PAPÍR A HLÍNA

9. 2. – 5. 4. 2012 Galerie města Plzně, o. p. s., Dominikánská 2, CZ – 301 12 Plzeň PAPER AND CLAY Jindra Viková, Eva Roučka, Šárka Radová, Naděžda Potůčková P o d z emí / U n d e r g r o u n d Čtyři sochařky-keramičky v samostatných sálech podzemí připravily repre...

Jarní servisní akce AUTO CB

9. 2. – 5. 4. 2012
Galerie města Plzně, o. p. s., Dominikánská 2, CZ – 301 12 Plzeň

PAPER AND CLAY
Jindra Viková, Eva Roučka, Šárka Radová, Naděžda Potůčková

P o d z emí / U n d e r g r o u n d

Čtyři sochařky-keramičky v samostatných sálech podzemí připravily reprezentativní ukázky své současné tvorby, která vychází z figurální plastiky (J. Viková, Š. Radová, E. Roučka) i forem užité keramiky (N. Potůčková). Důraz na materiálovou podstatu – pálenou hlínu a porcelán - se všemi jejich vlastnostmi a možnostmi zpracování od monochromních přírodních textur až po výraznou barevnost glazur, umocňuje jejich feminní nazírání světa a transformaci hmoty do metaforických významových poloh.

Otevřeno úterý až neděle 10 – 12, 13 – 18 hodin

Výstava pod tímto názvem představuje 7 umělců, pro něž se používaný materiál stal zároveň inspirací
a východiskem tvorby v různorodém pojetí formálním i obsahovém. Daisy Mrázková, Pavla
Aubrechtová a Josef Hrubý používají papír v široké škále výrazu od klasické kresby a malby na papíru
přes nejrůznější techniky a postupy koláže a asambláže až po experimenty s autorskými papíry. Jindra
Viková, Šárka Radová, Eva Roučka a Naděžda Potůčková pracují s hlínou jako výchozím materiálem
keramiky v širokém slova smyslu a využívají technologie zpracování materiálu a jeho vlastností k volné
tvorbě v návaznosti na tradici užitkovou i s přesahy k sochařsky pojaté plastice a reliéfu.

„Nezpracovaná hrouda amorfní hlíny či porcelánové hmoty je pro umělce stejně provokativní jako čistý
bílý list papíru. Keramické materiály umělci zjevně i skrytě nabízejí nesčíslné možnosti v zacházení s jejich
přirozenými plastickými vlastnostmi, v tvarování a dekorování nejrůznějšími postupy a technikami.
Pro tvorbu Jindru Vikové je typické užití porcelánu. Prvotně však nesměřuje k hledání a využívání
jeho plastických či užitkových vlastností. Bílá porcelánová deska, nikoli nepodobně papíru, je pro ni
čímsi jako prostředníkem pro vyjádření myšlenky, je nosičem z vědomí a paměti vystupujících vzpomínek.
Obrysem lidské hlavy ohraničená plocha je zhmotněním této vzpomínky, více či méně zřetelnou
siluetou kohosi kdesi potkaného.

Stále však – ač doplněna malbou – zůstává jen rozostřeným, z paměti matně vystupujícím obrazem tváře člověka, symbolickou maskou, připomínkou mezilidského vztahu či příběhu. Stejně tak cosi záhadného vystupuje z autorčiných fotogramů.

Rovněž Šárka Radová pracuje nejčastěji s porcelánem. Její plastiky okamžitě a zřetelně vypovídají
o tom, že je se hmotou porcelánu zcela sblížena a obdivuhodně sžita. Pronikla do tajů techniky jeho
zpracování tak důkladně, že jí je umožněno téměř neomezeně využívat tvárné možnosti jemné bílé
hmoty technického porcelánu a pracovat s ním jako s materiálem sochařským. Vlastním vynalézavým
způsobem pak porcelán kontrastně propojuje s barevně malovanou papírovinou. Figurální plastiky modeluje s fantazií a úsměvnou nadsázkou, grotesknost však někdy směřuje až ke kritickému pohledu na
člověka a jeho svět.

Eva Roučka se s keramickou hmotou viditelně střetává, hlína pro ni zůstává jakoby neustále přetrvávající
výzvou k zápasu. K němu přistupuje s odvahou, energicky a nebojácně, nikoli však zbrkle,
bez předchozího promyšlení taktiky. Její plastiky a reliéfy však zároveň dokládají, jak hluboce si svého
„protivníka“ váží, jak citlivě respektuje jeho možnosti. Od dětství získávaná zkušenost s modelováním
tvárné hlíny autorce umožňuje až intuitivní, spontánní projev, jehož výsledkem jsou tvarem i barvou
expresívně působící figurální plastiky a reliéfy.

Naděžda Potůčková z hlíny či šamotu buduje. Silné pláty ze surové hmoty využívá jako „stavební
prvky“, tvárné konstrukční panely, jejichž promyšleným skládáním, spojováním, ohýbáním a prořezáváním
vytváří objekt, monumentálně působící dekorativní plastiku. Keramické hmotě ponechává zpravidla
záměrně její vlastní, přirozenou hrubou strukturu a barvu. Někdy však zvýrazňuje její plasticitu vtlačeným
otiskem či rytým detailem, jindy její vlastnosti ještě podtrhuje barevnou plochou.“

Jan Mergl


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 20.02.2012 08:03




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka