První český strojvedoucí na lokomotivě ER20 zvané Herkules vyjíždí na trať s cestujícími v neděli 14. června 2009 ze stanice Plzeň hlavní nádraží. Od dnešní změny jízdního řádu budou lokomotivy Herkules řízené českými strojvedoucími pravidelně jezdit na čtyřech rychlíkových spojích v úseku Plzeň hlavní nádraží – Furth im Wald – Plzeň – hlavní nádraží.
„Ve dnech od 1. do 13. června probíhal zácvik a zkoušky dvanácti strojvedoucích z plzeňského depa na lokomotivy typu ER20 řady 223 společnosti ARRIVA. Stroje Herkules budou nasazeny v kooperaci se společností ARRIVA do turnusů od 2. změny jízdního řádu, tedy od 14. června,“ upřesnila Květuše Skřivanová, vrchní přednostka Depa kolejových vozidel ČD v Plzni. Strojvedoucí si už od února rozšiřovali znalosti němčiny a absolvovali intenzivní kurz německého jazyka. Následovala teoretická část a praktický jízdní výcvik zakončený doplňkovou zkouškou způsobilosti z obsluhy a řízení německé lokomotivy řady 223.
Do turnusů bude nasazeno celkem dvanáct lokomotiv Herkules, a to na tyto rychlíkové spoje: Franz Kafka z Prahy do Mnichova s odjezdem v 11:00 hodin z Plzně, Jan Hus z Prahy do Norimberka s odjezdem z Plzně v 15:00 hodin a v opačném směru rychlíky Albert Einstein z Mnichova do Prahy s příjezdem do Plzně ve 12:57 a Franz Kafka z Mnichova do Prahy s příjezdem do Plzně ve 20:57 hodin.
Přednosti moderních lokomotiv s vysokým výkonem ocení i cestující. „Výhodou, která se projeví hlavně od nového jízdního řádu na konci roku, je zrušení jedné výměny lokomotiv, a to ve stanici Furt im Wald. Díky tomu se zkrátí také cestovní čas mezi Prahou a Mnichovem,“ uvádí ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák
Čeští strojvedoucí už od prosince 2008 řídí nejrychlejší lokomotivy světa Taurus na tratích z Prahy do Vídně, z Prahy do Drážďan a z Českých Budějovic do Salcburku. Nově mají oprávnění také na moderní stroje Herkules.
Lokomotivy ER20 patří k nejmodernějším dieselelektrickým strojům, kterou vyrábí od roku 2002 Siemens Mobility. ER20 Herkules je čtyřnápravová lokomotiva stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. Lokomotiva dosahuje maximální rychlosti 140 km/h s výkonem 2 000 kW. Nejvíce strojů tohoto typu mají Rakouské spolkové dráhy ÖBB, celkem vlastní 100 lokomotiv.