Ivo Fencl: recenze knihy Vostrá pohoda

Do redakce nám dorazilo hodnocení knihy Vostrá pohoda. Recenzentem této sbírky povídek je Ivo Fencl z deníku SARDEN. Autorem knihy je západočeský fantasta Jan Vavřička. Ivo Fencl hodnotí sbírku povídek Vostrá pohoda.

Jarní servisní akce AUTO CB

Do redakce nám dorazilo hodnocení knihy Vostrá pohoda. Recenzentem této sbírky povídek je Ivo Fencl z deníku SARDEN. Autorem knihy je západočeský fantasta Jan Vavřička.

Ivo Fencl hodnotí sbírku povídek Vostrá pohoda

Nápad je u psaní vždycky důležitý a snad nejdůležitější musí zůstat při psaní klasických detektivek a science fiction. Jana Vavřičku bych snad po právu označil za ostříleného specialistu krátké, vypointované povídky, která vás hlavou napřed vtáhne do všemožných akcí a ve finále vyplivne s okouzlením v duši i mozku. Každá jeho próza je vždycky odvážně postavená, ale nikdy nesklouzne do fantasmagorie, a to ani při občasných odbočkách od scifi do fantasy. K těm došlo v následující knize ovšem jen ve dvou případech z třinácti.

Nápady jsou důležité, jak řečeno, ale nikdy bychom asi neměli psát jen a pouze pod vlivem nápadu, nýbrž… i pod tlakem emoce, samozřejmě, protože chybí-li emoce, pak rafinovaný (více anebo méně) kalkul vystrčí rohy i skrz sebelepší syžet a pravda, i rafinovaný konstrukt může být imponující, ale robotům. Právě toto nebezpečí Vavřičkovi, myslím, místy hrozí a jak se zdá, přímočaře píše třeba i o sexu a všemožných touhách, avšak někdy až moc laboratorně. Naštěstí ne odtažitě ani neúnosně chladně a jedna z definic ostatně interpretuje science fiction i jako literární laboratoř, takže… Co? Jisté je, že by podobné laboratoře neměly produkovat JEN mistrné hříčky, ale generovat povídky s určitými přesahy, které by sice neměly být vyslovovány, v našich hlavách by však měly při čtení naskakovat. Ne, autorův názor nepotřebujeme. Názor si uděláme sami, i když pod jeho vlivem.

Nu, a také to naposled naznačené u Vavřičky, zdá se, funguje a skoro bych už napsal, že vždycky, a třeba i v kratší povídce Vánoční kapr, kterou bych osobně interpretoval jako metaforu o násilí vyprodukovaném pučící erotikou. A zrovna tak u (vcelku) geniální prózy Tradice s motivem smrtících dárků, za kterou by se možná nestyděl ani Ondřej Neff, i když si některé pasáže, pravda, asi zasloužily šířeji rozepsat. "Šlape" ovšem i Rodina – a rozvíjí motiv dvojnictví a klonování. Úvodní Dědictví jako by naopak sehrálo s pohlavími partnerů až moc samoúčelné šachy "na efekt", ale celkem Jan sestavil příjemně hutnou publikaci s názvem Vostrá pohoda povýšenou navíc patnácti ilustracemi (vč. té na obálce) Petra Šrédla z Boru u Tachova, který je znám ze spousty zdejších i zahraničních výstav.

Co ještě povyšuje Vavřičkovy propracované žerty?

Jistě i právě ta stroze syrová úspornost, která je mu vlastní a bude - možná - vadit čtenáři utopenému beznadějně někde v realitě všedního dne. Pravověrný scifista však podobnou úsporností žije a ne, Ondřeje Neffa jsem nepřipomněl náhodou. Také on ví, jak psát úsporně (i navzdory mnoha vydaným románům) a taky on umí vyvolat až clarkovský pocit úžasu, podstatu ryzí science fiction. Taky on ovšem někoho umí iritovat až jakousi drsnou necitovostí. Byl-li Neff (či je) Vavřičkovým vzorem, to, přiznám se, nevím, protože se s autorem osobně neznám, ale na „západočeského Neffa“ by Vavřičku snad i pasovat šlo.

Ivo Fencl
autor recenze

The Loop Jazz Club