K prosazení české firmy do zahraničí je potřeba počítat s mnoha překážkami a naučit se soupeřit s těmi nejlepšími. Zde je několik tipů, které mohou pomoci třeba právě vám:
Do vývoje velkých projektů se téměř nikdo nepouští bez doporučení na konkrétní firmu nebo tým. „Ideální je, pokud již máte zkušenosti s menšími projekty a získáte si důvěru. Spokojený klient vám potom buď poskytne dobré reference v případě, že se sami ucházíte o nějaký projekt, nebo vás rovnou konkrétní firmě doporučí,“ míní Michal Haták z digitální agentury Inizio.cz.
"Z praxe vím, že reference a doporučení mají velký vliv na zisk zahraniční zakázky, nicméně musím podotknout, že o získání zakázky rozhoduje také příjemná atmosféra při jednání a někdy také lehce neformální přístup a nalezení společné řeči na téma, které přímo nesouvisí s tvrdým byznysem. S jedním zákazníkem z Německa jsme si na první schůzce hezky popovídali o fobale a protože jsme vytvořili web držitele Zlatého míče Pavla Nedvěda, byl to pěkný impuls k další diskusi o webdesignu a online marketingu," říká Jan Vavřička z online agentury UNIWEB.
Kupříkladu ve Vancouveru sice působí stovky technologických společností, přesto je i pro zahraniční firmu reálné zde získat práci na zajímavém projektu. Díky technologickým gigantům je místní pracovní trh absolutně přebraný. Musíte však mít co nabídnout a cena to rozhodně není. Když chtějí firmy ze západu ušetřit na vývoji webu, jednoduše se obrátí na programátory z Indie, kteří pracují za jednotky dolarů na hodinu. Prostor pro tuzemské firmy je tam, kde firmy požadují opravdu kvalitu, něčím specifickou práci a něco navíc.
"Rozhodně doporučuji přizbůsobit cenovou nabídku podmínkám místního trhu. Klienti z dané země posuzují cenu za nabízené služby svou optikou, takže je na místě cenovou nabídku vyladit tak, aby se blížila cenám rodilých či lépe řečeno místních specialistů," doplňuje specialista a lektor online marketingu Jan Vavřička.
Ačkoliv mají třeba v Německu či Británii oproti českým IT pracovníkům trojnásobné platy, odpovídá tomu i velká efektivita práce, do které je dotlačila světová konkurence. Proniknout tam znamená naučit se dělat věci v jejich kvalitě a ani tehdy nemáte vyhráno. „Nejdřív jsme to asi desetkrát nebo dvacetkrát zkazili, než to konečně vyšlo,“ říká ze zkušenosti Michal Haták.
Pokud chcete uspět, musíte být hodně flexibilní, protože ne všechno se dá vyřešit přes skype. Je potřeba se smířit s tím, že práce na zahraničním projektu je časově náročnější. Musíte občas do dané země letět a také se přizpůsobit časovému posunu. Tak například když máme v České republice 17.00 hodin, tak v Kanadě teprve začíná jejich pracovní den.
Člověk musí vystoupit ze své komfortní zóny a všechno řešit například v angličtině, někdy bez ohledu na svátky. S čímkoli bojujete, berte jako výzvu, že se můžete něco nového naučit, v něčem se zdokonalit, nebo překonat sám sebe. Tuto zkušenost vám nikdo nevezme a můžete ji zúročit v další práci.
„Obecně čeští vývojáři patří ve světě mezi špičku. Když tento trend bude pokračovat, možná by se jednou mohlo mluvit o českém zdrojovém kódu stejně jako o českém skle nebo pivě. „Zlatý český kód“ – to by byl náš slogan,“ vizionářsky prohlašuje Michal Haták.
"Buďte precizní, pracovití a vstřícní, protože dobře odvedená práce a prestižní zahraniční zakázka se stane vaší cennou referencí, která vám může přinést další zahraniční klienty. A to je k nezaplacení!" Uzavírá Jan Vavřička z plzeňské firmy UNIWEB s.r.o., která již od roku 2000 nabízí poradenské služby v oblasti online marketingu a specializuje se na tvorbu webů na míru a poskytování SEO servisu pro firmy z Plzeňského kraje.