Vandalové působí Českým drahám desetimilionové škody

Útoky sprejerů na kolejová vozidla v roce 2008 vzrostly. Vyčíslené škody způsobené sprejerstvím představují 18,5 milionů korun, náklady na odstranění a obnova vagónů jsou výrazně vyšší a dosahují desítek milionů korun. Tyto peníze nemohou dráhy věnovat na modernizaci vlaků nebo výměnu čalounění....

Cílená propagace v Plzni

Útoky sprejerů na kolejová vozidla v roce 2008 vzrostly. Vyčíslené škody způsobené sprejerstvím představují 18,5 milionů korun, náklady na odstranění a obnova vagónů jsou výrazně vyšší a dosahují desítek milionů korun. Tyto peníze nemohou dráhy věnovat na modernizaci vlaků nebo výměnu čalounění. Vandalové způsobují i další škody, např. rozřezávají sedačky, vyškrabávají nápisy do okenních skel, rozbíjejí inventář vozů.
Každoročně čelí vozy Českých drah útokům vandalů jak při stání v depech, tak za jízdy. V roce 2008 České dráhy zaznamenaly ve svých depech kolejových vozidel škody ve výši 30 milionů korun, což je o 4 miliony korun méně než v roce 2007.
Škody způsobili především zloději barevných kovů a vandalové, a to poškozením vnitřního vybavení osobních vagonů a házením předmětů, hlavně kamenů na jedoucí vlaky. K nejrozsáhlejším projevům vandalismu patří už po několik let výtvory způsobené sprejery. Z celkově uvedené výše představují škody zaviněné sprejery 60 %, tedy částku přesahující 18,5 mil. korun. Zatímco celková škoda v depech ve srovnáním s rokem 2007 klesla, u sprejerství tato škoda vzrostla o 1,3 milionu korun. „V roce 2007 České dráhy evidovaly 2 670 případů sprejerství, v roce 2008 to bylo dokonce 3 579 případů,“ uvedl ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák a dodal: „U klasického vandalismu a krádeží vybavení vlaků jsme zaznamenali v loňském roce 2 779 případů s celkovou škodou 5,8 milionů korun. Naštěstí se snížil počet napadení vlaků házením předmětů. Šlo celkem o 64 případy, což je ve srovnání s rokem 2007 o 83 událostí méně.“
Zatímco dříve se pomalované vlaky vyskytovaly především ve velkým městech, uplynulé roky přinesly rozšíření trestného činu poškozování cizí věci téměř rovnoměrně na území celé České republiky. „Depa a odstavná kolejiště postupně oplocujeme, opatřujeme kamerovými systémy a zároveň angažujeme bezpečnostní agentury. Například pražské Odstavné nádraží Jih, kde je nejvíce souprav, je oplocené a hlídané,“ upřesnil ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. Podle něj tak došlo k tomu, že se sprejeři přesunuli z hlídaných dep do menších stanic mimo velké aglomerace, kde jsou soupravy odstaveny pro první ranní spoje. Za cíl útoků slouží všechny typy vlaků od rychlíkových až po regionální motoráky.
„Odstranění sprejerských výtvorů z jednoho poškozeného vagonu stojí desetitisíce korun. Pokud se ho nepodaří smýt, musí se vagon znovu přestříkat a náklady se zvyšují na statisíce,“ upozornil Rostislav Novák. Vandalové často poškozují i interiéry vagonů, rozbijí nebo pomalují umakartové obložení tak, že se musí vyměnit. V případě, že je škoda na kolejových vozidlech odhadnuta na více než 10 tisíc korun, České dráhy podávají trestní oznámení na neznámého pachatele.
Samostatnou kapitolou jsou krádeže barevných kovů. Nejvyšší škody zloději způsobili v depech v Brně, Praze a Plzni. V roce 2008 České dráhy evidovaly v depech 549 případů krádeží barevných kovů s vyčíslenou škodou 4,3 milionů korun. Jde především hliníkové police na zavazadla nebo topné spojky z barevných kovů, bez kterých nemohou osobní vozy jezdit. Náklady na opravy a nové zařízení mnohonásobně převyšují vzniklé škody.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
12.06.2009 07:39



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka