Pavel Krtek se zúčastnil summitu ministrů ke zkvalitnění spojení Prahy a Mnichova

Delegace Českých drah včele s předsedou představenstva Pavlem Krtkem se ve středu zúčastnil summitu ministrů věnovanému rozvoji a zkvalitnění spojení mezi Prahou a Mnichovem.

SEO UNIWEB

Český národní dopravce České dráhy a jeho dceřiná společnost ČD Cargo vidí značný potenciál v růstu železničních přeprav mezi Českou republikou a Bavorskem, který je však podmíněn modernizací dnes již zastaralé infrastruktury.     

„I více než 25 let po sametové revoluci trvá cesta vlakem mezi oběma metropolemi skoro stejně dlouho jako po pádu železné opony a odstranění dlouhých procedur na hranicích. Je to přibližně 6 hodin a představuje to nejpomalejší vlakové spojení do metropolí našich sousedů. Nízká rychlost je dána zastaralou infrastrukturou. Vlaky zde v dlouhém úseku jezdí po pomalé, jednokolejné a neelektrifikované trati, na které nemůžeme konkurovat rychlejší silniční dopravě na moderní dálnici. Přitom Česká republika, Německo i Evropská unie hovoří v souvislosti s ochranou životního prostředí o nutnosti přesunout velkou část přepravy osob i nákladů na ekologickou a bezpečnou železnici,“ upozorňuje Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.       

Železniční doprava má v tomto směru značný potenciál. Lepší spojení z České republiky do Bavorska otevírá bránu do jižní a západní Evropy. Z Bavorska vedou další spojení dále do Tyrolska a Itálie, Švýcarska nebo do jižní Francie.
„Zkušenosti z jiných tratí, kde už jsme na modernizovaných koridorech zrychlili cestování a nasadili moderní vlaky, ukazují, že i na této trase je značný potenciál růstu počtu cestujících i přepravy nákladů, pokud budeme disponovat moderní infrastrukturou,“ vidí pozitivní budoucnost této tratě Pavel Krtek.

Dílčí změny ve zvýšení kvality spojení obou hlavních měst se připravují již nyní. „Je potěšitelné, že od prosince ve spolupráci s naším ministerstvem dopravy, bavorským objednavatelem dopravy a společností Länderbahn nabídneme mezi Prahou a Mnichovem skoro dvojnásobek spojů, zkrátíme cestovní čas přibližně o 20 až 30 minut a německý partner nasadí modernější vozy, které již budou nabízet srovnatelný komfort s těmi českými. Zásadní změnu v konkurenceschopnosti oproti cestě autem na této lince ale přinese až dokončení nové tratě z Prahy do Berouna a především pak modernizace tratě z Plzně do Řezna,“ připomněl Pavel Krtek. 

Linka Praha – Mnichov v roce 2017
? denně jezdí 4 páry vlaků v intervalu cca 4 hodiny;
? doba jízdy Praha – Mnichov / Mnichov – Praha se pohybuje mezi 5 h. 39 minutami a 6 h. 6 minutami;
? v provozu jsou nasazeny klimatizované soupravy ČD a starší soupravy společnosti Länderbahn;
? vlaky jsou v ČR provozovány v kategorii EuroCity / Expres, v Německu v kategorii ALX (ALEX);
? spoje slouží k obsluze vybraných míst mezi Prahou a Mnichovem a zastavují například v Plzni, Domažlicích, Schwandorfu nebo v Řeznu; 

? cena jednosměrné jízdenky Praha – Mnichov je od 375 Kč, jízdenky Plzeň – Mnichov je od 295 Kč, pro cestování v příhraniční oblasti lze využít např. síťové jízdenky „Skupinová víkendová jízdenka + Německo region Plzeňský“ (pro 2 dospělé a až 3 děti), pro jednodenní výlet v trase Plzeň – Řezno – Plzeň stojí 359 Kč;   

? soupravy ČD na této lince nabízejí klimatizaci, elektrické zásuvky 230 V pro napájení PC a další elektroniky cestujících, WiFi připojení k internetu, občerstvení (bistrovůz), přepravu jízdních kol a další služby;

Stručně z historie spojení Praha – Mnichov
Spojení Prahy s bavorským Furth im Wald otevřela v roce 1862 železniční společnost Česká západní dráha. Ve Furth im Wald navazovala na bavorskou železniční síť. V dalších letech byla propojována s dalšími tratěmi na území Čech. Například v roce 1872 byla napojena spojovací drahou ze Smíchova na současné pražské hlavní nádraží, tehdy nádraží Františka Josefa. V roce 1877 byla zprovozněna také další spojnice do Bavorska z Plzně přes Klatovy a Železnou Rudu.
V počátcích železnice jezdilo jen několik spojů denně. Na cestě z Prahy do Mnichova bylo nutné několikrát přestupovat. Jen cesta ze Smíchova do Plzně tehdy trvala kolem 3,5 hodiny. Cesta z Prahy do Mnichova pak trvala prakticky celý den. Krátce před válkou v letech 1937/1938 trvala cesta mezi oběma metropolemi téměř 8 hodin.
Po roce 1948 byl provoz všech tratí „na západ“ radikálně omezen. Výjimkou nebylo ani spojení přes Furth im Wald a Železnou Rudu. Doprava se zde úplně zastavila (Železná Ruda) nebo výrazně omezila (Furth im Wald). Ke zlepšení došlo na počátku 70. let minulého století, kdy byl zaveden jeden pár přímých vlaků Praha – Mnichov a zpět. Cesta mu trvala přibližně 8 hodin, přitom jen přejezd hranice z Domažlic do Furthu s celní a pasovou kontrolou v pro cestující uzavřené stanici Česká Kubice trval kolem hodiny. 

K oživení spojení došlo po sametové revoluci. Díky zrušení dlouhých hraničních kontrol a dílčím úpravám jízdních řádů se v počátku 90. let spojení Prahy a Mnichova postupně zrychlilo na přibližně 6 a půl hodiny. Na trase se objevily až dva přímé vlaky vedené v kategorii EuroCity a InterCity. Jeden z vlaků pokračoval z Mnichova do švýcarského Curychu. V roce 2001 bylo přímé spojení Prahy a Mnichova na několik let přerušeno a obnoveno bylo v jízdním řádu 2005. Nabídka spojení přes Furth im Wald pak postupně rostla až na čtyři páry vlaků, dva do Mnichova a dva do Norimberku. Před 10 lety, v roce 2007, trvala těmto spojům cesta Praha – Mnichov 6 hodin. Od roku 2013 jezdí všechny čtyři páry na trase Praha – Mnichov a jejich cestovní doba se stále pohybuje okolo 6 hodin. Průměrná rychlost je mezi 72 a 78 km/h.

Srovnání spojení z Prahy s okolními hlavními městy
Relace Vzdálenost Doba jízdy Průměrná rychlost
Praha – Vídeň  404 km 3 h. 57 min. *  102 km/h
Praha – Bratislava  396 km 3 h. 58 min. * 100 km/h
Praha – Varšava
Praha – Berlín  696 km 7 h. 56 min. 88 km/h
Praha – Berlín  397 km 4 h. 29 min.  88 km/h
Praha – Mnichov  439 km 5 h 53 min – 6 h 6 min 72 – 75 km/h
* běžná jízdní doba mimo výluku v Brně



weby na míru UNIWEB

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Launch Octavia auto cb

Hlavní zprávy

 

auto cb restart 2
seo uniweb