Nový zákon neubral merklínské Diakonii klienty

Nový sociální zákon, který začal v lednu platit, nezpůsobil odliv klientů střediska Diakonie Radost Českobratrské církve evangelické v Merklíně na Plzeňsku. Středisko už podepsalo smlouvy s naprostou většinou ze zhruba stovky klientů, kteří využívali různých typů služeb i loni.

Cílená propagace v Plzni

Nový sociální zákon, který začal v lednu platit, nezpůsobil odliv klientů střediska Diakonie Radost Českobratrské církve evangelické v Merklíně na Plzeňsku. Středisko už podepsalo smlouvy s naprostou většinou ze zhruba stovky klientů, kteří využívali různých typů služeb i loni, řekla ředitelka Marta Mikulová. Díky novému zákonu se mohou sami lidé rozhodovat, komu za péči zaplatí. Někteří poskytovatelé sociálních služeb se proto obávali odlivu klientů.
"S několika málo lidmi ještě vyjednáváme, s většinou jsme smlouvy podepsali, pouze s jedním klientem jsme se kvůli smlouvě nedohodli," řekla Mikulová. Několik málo lidí ukončilo spolupráci s Radostí ze zdravotních důvodů, asi čtyři přestali být příjemci sociálních služeb a stali se zaměstnanci nové chráněné dílny střediska.
Radost nabízí klientům pečovatelskou službu, ambulantní a pobytovou péči. Z tří desítek lidí v pečovatelské péči jeden klient odešel, další čtyři přibyli, ze stejného počtu klientů pobytové péče podepsalo smlouvy 29 lidí, jedna smlouva se připravuje a dva lidé odešli. "Jeden z nich skončil kvůli zdravotnímu stavu a druhý získal samostatné bydlení," vysvětlila Mikulová. Smlouvy se střediskem podepsalo i 48 ambulantních klientů, tři ještě o smlouvách jednají. Čtyři lidé začali pracovat jako zaměstnanci chráněné dílny za plat, dva lidé nepodepsali smlouvy ze zdravotních důvodů a jeden se s Radostí nedohodl na smlouvě.
"Obavy z odlivu klientů se nenaplnily, ale uzavírání smluv a vyjednávání bylo složité a náročné," přiznala ředitelka. Na platnost nového zákona se v Merklíně chystali celý podzim. Uspořádali vnitřní strukturu služeb a probírali změny s klienty a jejich rodinami. Na Vánoce odcházeli klienti s návrhem smlouvy. Protože mnozí neumějí číst, dostali také zjednodušenou tiskovinu, s obrázky a názorným vysvětlením. S každým klientem pak středisko smlouvu individuálně probíralo a provádělo i individuální cenovou kalkulaci. "U pobytové péče nemohou klienti z peněz, které dostávají, uhradit celé náklady," uvedla Mikulová. Středisko proto tento rozdíl hradí ze získaných dotací. Čím víc sponzorů a přispívajících obcí a měst Radost získá, tím výhodnější cenu bude moci stanovit pro klienty.
Středisko Radost nabízí 13 sociálních služeb, provozuje chráněnou dílnu a agenturu podporovaného zaměstnání. Poskytuje péči zejména lidem s mentálním a kombinovaným postižením, lidem s autismem a seniorům.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 25.03.2007 14:28



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka