Kraj asi nezvýší dotace na autobusy

Plzeňský kraj zřejmě nezvýší letošní dotace na zajištění veřejné autobusové dopravy. ČSAD autobusy Plzeň, které zajišťují 90 procent přepravy osob v regionu, dostanou včetně žákovského jízdného stejně jako loni 233 milionů korun.


Plzeňský kraj zřejmě nezvýší letošní dotace na zajištění veřejné autobusové dopravy. ČSAD autobusy Plzeň, které zajišťují 90 procent přepravy osob v regionu, dostanou včetně žákovského jízdného stejně jako loni 233 milionů korun. Dopravci ale chtějí kompenzovat výrazný nárůst ceny nafty, která podle ČSAD autobusy vzrostla od začátku roku o 18 procent. Vedení kraje se však domnívá, že by ji mohly firmy kompenzovat z vyšších tržeb. ČTK to zjistila od dopravců a od vedení Plzeňského kraje.
"Podle našich informací způsobil nový silniční zákon, platný od července, přechod řady cestujících od osobních vozů k autobusům a vlakům," uvedl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. "Dosud nic takového nepociťujeme," reagoval ředitel ČSAD autobusy Miloslav Hucl. Kromě této firmy má kraj smlouvu s dalšími 12 malými dopravci.
ČSAD autobusy, které v tomto roce nezdražily cenu svých jízdenek, dostane letos od kraje na zajištění dopravní obslužnosti regionu 215 milionů korun, shodně jako loni. K tomu navíc získá 18 milionů na žákovské jízdné.
Kraj se s dopravcem dohodl, že mu bude platit 18 korun na kilometr, zbytek nákladů si uhradí ČSAD z jízdného. Náklady na kilometr uznal kraj v prosinci ve výši 30,50 koruny, o padesátihaléř vyšší než loni, i když dopravce požadoval po zdražení nafty 32 Kč/km. U ostatních přepravců se dotace pohybuje na stejné úrovni, o plus minus jednu až dvě koruny. Zhruba o třetinu vyšší příspěvek, respektive náklady mají plzeňské dopravní podniky, které jezdí pro kraj do Chrástu a Dýšiny, ale většinu kilometrů ujedou v krajském městě.
"Chceme nějakým způsobem kompenzovat osmnáctiprocentní růst ceny nafty od začátku roku," uvedl Hucl. Ve středu odpoledne o tom jednal na kraji. Podle Jaroše by to mohly vyrovnat zvýšené tržby za jízdné od července. Podle Hucla ale stagnují. "Dodají nám další podklady včetně cen nafty a tržeb. Pokud se prokáže výrazný růst cen pohonných hmot, rozhodla by v září rada o možném řešení," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.
Podle Jaroše zřídil kraj nově funkci kontrolora ekonomiky veřejné dopravy, který může nahlížet do hospodaření dotovaných dopravců. Firmy dostávají peníze měsíčně a pravidelně posílají úřadu vyúčtování.
Kraj připravuje výběrová řízení na autobusové dopravce ve všech okresech. "Chce si tak ověřit cenu na trhu a navíc podle nového zákona o veřejných zakázkách to musíme," řekl Jaroš. Do konce října vyhlásí první tendr pro většinu okresu Rokycany. Poté vyhodnotí jeho výsledky a připraví další.
Českým drahám (ČD), jedinému železničnímu dopravci v regionu, vydá letos Plzeňský kraj 310 milionů korun, což je o sedm procent více než loni. Dráhy také nyní požadují mírné zvýšení dotace kvůli vyššímu rozsahu dopravy na Šumavě. Kraj o tom s nimi bude jednat právě dnes. "ČD nám letos první rok dávají čtvrtletní vyúčtování a dotaci určitě vyčerpají," uvedl Jaroš.
ČSAD autobusy se 420 vozy, které ročně převezou 14,5 milionu cestujících, zdražovaly naposledy v lednu 2004. Náklady ostatních 12 dopravců v kraji, kteří mají licenci na veřejnou dopravu, jsou mezi 28 až 30 korunami. Drobní dopravci fungují na Rokycansku, Domažlicku a Klatovsku. Dopravu osob provozují obce Bělá na Domažlicku, Kašperské Hory a Chanovice na Klatovsku.
Linkové autobusy v kraji mají letos ujet 13,139 milionu kilometrů, o jedno procento více než loni. Vlaky 5,171 milionu km, o 65.000 km více.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 21.08.2006 12:29



0 +
 
Čištění klima Chraňte sebe a své milované

Hlavní zprávy

 

Čištění klima Chraňte sebe a své milované