ČSAD Plzeň: Kdybychom nepodepsali s krajem dohodu, položilo by to veřejnou dopravu

Na základě mimořádně rozsáhlé zpětné hloubkové kontroly nákladů společnosti ČSAD autobusy Plzeň, a.s. za období 2013-2015, která trvala celých 13 měsíců, se kraj rozhodl část nákladů společnosti neuznat jako ekonomicky oprávněné.

Cílená propagace v Plzni

Společnost přistoupila ke smírnému řešení. Došlo k podepsání dohody mezi Plzeňským krajem a ČSAD autobusy Plzeň, na základě které byl sjednán splátkový kalendář na částku 123 milion korun. Jinak by zkolabovala autobusová doprava jako veřejná služba obyvatelům kraje.

Na základě mimořádně rozsáhlé zpětné hloubkové kontroly nákladů společnosti ČSAD autobusy Plzeň, a.s. za období 2013-2015, která trvala celých 13 měsíců, se kraj rozhodl část nákladů společnosti neuznat jako ekonomicky oprávněné.

Během kontroly vzniklo postupně několik verzí znaleckých posudků nezávislých znaleckých ústavů, které se vzájemně rozchází. Kontrolní skupina kraje nakonec neuznala jako ekonomicky oprávněné náklady v souhrnné výši 123 milionů korun.

Po složitých jednáních došlo nakonec k podepsání dohody mezi Plzeňským krajem a ČSAD autobusy Plzeň a.s., na základě které ČSAD autobusy Plzeň a.s. tuto částku nebude rozporovat, vrátí ji kraji a byl sjednán splátkový kalendář na následující tři roky.

Nechceme jít do nekonečného soudního sporu, proto jsme přijali smírné řešení. Kdybychom se nedomluvili, zkolabovala by autobusová doprava v kraji. Takto ČSAD autobusy Plzeň a.s. přežije. Budeme několik let ve větších ztrátách, ale přežijeme. Kdybychom nepodepsali, nepřežili bychom. Zaměstnáváme stovky kvalitních řidičů, kteří u nás mají nadstandardní podmínky, máme za čtvrt století našeho úspěšného působení vybudované zázemí pro provoz veřejné linkové dopravy, a to vše by padlo.

Sice bychom možná vleklý soudní spor ustáli, protože jsme po celou dobu postupovali zcela vsouladu se všemi smlouvami, ale než by náročný soudní spor skončil, tak by společnost ČSAD autobusy Plzeň a.s. už neexistovala a položila by se. Kraj by v exekuci zmrazil peníze na našich účtech a my bychom neměli na výplaty řidičů, kteří by odešli. Zkolabovala by tak veřejná autobusová doprava jako veřejná služba obyvatelům kraje.

Nechceme skrajem bojovat, chceme mít skrajem korektní vztahy a nadále pro něj zajišťovat krajskou veřejnou autobusovou dopravu vysoké kvality jako dosud.

Za důležité považujeme to, že kraj nikdy nezpochybnil kvalitu našich služeb a že objem našich služeb objednávaných krajem každým rokem postupně narůstá. Například jen za poslední rok narostl požadovaný dopravní výkon o jeden milion kilometrů.

Denně vypravíme pro Plzeňský kraj 370 autobusů. Přestože je v celé republice kritický nedostatek řidičů (a například v Praze jezdí autobusy kvůli nedostatku řidičů podle prázdninových jízdních řádů), vždy dokážeme autobusovou dopravu pro Plzeňský kraj a jeho obyvatele spolehlivě a bezpečně zajistit. Za zmínku stojí, že od roku 2010 jsme nezvyšovali základní jízdné.

Stejně tak vždy vycházíme kraji vyjít vstříc v případě speciálních akcí, kdy je potřeba mimořádně nárazově vypravit speciální autobusy. Někdy za volant v případě potřeby usedají dokonce i lidé zmanagementu společnosti. V této obětavé práci chceme pokračovat nadále.

Za připomenutí stojí také fakt, že Plzeňský kraj, na rozdíl od ostatních krajů, neměl v uplynulých letech vůbec žádné problémy se stávkou řidičů a se zajištěním veřejné autobusové dopravy v období vyhlášené celorepublikové stávky řidičů autobusů. V mnoha krajích autobusy nevyjely a lidé se nedostali do práce a děti do škol. V Plzeňském kraji se díky ČSAD autobusy Plzeň a.s. nic takového nestalo a vše fungovalo hladce.

Přesto část krajem neuznaných nákladů tvoří i odměny a prémie pro naše řidiče, které jim nad rámec nařízení vlády o mzdách řidičů linkových autobusů zaručuje kolektivní smlouva, kterou máme uzavřenou s odbory.

V tuto chvíli pracujeme s auditory na hloubkovém účetním auditu hospodaření za uplynulý rok. Do konce března by měl být hotov. Jeho výsledkem bude mimo jiné i zapracování některých požadavků Plzeňského kraje na podrobnější sledování či rozčlenění vybraných skupin nákladů a výkonů.

Zároveň budeme revidovat veškeré naše obchodní vztahy s našimi dodavateli s cílem maximálně uspořit náklady. Je však třeba, aby si kraj zároveň uvědomil, že „to nejlevnější není vždy to nejlepší“...

Vedle důrazné kontroly nákladů budeme muset současně kontrolovat i výnosy. V důsledku toho některé linky, které dosud financovala společnost ČSAD autobusy Plzeň a.s. z vlastních zdrojů, budou muset být omezeny, případně dokonce zrušeny.
Stejně tak bude muset být postupně upraveno i jízdné. Všechny tyto nepříjemné změny nás čekají od března společně se změnou jízdních řádů.

Některá nápravná opatření již byla realizována postupně během celého uplynulého roku, během kterého probíhala hloubková kontrola kraje. Po domluvě s kontrolní skupinou došlo například k úpravám softwaru, a to na naše náklady, nebo úpravám metodiky rozčlenění a sledování mzdového odměňování zaměstnanců, aby vše korespondovalo s představami a požadavky kraje.

Za roky 2016 a 2017 již vše vykazujeme TAK, jak požaduje kraj. Důkazem toho je i fakt, že kraj s námi současně s dohodou o narovnání a splátkách podepsal smlouvu na další období a objednává od nás veřejnou linkovou autobusovou dopravu v závazku veřejné služby na následující dva roky, a to za stejných podmínek.

Zároveň se chceme účastnit připravovaných soutěží na zajištění autobusové dopravní obslužnosti vPlzeňském kraji na příštích 10 let. Nepodepsání dohody by nás ze soutěží předem vyřadilo. Jsme přesvědčeni, že dokážeme vnových výběrových řízeních dát kraji dobrou nabídku.


O společnosti ČSAD autobusy Plzeň a.s.:

ČSAD autobusy Plzeň a.s. je nejvýznamnějším soukromým dopravcem v západních Čechách. V kraji úspěšně a spolehlivě funguje již 25 let. V loňském roce zajišťoval dopravu na 254 běžných linkách v rámci dopravní obsluhy Plzeňského kraje a obcí. Zároveň pro smluvní partnery realizuje linky zvláštní dopravy. Dále provozuje městskou hromadnou dopravu ve městech Klatovy, Domažlice, Tachov, Stříbro a Přeštice. Obstarává chod bezplatných linek k nákupním zařízením v rámci MHD Plzeň. Zajišťuje také náhradní autobusovou dopravu pro České dráhy při výlukách tratí. Pro zájemce nabízí i vyhlídkové jízdy historickým autobusem a v letních měsících cyklobusy po Šumavě, Brdech, Českém lese a dalších turisticky zajímavých místech. Provozuje také Muzeum dopravní techniky v Plzni-Doubravce.

ČSAD autobusy Plzeň a.s. je součástí holdingu Z-Group, a.s. který má ve svém portfoliu 1300 autobusů. Úspěšně působí v několika krajích po celé ČR. Jednotlivé dceřiné společnosti zajišťují v několika městech městskou hromadnou dopravu, dále pak pravidelnou meziměstskou i příměstskou autobusovou dopravu a vnitrostátní i mezinárodní zájezdovou dopravu. Z-Group, a.s. je jedním z velkých zaměstnavatelů, společnosti patřící do holdingu zaměstnávají téměř 5 tisíc lidí, z toho dvě tisícovky zaměstnanců pracuje v autobusové dopravě.

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
16.02.2018 07:02



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka