Pilot vrtulníku před Dnem ve vzduchu: Chystám překvapení

Pilot akrobatického vrtulníku Rainerem Wilke je jedním z těch, kteří v sobotu a v neděli předvedou své umění při Dni ve vzduchu na letišti v Plasích. Přinášíme s ním rozhovor. Jak dlouho létáte? A jak dlouho pilotujete BO 105? No, to je skoro stejné. Létám od roku 1972 a BO 105 pilotuju od r...

Cílená propagace v Plzni

Pilot akrobatického vrtulníku Rainerem Wilke je jedním z těch, kteří v sobotu a v neděli předvedou své umění při Dni ve vzduchu na letišti v Plasích. Přinášíme s ním rozhovor.
Jak dlouho létáte? A jak dlouho pilotujete BO 105?
No, to je skoro stejné. Létám od roku 1972 a BO 105 pilotuju od roku 1975 – takže skoro stejně dlouho.
Kolik hodin musí mít pilot nalétáno, aby se mohl pustit do akrobatického létání?
(smích) To není vůbec snadné říct, protože někdy je to otázka zkušenosti pilota. Nejde o nalétané hodiny, ale o to chtít zkusit akrobacii. Je mnoho pilotů, kteří za sebou mají dostatek nalétaných hodin, ale akrobacii zkusit nechtějí a ani by nebyli schopni. Takže podle mého názoru – na odlétaných hodinách nezáleží.
Jak vás vůbec napadlo pustit se do akrobatického létání?
Létal jsem v armádě. Byl tam jeden starší kolega, který akrobacii zkoušel a hledal někoho, koho by to naučil. Já na to řekl JO, tak si mě vybral – to bylo v roce 1984 – od té doby dělám akrobacii s helikoptérou.
Proč zrovna s vrtulníkem BO 105?
BO 105 je stylem řízení spíš podobné letadlu s pevnými křídly (fixed wing) než klasické helikoptéře. Tak to je jeden z důvodů, proč je BO 105 vhodné pro akrobaci. Ale na druhou stranu akrobacie s vrtulníkem je úplně o něčem jiném než na letadle s pevnými křídly(fixed wing).
Jaký je rozdíl mezi BO 105 a klasickým vrtulníkem?
No, BO 105 je klasický, obyčejný vrtulník. Jediný rozdíl našich BO od ostatních je ten, že jsme ho rozporcovali. To znamená, že máme plno částí, které se musí mnohem častěji měnit, než je obvyklé u klasické helikoptéry. Takže akrobatické létání je zároveň mnohem dražší. Například: určité díly se na BO 105 mění po 20ti hodinách akrobatického létání, běžně by se ten samý díl měnil až po 1000 nalétaných hodin.“
Kolik pilotů na světě dělá akrobacii s vrtulníkem?
To je dobrá otázka (smích). Jde o to, jestli máte vrtulník, který má povolení k akrobacii. A také záleží na tom, jestli ho máte vy( smích). Já mám licenci pro akrobacii a pro trénink nových akrobatických pilotů. Znám další 4, kteří mají povolení, a všechny jsem trénoval já.
Měl jste někdy během vystoupení opravdu strach?
Obecně všechno probíhá, tak jak vy čekáte. Akrobacie není o tom, že děláte něco, s čím dopředu nepočítáte. Je to jako gymnastika, kde máte nacvičenou sestavu, a poté ji předvedete. Vše probíhá tak, jak chcete vy.
Jaký je nejnebezpečnější manévr?
To je těžké říct. Ke všem manévrům během vystoupení přistupuju s obrovským respektem, ale žádného se nebojím.
Jak se cítíte před vystoupením? Jste nervózní?
Jsem velmi nervózní. Vezměte si, že dělám akrobacii od roku 1984, ale pokaždé, když startuju letadlo, jsem nervózní. Ve chvíli, kdy se dostanu do vzduchu, tak už je to úplně v pohodě a tak by to mělo být.“
Chystáte do Plas nějaké překvapení?
Můj program je odlišný od těch, které vídáte na našem webu, takže každé moje vystoupení je překvapením. Samozřejmě, že program se každý rok malinko vylepšuje, ale triky a prvky jsou víceméně stejné.
Co mohou návštěvníci očekávat?
Myslím, že očekávat mohou show s vrtulníkem, kterou ještě nikdy neviděli živě. Je nás málo pilotů, kteří tohle děláme. BO 105 je pro akrobacii nejlepší a pokud to můžu říct, je to fakt bláznivé.
Co vy a české pivo?
Mám ho moc rád. Budweiser, Pilsner – to je nejlepší pivo na světě.
Poslední otázka – řízení nebo létání?
Těžká otázka, mám rád řízení rychlých aut, ale létání vede.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 25.04.2012 14:12



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka