Obecně prospěšná společnost Tyfloservis nabízí podporu, informace a nácvik dovedností lidem starším patnácti let, kteří přes vážné zrakové potíže hledají cestu k co možná nejsamostatnějšímu životu. Snaží se také působit na veřejnost a instituce, aby je dokázaly v jejich samostatnosti podpořit a pomáhaly tam, kde je třeba.
Postiženému člověku často nestojí v cestě pouze architektonické, ale i mezilidské bariéry, které mu nadbytečně ztěžují situaci. Tyfloservis pomáhá svým klientům vytvořit si potřebné dovednosti a získat dostatečné seběvědomí, které mu umožní se dále rozvíjet i rozpoznat hranici svých možností a umět požádat o pomoc.
Až do vzniku Tyfloservisu v roce 1991 jezdili nevidomí a slabozrací lidé až do daleké Levoče, aby se naučili prostorové orientaci, osobní hygieně nebo třeba péči o děti. Tyto poznatky pak pracně aplikovali na svůj byt, dům i okolní ulice. Cílem středisek Tyfloservis je pomáhat klientům v domácím prostředí. Spolu stanoví priority, které je potřeba řešit. Začne se chůzí s bílou holí nebo s vodicím psem? Je důležité se rychle naučit Braillovo písmo nebo ovládat počítač? Jaké dovednosti jsou nezbytné v rámci vedení domácnosti?
Každý člověk je jiný a Tyfloservis se snaží svým klientům maximálně vyjít vstříc, přičemž podstatnou částí jejich práce je duševní podpora, která tvoří základ úspěchu. Chuť a síla vydržet a překonat překážky je důležitá, protože nejenže se člověk i jeho okolí musí vyrovnat s nelehkou situací, ale některé dovednosti vyžadují pro osvojení delší čas. I v době specializovaných počítačů a audioknih je třeba dobré ovládat bodové písmo, které se například nachází na krabičkách léků, ve výtazích a dalších veřejných místech. Naučit se je trvá asi rok a poté se může klient začít učit používat speciální psací stroj, který na papír dokáže Braillovo písmo vytlačit.
Ne každý člověk na ulici s bílou holí je zcela nevidomý. Očních vad je celá řada. Tyfloservis disponuje nejrůznějšími pomůckami, které pomáhají vyrovnat se s konkrétním postižením. I člověk se zbytky zraku může celkem pohodlně číst za pomoci kamerové lupy, která dokáže nejen zvětšit písmo, ale také změnit pozadí i barvu písma. Existují i další pomůcky, např. pro rozlišování bankovek podle jejich délky i pro zvládnutí vlastního podpisu. Pro Plzeňany je dokonce k dispozici speciální hmatová mapa, kde jsou plasticky vyznačeny jednotlivé linie a místa, aby bylo hmatem možno rozlišit konkrétní ulice, budovy, zastávky MHD i třeba schodiště či parky.
Mezi další užitečné každodenní pomocníky patří mnoho předmětů - od počítačů s hlasovým vstupem až po indikátory hladiny při nalévání nápojů a jiné nezbytné drobnosti, které usnadňují péči o domácnost i malé děti. Všechny vedou k maximální možné samostatnosti, vždyť mezi klienty Tyfloservisu jsou lidé všech generací, dokonce i maminky s miminky a batolaty.
Zdraví lidé často žijí v zajetí mylných představ. Jako první si musí uvědomit, že ztráta zraku automaticky nevede k zlepšení dalších smyslů a ani nedává nadpřirozené schopnosti, které například umožňují vnímat překážky. Při rozhovoru s nevidomým není potřeba mluvit jen jednoduše a vyhýbat se některým tématům nebo slovům popisujím barvy a další vjemy. A také je potřeba si uvědomit, že stav, kdy daný člověk nevidí, neznamená, že je mu jedno, jak je oblečen či upraven. I v tomto Tyfloservis pomáhá - bourat bariéry uvnitř nás samotných.
A pokud se chcete do pomoci zapojit aktivně, obraťte se přímo na Tyfloservis, který hledá dobrovolníky, nebo pomozte finančně např. prostřednictvím sbírky Bílá pastelka.
TYFLOSERVIS, středisko Plzeň
Tomanova 2645/5
30100 Plzeň
tel. 377 423 596
e-mail plzen@tyfloservis.cz
www.tyfloservis.cz