit své flotily vozidel a zajistit tak rozmanitost využívaných pohonů, která vede k větší spolehlivosti a stabilitě při plánování spojů. O alternativní pohony se stále více zajímají provozovatelé i samosprávy. To ale zdaleka není vše. Velkou podporu mají v tomto ohledu výrobci i ze strany státu, jak ukazuje právě návštěva ministra Kupky, který se o vývoj nových technologií v dopravě aktivně zajímá.
"První vodíkový autobus jsme představili již v roce 2009, ale v té době na novou technologii ještě společnost nebyla připravena. Nyní je však doba jiná a vodíkový autobus bude hrát důležitou roli v mobilitě moderních měst. Velmi mě těší, že můžeme využít naše zkušenosti a podílet se na rozvoji alternativní dopravy a nabízet naše nová vlastní řešení. Využití vodíkového pohonu v městské dopravě však není pouze o vozidlech, ale o celé infrastruktuře, která je k provozu takových vozidel potřeba. Ve výstavbě infrastruktury má právě stát největší slovo, a proto si vážíme zájmu pana ministra. Zejména je důležité to, že se společně shodneme na tom, že toto je cesta, která má smysl," říká Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.
"Ve vodíkovém pohonu vidím budoucnost. Města i dopravní podniky intenzivně hledají způsoby, jak v rámci svých vozových parků snížit zátěž na životní prostředí. Bohužel ne pro všechny jsou trolejbusy či elektrobusy řešením. Existuje řada míst nejen v České republice, kde provoz těchto vozidel není možný. A vodíkový pohon by mohl být tou odpovědí. S jeho zavedením se samozřejmě pojí řada výzev, jako je například výstavba potřebné infrastruktury. Takové výzvy jsou ale nedílnou součástí technologického vývoje. Musím říct, že jsem rád, že takový vývoj probíhá i naší zemi v srdci Evropy. Škoda Group se svými produkty již řadu let významně podílí na budování pozitivní reputace České republiky v zahraničí a svým vývojem přispívá k rozvoji veřejné dopravy nejen v Evropě," říká Martin Kupka, ministr dopravy České republiky.
Změnu, kterou vodíkový pohon přinese očekává i Dopravní podnik Praha. „DPP je největším provozovatelem MHD a naftových autobusů v Praze. Na základě klimatických závazků ČR a HMP bychom měli 75 % vozového parku autobusů převést na lokálně bezemisní vozidla. V současnosti běžné technologie nám nabízí buďto bateriové elektrobusy nebo trolejbusy, tj. převést většinu výkonů naftových autobusů do elektrické trakce, ve které už nyní máme kompletně metro a tramvaje. DPP má ale za úkol zajišťovat veřejnou dopravu v Praze i v krizových situacích, např. při přerušení provozu metra, blackoutu apod. Proto musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost a zachovat si alespoň 25 % vozového parku autobusů nezávislého na nabíjecí infrastruktuře. Vodík považujeme za významnou možnost diverzifikace zdrojů a alternativu k elektrifikaci. Tutu technologii si ale nejdříve potřebujeme ověřit v reálném provozu v Praze, která je svým kopcovitým terénem, dlouhými linkami a vysokým nájezdem specifická. Pevně věřím, že vodíkový autobus Škoda H’City budeme moct nasadit do testovacího provozu na lince 170 během letošního jara,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Ministr dopravy vedle prohlídky vodíkového autobusu Škoda H'CITY zavítal i do výrobního závodu Škoda Group, kde mohl vidět výrobu vlaků, tramvají a metra. "Zde v Plzni společně s našimi dalším výrobními závody na Moravě a ve Finsku vznikají moderní vozidla, která dodáváme nejen pro české zákazníky, ale podstatnou část exportujeme do zahraničí. Jsme velmi rádi, že se pan ministr rozhodl v rámci své cesty na západ Čech navštívit naši výrobu a my jsme mohli prezentovat část z toho jak a kde vznikají naše moderní vozidla. Naše výrobky a technická řešení jsou postaveny na zcela vlastním vývoji a konstrukci a naše předchozí zejména domácí reference dali základ našim exportním úspěchům," popisuje Tomáš Ignačák, President regionu CZ/SK ve Škoda Group.
Ekologické vozidlo
Vodíkový autobus Škoda H'CITY je plně bezemisní vozidlo, které během provozu uvolňuje do vzduchu pouze vodní páru, která je výsledkem chemické reakce mezi vodíkem a vzduchem. Spojuje v sobě výhody elektrobusu a tradičního dieselového pohonu – má velmi nízkou hlučnost typickou pro elektrobusy, na rozdíl od dobíjení baterií ale doplnění vodíkem probíhá velmi rychle a autobus je ihned po natankování připraven k provozu.
Tišší provoz a čisté ovzduší
Autobusy na vodíkový pohon mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace, což je typické i pro klasické elektrobusy. Na rozdíl od nich je ale doplnění paliva do vodíkového autobusu nepoměrně rychlejší, protože nedochází k přímému dobíjení baterií. Do autobusu je doplňován vodík, který přímo v autobusu uvnitř PEM palivových článků vzájemnou reakcí s kyslíkem ze vzduchu vyrábí elektrickou energii. Vozidla tak nemusí čekat u nabíjecích stanic, ale jsou neustále připravena vyjet do provozu. Do vzduchu se pak uvolňuje pára, která vzniká jako vedlejší produkt chemické reakce. Díky tomu vodíkové autobusy nijak nezatěžují životní prostředí. Na jedno natankování H’CITY urazí až 350 km.
KLÍČOVÉ VLASTNOSTI VODÍKOVÉHO AUTOBUSU ŠKODA H'CITY 12:
Délka: 12 020 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 430 mm
Počet míst k sezení: 26
Počet cestujících: až 85
Dojezd na jedno naplnění: 350 km
Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg