Podle údajů České statistického úřadu do Plzně vloni přijelo 262 662 hostů, kteří ve zdejších ubytovacích zařízeních strávili 483 832 nocí. Oproti roku 2015 se jich v Plzni ubytovalo o 2,5 tisíce více. I nadále počet zahraničních turistů převyšuje počty těch domácích. Mírný pokles hostů z některých evropských zemí byl kompenzován nárůstem turistů z jihovýchodní Asie. Z Číny a Tchajwanu se jich v Plzni ubytovalo dokonce dvakrát více. Statisticky i nadále vedou Němci. Těch se vloni v plzeňských hotelích a penzionech ubytovalo přes 63 tisíc.
„Je to mimořádně dobrá zpráva. Pozitivní výsledky návštěvnosti ukazují, že je Plzeň atraktivní turistickou destinací a zároveň znamenají nezanedbatelný ekonomický přínos. I v oblasti cestovního ruchu se Plzeň snaží chovat jako Smart City neboli chytré město a přistupovat k inovativním řešením. Díky monitoringu signálních dat mobilních operátorů, přesně víme, odkud k nám návštěvníci přijíždějí i to, jaké akce je nejvíce lákají,“ vysvětluje primátor Martin Zrzavecký.
Právě zmiňovaný celoroční monitoring signálních dat mobilních operátorů, který si již druhým rokem nechává zpracovat organizace Plzeň – TURISMUS, doplňuje čísla ČSÚ. Jde o celoroční statistiku, v níž město získává data o počtu turistů i jednodenních návštěvníků. Těch vloni přijelo téměř 2,5 miliónu. Celková návštěvnost dohromady dosáhla téměř 3 miliónů osob. Analýza na rozdíl od ČSÚ zachycuje i turisty, kteří se ubytují u příbuzných či známých.
V domácím cestovním ruchu lze zjistit počty návštěvníků z jednotlivých krajů a dokonce i z okresů. Největší potenciál mají kromě Plzeňského sousední kraje, zejména hlavní město Praha a Středočeský kraj. Z každého z nich přijelo do Plzně přibližně 300 000 návštěvníků. Obdobné počty jednodenních i vícedenních návštěvníků přijíždějí také z Německa.
Přibližně jedna třetina návštěvníků se do Plzně alespoň jednou vrátí. „Značka úspěšného Evropského hlavního města kultury k nám láká i ty návštěvníky, kteří to do Plzně v roce 2015 nestihli. Je to záruka kvality turisticky atraktivního města, ve kterém se stále něco děje. Důležitým faktorem je také to, že se turistická nabídka města neustále vyvíjí. V loňském roce přibyly tematické prohlídky historického centra s průvodci v dobových kostýmech. V nejbližších letech se například podaří díky rekonstrukci zatraktivnit také prohlídku interiéru chrámu sv. Bartoloměje,“ říká první náměstek primátora Martin Baxa.
Z hlediska návštěvnosti jednotlivých turistických cílů patří rok 2016 k těm nejúspěšnějším v celé historii města. Řada míst si udržela předloňskou návštěvnost. Daří se především atraktivitám pro
rodiny s dětmi. Například Techmania letos dokonce hlásí rekordní počty. Zoologická zahrada i DinoPark si oproti roku 2015 polepšily přibližně o 5, respektive 20 tisíc návštěvníků.