Doprava ve městech se po prázdninách zrychlila

Po výrazném zklidnění dopravy v červenci, v prvním měsíci platnosti nového silničního zákona, se doprava ve větších městech Plzeňského kraje opět zrychluje. Řidiči předjíždějí na místech, kde je to o prázdninách ani nenapadlo. Policisté přitom nepolevili, kontrolují stále se stejnou frekvencí.

Jarní servisní akce AUTO CB

Po výrazném zklidnění dopravy v červenci, v prvním měsíci platnosti nového silničního zákona, se doprava ve větších městech Plzeňského kraje opět zrychluje. Řidiči předjíždějí na místech, kde je to o prázdninách ani nenapadlo. Policisté přitom nepolevili, kontrolují stále se stejnou frekvencí. Městské odbory dopravy ale neevidují výrazný nárůst počtu přestupků. Tvrdí, že jich je zhruba stejně jako v červenci.
Velitel plzeňských městských policistů Luděk Hosmann potvrdil, že řidiči po počátečních obavách zrychlili. "Rozhodně ale nejezdí devadesátkou jako dříve," uvedl. A to ani na dlouhých úsecích na okraji města. Za červenec řešili strážníci 363 přestupků a udělili 286.000 korun na pokutách. V srpnu za 429 přestupků 323.000 Kč. Podle Hosmanna jsou ale měsíce nesrovnatelné, neboť týden v červenci strážníci kalibrovali měřicí přístroje.
V Plzni zadrželi do konce minulého týdne 67 řidičských průkazů. "Zatím jsme žádný nevraceli," uvedl šéf odboru vnitřních věcí magistrátu Petr Triner. Všechny průkazy odebrali úředníci řidičům přímo na služebnách. Radnice využívá nonstop službu, která řeší přestupky typu alkoholu a větších dopravních nehod. Úředník zahájí přímo na služebně správní řízení.
Za necelé tři měsíce řešili v Plzni téměř 2300 přestupků. "Každý měsíc je to stejné množství," uvedl vedoucí registru vozidel a řidičů Miroslav Smolka. Čtvrtinu přestupků způsobili řidiči opakovaně. V Plzni dosud odebrali nejvíce šest bodů najednou. V žádném městě kraje zatím nikdo nenasbíral plný počet 12 trestných bodů. Nejčastějším prohřeškem jsou zhasnutá světla, rychlost, porušování zákazových a příkazových značek, zejména nepovoleného předjíždění, a jízda bez bezpečnostních pásů.
Stále častěji se stává, že řidiči na místě nezaplatí a úřady je řeší ve správním řízení. K tomu je podle úředníků navádějí některé televizní reportáže. S pokusy o podplácení se úředníci ani policisté nesetkávají.
V Plzni mají podle Trinera desítky problémů s vyřizováním přestupků za špatné parkování. Majitelé vozidel tvrdí, že v něm seděla osoba blízká. Její jméno pak nemusí, v souladu s Listinou základních práv a svobod, policistům uvádět. "Snažíme se, aby to bylo co nejméně zneužitelné. Využíváme městských kamer, u firemních vozidel si necháváme předkládat evidenci jízd," uvedl. Některé případy ale musí kvůli nedostatku důkazů odložit. V případě alkoholu ale zatím žádný řidič tuto "fintu" nezkoušel.
V Domažlicích zatím úředníci připisovali body za přestupky 350 řidičům, pouze dva přišli o body dvakrát, řekl vedoucí odboru dopravy Jan Koš. Úředníci zatím řešili 16 zadržených průkazů. Jen ve 40 procentech se jim podařilo v pětidenní lhůtě doručit rozhodnutí o zahájení správního řízení.
Tachovští úředníci odebrali v srpnu řidičům 321 bodů, v červenci o čtvrtinu méně. Za celou dobu řešili sedm zabavených řidičských průkazů. Rozhodnutí o zahájení správního řízení doručili vždy.
"Spolupráce s městskou i státní policií funguje perfektně," uvedl Smolka. Podle Koše jsou všechny složky v častějším kontaktu. Peníze vybrané strážníky se vesměs vracejí do dopravní infrastruktury města.
Úředníci stále upozorňují na řadu nejednoznačností výkladu zákona. "Některé spodní hranice pokut jsou příliš vysoké," uvedl Koš. Například pokuty od 25.000 korun za nabourání cyklisty, který se sám zraní. Největším problémem je velmi krátká pětidenní lhůta, dokdy musí radnice doručit řidiči, jemuž policisté odebrali průkaz, usnesení o zahájení správního řízení. Hříšníci se tomu úspěšně vyhýbají. V minulých dnech se objevily informace o stanovisku ministerstva dopravy, které upozorňuje že lhůta není striktní a nic neznamená. Radnice nyní čekají na výklad kraje.
Po počátečních problémech s pomalým software registru vozidel a řidičů systémy většinou fungují. Řidiči odbory stížnostmi nebombardují. Podle Trinera znamená ale nový zákon hodně velký nárůst práce úředníků.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
22.09.2006 09:23



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka