O zónách pro čistější vzduch v Plzni diskutovali odborníci

Téměř dvě desítky odborníků, politiků i aktivistů v Plzni diskutovalo na semináři „Městské zóny pro zlepšení kvality ovzduší a bezpečnější dopravu“. Akci na půdě Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně zorganizovalo sdružení Děti Země ve spolupráci s Centrem pro životní prostředí a zdraví. Šlo o součá...

Cílená propagace v Plzni

Téměř dvě desítky odborníků, politiků i aktivistů v Plzni diskutovalo na semináři „Městské zóny pro zlepšení kvality ovzduší a bezpečnější dopravu“. Akci na půdě Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně zorganizovalo sdružení Děti Země ve spolupráci s Centrem pro životní prostředí a zdraví. Šlo o součást projektu „Plzeň bez sazí“, jehož cílem přispět k zavedení opatření, která mohou vést k čistějšímu ovzduší ve městě. Plzeň má dlouhodobě problémy se znečištěním ovzduší, zejména prachovými částicemi a rakovinotvorným benzo-a-pyrem (1).
MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví (2) představil mezinárodní projekt Soot-free for Climate (Bez sazí pro klima) a informoval o aktuálním vývoji v oblasti nízkoemisních zón a filtrů dieselových částic v různých evropských zemích. „Tyto zóny omezují vjezd do určitých měst, jejich částí nebo dokonce do celých regionů těm automobilům, které nesplňují určité standardy emisí, tedy příliš znečišťují ovzduší. V České republice je zřizování těchto zón sice umožněno zákonem o ovzduší, ale chybí dlouho slibované nařízení vlády, které má stanovit detailní pravidla pro nízkoemisní zóny,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta.

Ing. arch. Tomáš Cach představil koncept plošného zklidňování dopravy formou tzv. Zóny 30. Popsal své praktické zkušenosti s přípravou dopravního zklidnění Karlína, na kterém se podílel. „Příprava a prosazování dopravního zklidnění Karlína zabrala asi 2 roky. Jeho výsledkem je plošné snížení maximální rychlosti. Pro automobily zachovává průjezdnost území a poněkud rozšířilo rozsah legálního parkování. Pro cyklisty přinesla oboustrannou průjezdnost téměř všech komunikací. Pro řidiče, cyklis ty i chodce pak bezpečnější pohyb v příjemnějším městském prostředí“, uvedl ing. arch. Tomáš Cach.
Seminář se uskutečnil v rámci projektu „Plzeň bez sazí“ s podporou Nadačního fondu Zelený poklad a organizace Deutsche Umwelthilfe.

(1) Denní limit pro znečištění prachem činí 50 μg/m 3 a je povoleno ho překročit 35-krát za rok. Monitorovací stanice Plzeň-Lochotín a Plzeň-Slovany ale v roce 2011 zaznamenaly překročení limitu po 49 dnů v roce. Také průměrná roční koncentrace jemného prachu na Lochotíně překročila platný limit a byla dokonce 2,5-krát vyšší než hodnota doporučená Světovou zdravotnickou organizací. Taková míra znečištění jednoznačně ohrožují lidské zdraví.



(2) Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) je nevládní nezisková organizace, která vznikla koncem roku 2009 jako občanské sdružení, jehož aktivity se zaměřují zejména na oblast nebezpečných chemických látek a znečištění ovzduší z hlediska jejich vlivu na životní prostředí a lidské zdraví.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 06.12.2012 07:21



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka