Jindřich Štreit vystaví v Plzni fotografie stáří

Výstavu snímků renomovaného fotografa Jindřicha Štreita pořádá Ústav umění a designu Západočeské univerzity v Plzni ve spolupráci s DOMINIK CENTREM u příležitosti 28. ročníku Smetanovských snů v Plzni. Výstavu zahájí v Univerzitní galerii v plzeňské Jungmannově ulici zítra v 17 hodin fotograf Radova...

Jarní servisní akce AUTO CB

Výstavu snímků renomovaného fotografa Jindřicha Štreita pořádá Ústav umění a designu Západočeské univerzity v Plzni ve spolupráci s DOMINIK CENTREM u příležitosti 28. ročníku Smetanovských snů v Plzni. Výstavu zahájí v Univerzitní galerii v plzeňské Jungmannově ulici zítra v 17 hodin fotograf Radovan Kodera a hostem vernisáže bude primátor města Plzně Ing. Pavel Rödl.

Hlavním motivem a jednotícím prvkem výstavy je téma stáří a zralého věku, které se objevuje i v dalším programu Smetanovských dnů.
Jindřich Štreit se narodil 5. září 1946 ve Vsetíně. Vystudoval gymnázium v Rýmařově (1963) a obor výtvarná výchova na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (1967). Po absolvování univerzity začal vyučovat na základní devítileté škole v Rýmařově, následujícího roku se stal ředitelem školy v Sovinci a později v Jiříkově.
Od počátku 80. let pořádal v Sovinci významné výstavy, koncerty a divadelní představení, na nichž často získávali možnost veřejných vystoupení umělci stojící v opozici k oficiální kulturní politice té doby. V roce 1982 se zúčastnil jako jediný fotograf nepovolené výstavy na tenisových kurtech v Praze, kde jeho fotografie vzbudily pozornost Státní bezpečnosti. Byl vzat do vyšetřovací vazby a posléze odsouzen k trestu odnětí svobody v délce deseti měsíců s podmíněným odkladem na dva roky za údajné hanobení republiky a jejího představitele. Důvodem stanovení trestu podle dvou paragrafů trestního zákona (hanobení republiky a jejího představitele) byla interpretace vystavených i nikdy nezveřejněných fotografií (po úřední prohlídce celého archivu fotografa). Součástí trestu bylo zabavení části negativů a pozitivů a fotoaparátu (coby nástroje trestných skutků). Jindřich Štreit nejen že nesměl učit, ale měl zakázáno pokračovat ve své trestné činnosti fotografování a byl sledován. V dějinách fotografie je tento případ pravděpodobně unikátní. Nejprve pracoval jeden rok v knihovně a po uzavření soudního jednání si musel najít zaměstnání jako dispečer Státního statku Ryžoviště. Ještě intenzivněji se věnoval kulturní činnosti a fotografování.
Od roku 1991 je pedagogem Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje dokumentární fotografii, dějiny českého i světového výtvarného umění. Od téhož roku externě vyučuje fotografický dokument rovněž na katedře fotografie FAMU. V roce 2000 se na FAMU habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. Každoročně bývá vedoucím řady fotografických dílen v ČR i v zahraničí, byl uměleckým vedoucím projektů Lidé Hlučínska 90. let 20. století a Zlín a jeho lidé. Organizačně připravil stovky výstav v různých místech, od roku 1974 vedl galerii v Sovinci, od roku 1997 Galerii v kapli v Bruntále, v 90. letech také pravidelně zajišťoval výstavy v Moravském Berouně, nyní každé léto organizuje velké expozice na hradě Sovinec. Je členem Umělecké besedy, Pražského domu fotografie, Sdružení Q v Brně a Spolku olomouckých výtvarníků.
Jindřich Štreit fotografuje od mládí, intenzivněji se začal fotografií zabývat během vysokoškolského studia. Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování vesnického života. Soustředil se na portrét a na romskou tematiku. Studium na Škole výtvarné fotografie zakončil souborem ze zákulisí olomouckého divadla. Od konce 70. let se zaměřuje na dokumentární fotografii z venkovského prostředí. Vytvořil stovky syrových a přitom hluboce lidských dokumentů z prostředí Sovince a dalších obcí na Rýmařovsku a Bruntálsku, velmi vzdálené přikrášlenému pohledu na vesnici z oficiálních komunistických médií. Se smyslem pro objevování přízračných momentů ukazoval devastaci prostředí i lidí, rozpor mezi oficiální propagandou a realitou, ale i tradiční zvyky a vztahy a touhu po kráse a nadčasových hodnotách. V 90. letech začal podobný pohled na "globální vesnici" uplatňovat i v záběrech ze zahraničí, např. z Rakouska, Británie, Francie, Ruska, Japonska a dalších zemí a v projektech z různých českých a moravských regionů (např. Mikulovsko, Olomoucko aj.). Je autorem 16 knih dokumentárních fotografií. Za řadu z nich získal ocenění v soutěži o nejlepší fotografické publikace roku, pořádané časopisem Fotografie Magazín. Měl přes 450 autorských výstav a zúčastnil se mnoha set skupinových expozic. Jeho fotografie jsou ve sbírkách desítek významných muzeí a galerií v řadě zemí.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 06.02.2008 17:55



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka