Gymnázium Františka Křižíka usiluje o zisk titulu Světová škola

Minulý čtvrtek se v dopoledních hodinách na Gymnáziu Františka Křižíka konala akce Křižíkova Světová (š)KOLA.

Cílená propagace v Plzni

Studenti kvinty A, kteří jsou zapojeni do programu Světová škola, přípravili pro své spolužáky dopolední program, který jim měl přiblížit možnosti alternativních způsobů dopravy do školy, seznámit je s principy globálního rozvojového vzdělávání a s tématem trvale udržitelného rozvoje měst a obcí, na který se studenti společně se svým učitelem Antonínem Kolářem zaměřili.

Do školy během dne přijelo 162 studentů, kteří využili pro svoji cestu alternativní způsob dopravy, studenti využili kol, koloběžek, ale k vidění byli i longboardy. Každý, kdo vyslyšel výzvu organizátorů a podpořil kampaň Křižíkovy světové (š)KOLY, byl odměněn sladkým nápojem, sušenkou a diplomem. Dopoledne byl pro žáky základní školy připraven kreativní program, v němž se žáci pod vedením svých starších spolužáků z gymnázia seznamovali s povinnou výbavou kola a s jeho údržbou, se základy první pomoci. Žáci si hravou formou procvičili i základní znalosti pravidel silničního provozu a organizátoři nezapomněli ani na závody jízdy zručnosti. Pro studenty nižšího gymnázia byla připravena projekce filmu Kola vers. automobily, který se zabývá problematikou mobility ve městech. Studenti po skončené projekci debatovali s Radkou Žákovou ze spolku Plzeňsko na kole a s Jiřím Konečným ze spolku Plzeň na kole o principech dopravní udržitelnosti v Plzni. Společně se zabývali způsoby organizování života ve velkých městech, hledali společně změny a návrhy řešení, která by mohli volení zástupci města udělat, aby silná automobilová lobby nevedla město do slepé uličky. Studenti jednotlivých tříd vytvářeli ideové mapy, které odpovídaly například na otázky, podle čeho se pozná zdravé město, je Plzeň zdravé, nebo nemocné město apod.?

Studenti vyššího gymnázia zhlédli film Lidský rozměr, který zobrazuje snahy vizionářského architekta Jana Gehla, který se společně se svými kolegy snaží navrhovat podobu měst tak, aby je osvobodili od nadvlády automobilů a vytvořili dobré podmínky pro chodce a cyklisty, kterým chtějí dát zpátky veřejný prostor k vytváření pospolitosti a blízkosti. Následovala debata o principech trvale udržitelného urbanismu ve městech, o možnostech, které vytvářejí z města zdravé a ekologické místo pro spokojený život obyvatel.

Aktivita studentů probíhala i jako součást podpory celorepublikové kampaně Do práce na kole, která v květnu motivuje lidi k využití bezemisních způsobů dopravy do zaměstnání.

„Je potěšitelné, že studenti jsou schopní připravit pod vedením svého vyučujícího celodenní program, který je dokáže vtáhnout do současné problematiky urbanismu a městského dopravního plánování. Zvláště u studentů z vyšších ročníků bylo vidět, že jim nejsou environmentální témata lhostejná a že jim na tom, v jakém městě žijí a budou žít, záleží. Mám také radost z toho, že si studenti uvědomují principy trvale udržitelného rozvoje měst. Až se takoví studenti dostanou do městských samospráv a budou rozhodovat o životě občanů ve městě, myslím, že naše města mají naději na rozvoj kvalitních principů života v nich, říká předseda spolku Plzeň na kole,“ Jiří Konečný.

„Měli jsme trochu obavy, že zatažené nebe naše spolužáky odradí jet do školy na kole, ale nakonec jsme byli počtem zúčastněných překvapení, sami jsme si stanovili limit 100 účastníků na kolech a koloběžkách, takže svůj úkol jsme splnili. Je to náš první samostatný projekt a docela se nám to povedlo, i když chyby se najdou vždycky, ale z těch se poučíme a těšíme se, že zase ve škole budeme moci něco podobného realizovat,“ říká jeden z pořádajících studentů Theodor Bochnovič.

„Inspiruje mě heslo projektu Světové školy uč se – zjišťuj – jednej, myslím, že je dobré vzdělávat studenty takovým způsobem, aby se mohli zabývat aktuálními problémy, které kolem sebe nacházejí, mohli zjišťovat jejich příčiny a nalézat vzájemné souvislosti, které jim umožňují kritickou reflexi. Za nejdůležitější ovšem považuji tu část projektu, která učí studenty jednat, přebírat odpovědnost za svá rozhodnutí a jednotlivé činy. Pokud si studenti uvědomí, že svým aktivním přístupem mohou pozitivně měnit svět kolem sebe a nemusejí být pasivní obětí světa, v němž všechno za nás udělají ti druzí, je to pro mě naděje do budoucnosti,“ říká Mgr. Antonín Kolář, který studenty v daném projektu vedl .

Oceněním Světová škola se v současné době pyšní šedesát tři českých mateřských, základních a středních škol a téměř dvě stovky dalších škol z Evropy. Základní filozofie podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej. Základem snahy o získání titulu jsou aktivní žáci podporovaní pedagogy.

Světová škola je místem, kde:
• globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy;
• se žáci pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě;
• žáci, učitelé i širší veřejnost získávají informace o globální problematice;
• žáci identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení;
• je nejméně jedenkrát za rok ve spolupráci s místní partnerskou organizací uspořádána akce
• je společný cíl přispět k řešení vybraného problému.

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka