Děkané se věnovali aktuálním otázkám postupu při akreditacích učitelských programů, hovořilo se o nových
moderních metodách při výuce oborových didaktik a dalších aktuálních problémech.
Fakulta pedagogická ZČU mimo jiné představila předmět Reflexe a hodnocení výuky, který otevřela v akademickém roce 2016/2017. Předmět má zajistit
kvalitu výuky na školách podle současných požadavků tzv. nové kultury vyučování a učení. V průběhu studia je rozvržen do dvou
fází: jeho základy (ZRHV) se vyučují již ve fázi bakalářského stupně vzdělávání a v magisterském stupni následuje jeho završení (RHV). Smyslem předmětu je zabezpečit spojení mezi praktickou přípravou na výuku a dostatečně
náročnou teorií, která má učitelům poskytnout prostředky pro zajištění kvality
výuky, její průběžné zvyšování a pro ověřování účinnosti využívaných postupů
různými způsoby reflexe.
Studenti se během studia ZRHV a RHV věnují podrobným rozborům
videozáznamů výuky zaměřeným na výběr, didaktickou analýzu a hodnocení
klíčových situací výuky – tj. takových situací, které nejvíce podmiňují kvalitu
výuky. Svoje zkušenosti z rozborů studenti následně využívají při
náslechových nebo výstupových praxích ve školách v součinnosti se svými
vedoucími praxe z fakulty a s učiteli, v jejichž předmětu se
praxe uskutečňuje.
Koncepce předmětu je výjimečná především ve dvou ohledech. Jednak
tím, že v jeho rámci se uskutečňuje systematická spolupráce mezi oborovými
didaktiky na fakultě, přičemž tato spolupráce výrazně podporuje rozvoj oborových
didaktik a jejich součinnost s pedagogikou a psychologií. Podobná koncepce, která
originálním způsobem využívá zahraniční inspirace tzv. reflektivní praxe ve
vzdělávání učitelů, přitom v takto ucelené podobě doposud neexistuje na žádné
jiné pedagogické fakultě v České republice.
Druhým výjimečným rysem předmětu je soustavná spolupráce
s regionálním pracovištěm České školní inspekce. Díky ní mají studenti, budoucí
učitelé, možnost seznámit se s reálnými postupy školních inspektorů
při hodnocení výuky a získávají konkrétní představu o evaluaci výuky a
hospitační praxi na školách. Ani tato možnost doposud u nás není na jiných
pedagogických fakultách studentům k dispozici ve srovnatelně systematické
podobě.
Palčivým problémem, o němž se v souvislosti s jednáním Asociace děkanů pedagogických fakult hovořilo, je nedostatek absolventů pedagogických fakult, kteří nastupují do praxe. Podle průzkumů Karlovarského a Plzeňského kraje bude v
následujících šesti letech v těchto regionech potřeba více než tisíc
učitelů, kteří budou muset nahradit učitele nekvalifikované nebo ty, kteří
budou odcházet do důchodu. Palčivý nedostatek studentů, budoucích učitelů, je zejména u předmětů jako fyzika a matematika. Vedení Pedagogické
fakulty ZČU chce proto do budoucna jednak získat akreditace pro co největší počet
učitelských studijních programů, a také již nyní přijmout maximální počet studentů
do dosud akreditovaných programů, zejména právě do oborů přírodovědných.