Hasiči dostanou Zlatý záchranářský kříž

Již po sedmé předá vydavatel časopisu Rescue report ,,Zlaté záchranářské kříže“, kterými oceňuje mimořádné záchranářské činy a kuriózní záchranářský činy. Profesionální hasiči z Plzeňského kraje mají z předešlých ročníků již dva ,,Zlaté záchranářské kříže“.

Cílená propagace v Plzni

Již po sedmé předá vydavatel časopisu Rescue report ,,Zlaté záchranářské kříže“, kterými oceňuje mimořádné záchranářské činy a kuriózní záchranářský činy. Profesionální hasiči z Plzeňského kraje mají z předešlých ročníků již dva ,,Zlaté záchranářské kříže“. Pro ten třetí za ,,Mimořádný záchranářský čin“ za rok 2005 si jedou ve čtvrtek 6. dubna do Prahy krajský ředitel HZS Plzeňského kraje plukovník Ing. Jaroslav Salivar, nstržm Robert Kučera, nstržm. Jan Beran a nstržm. Tomáš Jarošík. Pro účastníky slavnostního předání ,,Zlatých záchranářských křížů je připraven atraktivní program, setkají se například s ministrem obrany a s presidentem republiky Václavem Klausem.
A tady je mimořádný záchranářský čin, za který jsou ocenění profesionální hasiči ze stanic Pobřežní a Nýřany: Na rozkaz KOPIS HZS dne 11. července 2005 vyjeli profesionální hasiči ze stanic Nýřany a Plzeň - Pobřežní k dopravní nehodě osobního vozidla a kamionu na 97 km Dálnice D5 ve směru Rozvadov - Praha. Po příjezdu na místo události bylo zjištěno, že v osobním vozidle je zaklíněná a vážně zraněná jedna osoba ženského pohlaví ze SRN. Hasiči ihned zahájili poskytování předlékařské pomoci s cílem stabilizovat zraněnou před jejím vyproštěním z vozidla. Nasadili zraněné krční límec a pravou ruku s otevřenou frakturou zápěstí fixovali pomocí vakuových dlah. Lékařka ZZS po příjezdu na místo zavedla ženě kanilu s fyziologickým roztokem, jelikož zraněná ztratila mnoho krve vlivem četných otevřených fraktur. Žena utrpěla též mnohočetná zranění v oblasti obličeje a vnitřní zranění, zejména v pánevní oblasti a oblasti hrudníku. Otevřené zlomeniny na dolních končetinách byly sterilně překryty před započetím vyprošťování zraněné z vozidla. Jednalo se o otevřenou zlomeninu stehenní kosti na levé končetině, holení kosti na pravé končetině a kotníku pravé nohy. Poté již hasiči za pomoci ZZS přikročili k vyprošťování těžce zraněné ženy. Nýřanští profesionálové za pomoci rozpínacího přímočarého válce odtáhli palubní desku od zraněné.Vzhledem k rychlosti, ve které osobní vozidlo narazilo do stojícího kamionu, došlo totiž ke značné deformaci přední části vozidla, která byla vklíněna pod kamion. Zadní část vozidla zůstala 30 cm nad komunikací. Dále museli hasiči opatrně odtáhnout volantovou tyč od zraněné tak, aby došlo vzhledem k charakteru zranění jen k minimálnímu pohybu vozidla. Samotný volant byl příčinou vnitřních zranění v oblasti hrudníku. Jelikož byla palubní deska s volantem ve stejné úrovni s nárazníkem kamionu, nebylo možno použít běžný rozpínací agregát s řetězy. Volantová tyč byla navíc prakticky vtlačena do těla zraněné, tudíž nebylo možné běžné upnutí řetězů od rozpínacího nástroje. Z tohoto důvodu se jeden příslušník doslova vsoukal pod návěs kamionu a upevnil konec rozpínacího řetězu za jediný nejbližší pevný bod, a to poslední nápravu návěsu, druhý konec řetězu pak pomocí řetízkových úvazků hasiči připevnili k volantu. Volantovou tyč pak hasiči odtáhli od zraněné za pomoci dalších dvou přímočarých rozpínacích válců. Po roztažení deformovaných částí vozidla hasičští záchranáři použili střihač pedálů Holmatro a vyprostily ženě nohy z pod pedálů. Do vozidla vnikli zadními dveřmi a zraněnou osobu přesunuly ze sedadla na speciální páteřová nosítka. V těchto nosítkách byla zraněná zafixována ve vakuových nosítkách HZS, vytažena zadním oknem automobilu a předána do péče zdravotníků. Po celou dobu zásahu byl se zraněnou v havarovaném vozidle příslušník HZS, který s touto osobou komunikoval v německém jazyce, což značně usnadňovalo práci záchranářům. Zraněná osoba byla převezena do FN Lochotín. Vyprošťování zraněné osoby z vraku vozidla trvalo přesně 46 minut. Vlivem obrovské střetové rychlosti, která bez brždění vozidla činila 200 km/h, došlo ke značné deformaci přední části vozidla. Z tohoto důvodu a samozřejmě také pro četné otevřené zlomeniny a vnitřní zranění, prakticky nebylo možné využití běžných postupů pro vyprošťování osob z havarovaných vozidel. Při vyprošťování hasiči v některých případech museli improvizovat, zejména při odstraňování plastových částí palubní desky, které zasahovaly do otevřených ran a bránily vyproštění zraněné.
Zraněná ztratila mnoho krve. Její zdravotní a psychický stav v době po vyproštění nedával velké naděje. Po nějaké době se hasiči na osud zachráněné ženy zeptali personálu FN Plzeň, který je informoval o zdařilých operacích. Potěšila je zejména skutečnost, že bude žena plně schopna běžného života a její motorika je 100% bez následků.
Pozitiva zásahu :
- perfektní komunikace se zraněnou v německém jazyce (nstržm. Beran) - značná pomoc zejména při vlastním vyprošťování
- velmi dobrá spolupráce mezi jednotkami PS Střed a PS Nýřany
- dobré vybavení obou prvovýjezdových CAS zejména záchrannými prostředky pro předlékařskou pomoc ( páteřová nosítka Fernno, vakuové dlahy, krční límce)
- dobrá komunikace a spolupráce s KOPISem
- velmi se osvědčil systém vysílání jednotek "křížem protijedoucích jednotek" na dálnici.
Zasahující hasiči ze stanice Nýřany: nstržm. Robert Kučera, prap. Jiří Vítovec, nstržm. Tomáš Jarošík a Jiří Václavík. Telefon na stanici 377 931 112. Zasahující hasiči ze stanice Plzeň – Pobřežní: prap. Vladimír Štěpánek, prap. Tomáš Páv, nstržm. Jan Beran a nastržm Martin Hokr.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 28.03.2006 08:22



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka