Do roku 2019 umožní za využití médií poznat sousední zemi a její jazyk až 125 předškolním, školním a jiným zařízením pracujícím s dětmi do 8 let věku, a to podél celé česko-německé hranice. Projekt zajišťují Koordinační centra česko-německých výměn mládeže Tandem za finanční podpory Evropské unie.
Podpora jazykového a interkulturního učení je velmi důležitá již v předškolním věku, kdy děti intenzivně objevují svět a utvářejí si o něm první vlastní představy a názory. „Potřebu podpořit vzájemné poznávání již odmalička cítíme především v příhraničních oblastech, kde jsou lidé ovlivňováni odlišnou kulturou a jazykem sousední země samozřejmě výrazněji“, uvádí ředitel Koordinačního centra česko-německých výměn mládeže v Plzni Jan Lontschar.
V rámci nového projektu budou dětem a jejich učitelům při objevování německého a českého Sousedního světa pomáhat tzv. medinauti. „Jedná se o speciálně vyškolené pracovníky, kteří budou vysíláni přímo do jednotlivých zařízení. Zde budou poskytovat první kontakt s cizím jazykem a pomocí mediálně-pedagogických aktivit pomáhat k přiblížení každodenního života a kultury sousední země,“ popisuje pedagogická pracovnice projektu Eva Danielová.
Významně budou v projektu využívána média všeho druhu – malované obrázky, příběhy, knihy, fotografie, krátké filmy i animace. „Reagujeme tím na rozvoj nových forem učení a možností, jak přiblížit dětem jazyk a kulturu sousední země tak, aby ji mohly pochopit z vlastní perspektivy,“ vysvětluje německá projektová pracovnice Ulrike Fügl.
Projekt Sousední světy – Nachbarwelten bude probíhat v období 2016 – 2019 za finanční podpory Evropské unie. Jeho realizací navazují Koordinační centra na svoje dosavadní aktivity v česko-německé předškolní oblasti, které uskutečňují od roku 2006. O možném zapojení se do projektu se zájemci mohou informovat na webu www.sousednisvety.info.