Vyměnit letiště Líně za gigantickou továrnu je chyba

Velmi mě překvapuje, že vůbec existují úvahy o zániku letiště Plzeň-Líně a jeho přestavbu v gigantickou továrnu. Hovoří proti tomu několik velmi důležitých faktorů.

weby na míru UNIWEB

Nejsem sice senátorem za okrsek, do něhož spadají Líně, zastupuji v horní komoře parlamentu město Plzeň (senátní obvody ale hranice města nekopírují), ale i našeho statutárního města se to bezprostředně dotýká. Také jsem dlouholetým starostou městské části Plzeň-Slovany a kauza letiště Líně ovlivňuje mé kolegy starosty z několika obcí v blízkosti letiště. Jaké jsou tedy argumenty pro avizované změně? 

Ať se nám to líbí či ne, blízkost kvalitního letiště zvyšuje prestiž i bezpečnost města i celého kraje. Ostatně každý kraj v Čechách obdobně kvalitním letištěm disponuje a povětšinou si ho hýčká. V čem tak prestiž spočívá? Vedle rozvoje čistě soukromých sportovních aktivit přináší nutný dopravní bod vlastníkům společností, které v našem městě (či kraji) sídlí a kvůli vysoké pracovní vytíženosti chtějí přiletět na letiště Líně (například ze zahraničí). Osobně jsem měl příležitost poznat několik z nich, kteří více či méně často přilétají na jednání z Německa nebo Francie, případně k nám za nimi létají obchodní partneři. Tyto společnosti v našem regionu vytváří hodnoty, odvádějí daně, zaměstnávají lidi a v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů spolupracují s dalšími českými podniky. Pokud jde o bezpečnost, všichni si pamatujeme rozsáhlé požáry v Českém Švýcarsku. Hašení tak rozsáhlého požáru se pochopitelně bez kvalitního letiště neobejde. Co když vypukne požár nedej Bože na Šumavě?  

My zde máme plnohodnotné letiště s betonovou ranvejí, které nestojí stát, kraj ani žádnou obec (a tedy daňového poplatníka) jedinou korunu, a přesto se o něj chceme dobrovolně připravit? Proč se jiné kraje, třeba Jihočeský nebo Pardubický, chovají jinak?

S tím jako zástupce našeho regionu v Senátu nemohu souhlasit.

Pana hejtmana Plzeňského kraje jsem si proto dovolil požádat o zodpovězení několika jednoduchých otázek s letištěm souvisejících. Ani přes moji osobní intervenci v průběhu nedávného jednání zastupitelstva kraje nebyl dodnes na moje otázky schopen odpovědět. Mimochodem na témže jednání nebylo ani umožněno vystoupit primátorovi města Plzně!

Málo diskutuje i o potřebě gigantického přívodu elektrické přípojky z Přeštické rozvodny, kterou by gigafactory potřebovala. Málo se hovoří o doslova apokaliptické spotřebě vody v kraji, kde je o vodu nouze. Velmi důležitou otázkou je zajištění tisíců nových pracovníků a to, kde budou bydlet, kde se budou jejich děti učit atd., kde a jak budou žít? Podotýkám, že náš kraj má velmi nízkou nezaměstnanost a hrozí odliv zaměstnanců fungujícím podnikatelským subjektům v kraji. Zato se hovoří a straší návratem vojenských stíhacích letounů do Líní.

Důvody, která vedou některé zástupce kraje k podobnému postupu v případě zrušení letiště Líně, raději nedomýšlím a věřím, že po opadnutí současné předvolební nervozity vezmou kolegové rozum do hrsti, bude zahájena debata na srozumitelnější a lepší úrovni a bude nasloucháno i těm argumentům, které jasně hovoří proti demolici letiště.

Lumír Aschenbrenner – Místopředseda Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR

NetConcert Angelique Kidjo

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Popelka

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka
uniweb weby