Modely ŠKODA RS: tradičně sportovní

Již zhruba 50 let reprezentuje zkratka RS (Rally Sport) u značky Škoda dynamické modely s vysokým výkonem.

Cílená propagace v Plzni

S vozem FABIA RS Rally2, nejmladším členem rodiny ŠKODA RS, chce ŠKODA AUTO pokračovat v sérii úspěchů v kategorii Rally2 na závodních tratích. Od roku 2000 označuje zkratka RS také nejsportovnější sériové vozy značky ŠKODA. V současné době jsou v nabídce modely OCTAVIA RS, OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem, SUV KODIAQ RS a čistě elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV. Vozy RS jsou názornou ukázkou toho, jak mohou speciály kategorie motorsport a sériové automobily navzájem sdílet technologie.

Historie motoristického sportu značky ŠKODA, stejně jako historie společnosti ŠKODA AUTO, začíná na dvou kolech – s motocyklem Slavia typ B. Čtyři roky po založení firmy začali Václav Laurin a Václav Klement v listopadu 1899 vedle jízdních kol nabízet také první motocykly. V červnu 1901 následoval první úspěšný závod na 1 196 km dlouhé trati z Paříže do Berlína, který se jel ve třech etapách. Po první světové válce se závodů začaly účastnit také vozy značky ŠKODA. V lednu 1936 dosáhla prvního významného úspěchu ŠKODA POPULAR druhým místem v legendární Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 cm3.

Označení RS, které znamená Rally Sport, zavedla ŠKODA AUTO poprvé v roce 1974 u závodních prototypů ŠKODA 180 RS a 200 RS. V roce 1975 představila automobilka legendární model 130 RS, který má díky četným úspěchům v motorsportu dodnes pevné místo v historii značky ŠKODA. Dvoudveřové kupé vyvinuté pro závodní nasazení vycházelo ze sériového modelu ŠKODA 110 R a vážilo díky důsledně odlehčené konstrukci z hliníku (střecha a vnější panely dveří) a laminátu (blatníky a kapota) pouhých 720 kg. Závodní speciál s pohonem zadních kol disponoval motorem o objemu 1,3 l o výkonu 140 k a do roku 1983 slavil řadu úspěchů na mezinárodních soutěžních tratích a závodních okruzích. V roce 1977 dojel speciál ŠKODA 130 RS, přezdívaný také Porsche východu, na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii a zvítězil i na Rally Akropolis. Na okruzích byl tento vůz v roce 1981 vítězem celkového hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.

ŠKODA OCTAVIA RS: Sportovní bestseller

Ve čtvrté generaci modelu ŠKODA OCTAVIA RS jsou poprvé k dispozici tři různé varianty pohonných jednotek a pět kombinací motoru, převodovky a pohonu. OCTAVIA RS s benzinovým motorem 2,0 TSI má výkon 180 kW (245 k) a je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. S převodovkou DSG zrychluje OCTAVIA RS z 0 na 100 km/h za 6,7 s, maximální rychlost činí 250 km/h. Naftový motor 2,0 TDI má v aktuální generaci modelu výkon 147 kW (200 k) a standardně se dodává se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. OCTAVIA RS s motorem 2,0 TDI je k dispozici s pohonem předních kol a na přání také s pohonem všech kol. Poprvé je v nabídce ŠKODA OCTAVIA také s plug-in hybridním pohonem. V modelu OCTAVIA RS iV poskytuje benzinový motor 1,4 TSI a elektromotor celkový systémový výkon 180 kW (245 k). O přenos hnací síly na přední kola se stará šestistupňová převodovka DSG.

ŠKODA KODIAQ RS: První SUV z rodiny RS

V roce 2018 představila ŠKODA AUTO model KODIAQ RS jako první SUV z rodiny RS, tehdy s naftovým motorem s dvojitým přeplňováním o výkonu 176 kW (240 k). Své sportovní ambice tento model prokázal na legendární Nordschleife Nürburgringu rekordním časem na kolo v kategorii sedmimístných SUV. Od modernizace v roce 2021 má KODIAQ RS ještě dynamičtější projev a je úspornější. Současný benzinový motor 2,0 TSI má výkon 180 kW (245 k) a je o více než o 60 kg lehčí než předchozí agregát.

ŠKODA FABIA RS Rally2: Vylepšený podvozek a lepší rozložení hmotnosti

V porovnání s předchozím modelem má FABIA RS Rally2 výrazně lepší jízdní vlastnosti. Závodní speciál těží z lepšího rozložení hmotnosti a vyvážení díky širší karoserii a delšímu rozvoru sériového vozu FABIA. Podvozek a další komponenty byly také dále zesíleny pro specifické požadavky rally.

Již dlouho před představením vozu v červnu 2022 absolvoval tým ŠKODA Motorsport s vozem FABIA RS Rally2 rozsáhlý a náročný testovací program. Téměř rok se vůz připravoval na své nasazení v rally v různých povětrnostních podmínkách a jízdách po asfaltu, šotolině a sněhu. Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii, Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.

ŠKODA Motorsport vyvinula pro FABIA RS Rally2 nový motor. Pohonná jednotka prošla těmi nejnáročnějšími testy a díky tomu mohla být dobře optimalizována. Přeplňovaný motor o objemu 1,6 l ve voze FABIA RS Rally2 vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzinových TSI motorů EA888. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky. Maximální ochranu pilota a spolujezdce zajišťuje ochranná klec z ocelových trubek a proti bočnímu nárazu posádku chrání špičkové materiály.

ENYAQ COUPÉ RS iV jako nejnovější vrcholný model značky ŠKODA

ENYAQ COUPÉ RS iV nabízí jako vrcholný model aktuální modelové palety mimořádně bohatou standardní výbavu, včetně přední masky Crystal Face se 131 LED diodami, které osvětlují vertikální lamely masky chladiče a horizontální světelný pás. O pohon všech kol se starají dva elektromotory. První čistě elektrický model RS značky ŠKODA tak zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h.

Interiér vozu ENYAQ COUPÉ RS iV je k dispozici v designu RS Lounge a RS Suite. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS. Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento model interiér RS Suite. Sedadla potažená černou perforovanou kůží olemovaná šedou paspulí a šedými kontrastními švy zde vytváří optické akcenty. Multifunkční sportovní volant má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.

Poznámka redakce: pokud plánujete nákup nového vozu a hledáte tip na nejlevnější nová auta v České republice skladem (bez ohledu na značku vozu), pokračujte na stránku Nejlevnější nová auta v ČR.

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka